Gå til innhold

Ammehjelpere eller andre med erfaring om vektstagnasjon barn 6mnd.

Anbefalte innlegg

Føler hun ikke har tid til å spise, og er altfor utolmodig med puppen. Det fører til at hun ikke spiser så mye, og derfor (tror jeg) legger hun så lite på seg. Siste halvannen måneden har hun bare gått opp 300 gram! Hun er nå på vei nedover en percentil-kurve (har ligget på midten). Lengdemessig er hun helt på snittet. Venter og venter på en økeperiode, men den kommer ikke. Lurer på om jeg skal supplere med MME på flaske, for den sluker hun på null komma niks, men har lyst å bare amme også. Andre som har erfaringer, opplevd percentilkurve skift eller vektstagnasjon? (Velger å signere med anonym, da noen som har veeldig sterke meninger om hva jeg bør gjøre vet nicket mitt...)

Fortsetter under...

Vi er så snille så... Husk pm, forresten... Ammehjelperne har taushetsplikt.

Er hun seks måneder og trenger tillegg anbefaler det offentlige at man starter med fast føde. Drikker barnet på natt? Har hun vondt i munnen? Tenner?

HI her

Jeg prøver å gi henne fast føde også, men klarer bare å få i henne noen få skjeer. Enten det er grøt, glass, fruktmos eller alt annet jeg kan komme på. Det jeg mente med at jeg bare ville amme, var at jeg bare ville amme i tillegg til fast føde, har ikke lyst til å begynne med flaske og MME, da jeg er redd for at hun etterhvert bare vil ha flaske. Jeg er rett og slett bekymret for om hun får for lite næring. Kan det hende at hun "regulerer" seg ned en percentil-linje? Både jeg og min mann var "tynne" babyer som lå under snittet på percentil-skjemaet, men vi lå under hele tiden. Hun har jo vært på snittet de første fire/fem månedene. Hun er blid og fornøyd, ruller og åler seg så vidt, men går ikke nok opp i vekt. Men selvfølgelig, mener dere ammehjelpere/andre med erfaring at jeg bør begynne med flaske for vekten sin del, gjør jeg det. Viktigere at hun vokser fint enn at jeg får gitt pupp.

HI her

Hun bruker Pampers den opp til 9 kilo. Veier ca 30 gram. Våte bleier er sånn ca:

Morgen: våt bleie på ca 250 gram (220 netto)

Formiddag: Våt bleie på ca 100 gram (70 netto)

Ettermiddag: Våt bleie ca 80 gram (50 netto)

Kveld: Våt bleie ca 70 gram (40 netto)

Selvfølgelig med variasjoner, men en typisk dag ser ca slik ut. Deler vi nattbleien i to, er det ca 5 våte bleier i døgnet.

Siden hun begynte å tulle seg ved puppen er vekten ca slik:

Uke 1: +120 g

Uke 2: +120 g

Uke 3: -100 g

Uke 4 + 50 g

Uke 5 + 50 g

Uke 6 + 30 g

(Omtrentlige mål)

Det må også nevnes at hun hadde virusinfeksjon da hun var ca 5 mnd! Kan matlysten være påvirket i flere uker etterpå?

Annonse

Det var øreinfeksjon. Fikk ikke behandling, da det ikke var full betennelse. Men hun hadde høy feber i tre dager. Var også tett i luftveiene, og det "surkler" litt fremdeles. Men hun virker ikke plaget. Kan det være det likevel?

Jeg har hatt lue på hele tiden, også i den varme perioden, men hadde henne mer ute av vognen, og av og til ble luen vridd litt rundt slik at ørene kom fri... Kanskje morsmelk ikke virker mot akkurat det...?

Hei igjen

Tolker siste svaret som at matlysten kan være påvirket i flere uker etterpå. Litt lettet, egentlig, for er det det kan jeg kanskje fortsette å amme som før. For meg er det nemlig den beste tiden, når hun ikke tuller seg. Skal lese det Ellie83 skriver om brystvegring. Men hvor lenge kan den dårlige matlysten vare? Bør jeg gjøre noen ekstra tiltak utover å tilby i denne perioden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...