Gå til innhold

Vondt vondt vondt!

Anbefalte innlegg

Av helsemessige årsaker er jeg nå ikke i stand til å amme mitt eget barn, og må gå over på mme. Har gjort dette i 1 uke, og babyen min har kjempeproblemer med magen sin..

Han har ikke avføring hver dag. Og det lille som kommer er grønt, og hardt. Han er 2 mnd gammel, og har hatt fin mage tidligere. Da har han fått mm, men også mme innimellom i mine sykdomsperioder.

Nå våkner han om morgenen og hyler fordi han har sånn knip. Og det tar noen timer å roe ham helt ned. Han klynker og ynker seg stort sett hele dagen, og sover veldig urolig når han først sovner, fordi han har tydelige knip. Om natten sover han greit, men ikke så lenge av gangen som han burde. Gjerne 3-4 timers intervaller fortsatt.

Vi gir ham Nan1 og har spedd på med malt, og jeg har også forsøkt med fenikkelte. Føler at jeg må kjøre kjempedoser med malt for at han skal få ut noe. Kan man gi for mye malt? Og hva er konsekvensen av det?

Tenkte jeg skulle prøve et annet merke, har prøvd Collett før, men da gulpet han så mye og det luktet så ille vondt av det. Men han fikk jo mm sammen med mme, så han hadde ikke knip etc.

Trenger sårt gode råd og tips til hva jeg kan gjøre for gutten min. Merker at jeg blir frynsete i kantene av dette her. Gnages av dårlig samvittighet og følelsen av å være en dårlig mor...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9628145-vondt-vondt-vondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du,

Jeg ville ha byttet mme-merke om jeg var deg, mistenker at det er hva som forårsaker vondt hos Matteo. Vi byttet fra Nan til Collett etter legens råd, og det hjalp nok så mye som det kunne hjelpe på en liten kolikkmage. Enig i at det lukter litt icky av gulpen, men heller det enn magevondt. Du kan jo prøve Småfolk eller Hipp?

Videre ville jeg ha prøvd mer malt i hver flaske, her i gården måtte vi ty til en full teskje i hver flaske så avføringen ble løs nok til at hun fikk den noenlunde greit ut. Så trappet vi ned, nå bare dypper jeg hver skje i malt før jeg tar det i flasken. Det er mulig jeg ikke trenger det lengre, men jeg ble så redd da hun ikke fikk ut avføring selv at jeg ikke tør å slutte enda. Såvidt jeg vet er det ingen konsekvenser av for mye malt.

Han bør ha avføring hver dag på mme, og den bør så vidt jeg vet ikke være grønn over lengre tid.

Du kan også prøve sviskesaft. De skal jo egentlig ikke ha det før 4 mnd, men som du jo vet ble jeg rådet av HS å gi det til Mia for å få lettere ut avføringen. Her hadde det motsatt effekt, men jeg vet om mange tilfeller hvor det har god effekt. Mia var da litt over 2 mnd.

Ellers kan du prøve ting som Dr.Brown-flasker, hyppige rapepauser, magemassasje, du kan "sykle" beina hans når han har vondt for å få ut luften bedre. Men som sagt så ville jeg først ha byttet merke, så evt. prøvd andre ting. Håper det bedrer seg, vet godt hvor frustrerende det er når babyen har det vondt. Lykke til! Du vet hvor du finner meg om du lurer på noe!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9628145-vondt-vondt-vondt/#findComment-9651025
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...