Gå til innhold

Rutiner - Når og på hva, og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er førstegangs og har ei jente på 1 mnd. Lurer på litt når man skal begynne å få rutiner på ting, og hva er viktigst?

Kan man f.eks skjemme bort så små barn, eller ikke...? Når bør man klare å få rutiner på leggetid, tid for mat. etc?

Blir kjempeglad dersom noen vil dele litt erfaringer med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du skjemmer ikke bort et så lite barn. Et så lite barn trenger all den kosen og nærkontakten det kan få.

Og rutiner på leggetid kommer, etter min erfaring av seg selv. Du ser etter hvert at barmet blir trøtt på samme tidspunkt. Men, i følge min mening, er ikke dette noe du behøver å tenke på enda.

Rutiner for mat er det for mange vanskelig å få til før de begynner med fast føde. Først da er det greit å gå litt etter klokka. Før den tid vil de jo ofte ha mat til varierende tider.

Så mitt råd er, slapp av og kose deg med jenta di. Ikke tenk på rutiner enda, de kommer ofte av seg selv :-)

Skrevet

Nei du kan ikke skjemme bort små bebiser :)

Jeg har ikke noe fasitsvar, men slik gjorde vi det;

Fra 1-6 uker ingen rutiner. Bebisen styrte hele løpet. sov og spiste når det passet den. La han i sengen når vi la oss osv...

Fra 6 uker- Begynte å bade han hver kveld i ti-tiden... Bare i to tre min. Deretter var det tørking, kosing og på med pysjen. Ammet nede i sengen min og la han i sin egen seng når han var mett. Noen ganger sovnet han med puppen, andre ganger ikke. Da gikk jeg inn til han dersom han gråt. Litt klaging og sutring tillot jeg for at han skal finne søvnen sin.

Videre forskjøv jeg badingen litt og litt uke for uke. Da han var ca 12 uker begynte badingen ca kl åtte. Nå er han 20 uker og jeg ammer kl seks- kvart over seks, gir grøt, bader, tilbyr han vann, syneger noen godnattsanger og legger han i sengen-godnatt.

Han sovner stortsett av seg selv nå.

Har ikke rutiner ellers. Står opp når han ikke vil sove mer, ca halv ått-ti, alt etter som.. Men kveldsrutinene har vært veldig viktige her i hus. Som sagt, så er dette ikke fasit, bare hvordan vi har gjort det :) Lykke til!

Skrevet

Vi har bare hatt som fast at vi gjør omtrent det samme hver kveld og morgen i starten, men babyen blir lagt sammen med oss og står opp med oss. Er vel først når de har vært 2-3 mnd at vi har begynt å legge dem litt før på kvelden, det har egentlig bare blitt slik, de ble mer og mer kveldstrøtte og vi mer og mer klar for litt kveld ;-) Små babyer kan ikke skjemmes bort når det kommer til kos synes jeg, først når de er blitt 5-6 mnd synes jeg man kan begynne å la dem gråte litt i sengen (når man sitter ved siden av og viser at man er der) for å venne dem til å roe seg selv, ellers skal man alltid ta opp en liten baby som gråter og vugge, gi pupp og trøste så sant man kan synes jeg.

Skrevet

kan ikke skjemme bort så små barn :o) ihvertfall bruker de ikke det mot deg! Rutiner kommer av seg selv, og du merker når du må sette grenser for barnet når barnet blir gammel nok til å få grenser.

Stol på instinktene dine, så går det ganske greit. Lurer du på noe, er det alltids noen du kan spørre.

Sa vel ikke mitt første nei for pjokken var 6 måneder gammel. Da han krabbet og plukket på alt mulig. Nå er han bare 1 måned, og da er det ikke mye hun gjør bevist som kan skade henne :o).

Rutiner på mat og legging kommer ikke før du merker at hun begynner å legge sine egne rutiner du må følge! Defor går det ganske automatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...