Gå til innhold

Lite karbohydrater

Anbefalte innlegg

Hører noen sier at skal du slanke deg så må du spise lite karbohydrater. Jeg har jo funnet noen matvarer med lite karbohydrater i, men til frokost bruker jeg ofte en skål med havresuppe, den er det jo mye karbohydrater i, vil det si at det ikke er sunt i det hele tatt liksom?

Begynte liksom å tenke på det under frokosten nå, har jo alltid ment at havresuppe er så sunt og bra liksom, men er det ikke det allikevel kanskje.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9627003-lite-karbohydrater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du gravid? Da bør du absolutt ikke slanke deg! Du må få i deg de næringsstoffene kroppen og babyen trenger, og karbohydrater er viktig brensel både for deg og den lille. Havresuppe er smaskens! Og er definert som "supermat" med sin sunne effekt. Mye fiber gir magen en god metthetsfølelse som varer lenge også. Jeg spiser havregrøt med melk på hver morgen, og pga. kvalme har det gått ekstra mye i karbohydratrik mat. Det har hjulpet veldig. Jeg tror nøkkelordet - enten man er gravid eller ikke - er et balansert kosthold, og hvor man lytter til kroppen og gir den det den trenger. Lykke til!

Er ikke gravid, men det passet liksom best å spørre på denne debatten.

Får la være å tenke på karbohydratene og heller ha et balansert og variert kosthold tenker jeg.

Tanken slo meg liksom, at noen slike "slankeeksperter" sier at karbohydrater er fyfy, men jeg har liksom alltid forbundet havregryn med at det er sunt.

Takk for svar! :o)

• 1 måned senere...

Det er forskjell på hurtige og langsomme karbohydrater. Hurtige er sukker, hvitt mel, vanlig pasta, poteter, kokte gulrøtter og kålrot m.m, mens langsomme er grove kornsorter som havre og bygg, fullkornspasta, rå grønnsaker m.m. Fedon Lindberg er vel en ekspert på dette området

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...