Gå til innhold

Legen skal avgjøre det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes at der er altfor ofte at kvinner føder ved hjelp av keisersnitt i Norge. Synes dere ikke det?.. jeg også mener at for å føde med hjelp av keisersnitt så må det finnes VELDIG gode grunner til det. Kvinne skal ikke kunne be om keisersnitt! legen skal avgjøre det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

......og jeg synes dumme anonyme forumstroll med et skremmende kvinnesyn bare skal holde kjeften sin.

Slikt vrøvl kan du heller poste på kranglesiden.......

Skrevet

og hva vet du om at det legen som har avgjort eller ikke? man må som oftest ha en god grunn for å få igjennom en søknad på ksnitt

Skrevet

Kanskje ikke rette siden å skrive ett slikt innlegg.

Flesteparten av oss ks damer og babyer hadde ikke vært til stede her idag hadde det ikke vært ks. Så takk og lov for det.

Skrevet

Det fleste kvinner HAR veldig gode grunner til å få KS. Og det er lege og jm som avgjør om man skal få det!

Skrevet

og forøvrig har man like stor rett til å BE om ks , som man har til å BE om epidural eller lignende...!!

Skrevet

Som det nevnes her. Både jeg og snuppa hadde ikke levd i dag, om jeg ikke hadde fått hasteks. Men nå tror jeg ikke det er denne type ks du sikter til, men de som "syter" seg til ks.

Noen har reelle problemer med å føde vaginalt, enten psykisk eller fysisk å bør absolutt få innvilget ks, mens andre faktisk gjør det av "kosmetiske" grunner eller bare vil ha det........ De bør kanskje ikke alltid få det. Men søren heller. Hvorfor skal man på død og liv føde vaginalt, når det er vondere enn ks?? Som oftes.... vel og merke. Tar gjerne ks igjen jeg. Var oppe og gikk etter noen timer, klarte alt selv og hadde null plager! Var ikke til "brydderi" for noen, mens mange av de andre som hadde født normalt, surva og klagde i vei, og var mer eller mindre hjelpeløse.

Så i bunn og grunn får dette bli opp til hver enkelt. Det kan da umulig plage deg at noen skjæres opp i magen om de vil utsette seg selv for det?? Ikke koster det deg noe ekstra, og ikke må du vel gjøre noe ekstra heller?? Hmmm. Kanskje du er misunnelig :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ca 85% av alle ks er hastesnitt, og gjøres for å få ut barnet fort, avslutte svangerskapet pga komplikasjoner hos mor/baby osv. Noen ks er planlagte i god tid pga tidligere fødselskomplikasjoner og div sykdommer/plager hos mor/baby. Så er det resten (som ikke er mange prosentene) som ønsker planlagt ks. Disse har også en eller flere grunner for å ønske dette, og i Norge har pasienten rett til å bli hørt, men kan ikke kreve ks. Det antas også blant enkelte leger at en kvinne som ønsker planlagt ks, men ikke får det, har større sjanse for å ende opp med hasteks enn andre.

Om årsakene til å ønske pl.l ks regnes for å være god nok grunn eller ikke, er faktisk opp til lege og jordmor å avgjøre, ikke naboen, venninner eller anonyme på dib;) Om du egentlig ikke ønsker å provosere med dette innlegget, er de aller fleste ks velbegrunnet (se over), så det er kanskje ikke så mange "unødvendige" ks likevel?

Skrevet

Som det sies over her, 85 % av keisersnittene er hastesnitt. Jeg har selv hatt to sånne, og er glad for at den muligheten fantes. Ikke sikkert det hadde gått bra hvis ikke. Jeg har nemlig trange innvendige forhold i bekkenet (selv om jeg ikke ser sånn ut), og får i tillegg store barn. Så om jeg skal ha flere, vil det bli planlagt keisersnitt. Disse utgjør også noen prosenter av totalen.

Så hvor mange er det egentlig som "ber" om keisersnitt? Det er sannsynligvis ikke så mange, og jeg har ingen grunn til å tro at de som ber om det ikke har en god grunn til det. Man bør aldri fordømme andre menneskers valg i sånne saker.

Skrevet

Det er vel svært sjelden at noen andre enn legene bestemmer hvem som skal ha ks eller ikke...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg er helt enig faktisk. Det er veldig vanskelig med kvinner som kommer og SKAL ha keisersnitt. De fleste har en helt absurd grunn for å be om det også. Det er faktisk legen som sitter i saksa om det kommer komplikasjoner og den slags etterpå. Dersom man da sitter i en rettssak og blir spurt om hvorfor man gjorde keisersnitt og svarer " kvinnen ville det selv" har man et problem....

Skrevet

maken til bullshit.

det er generelt sett veldig få planlagte ks i Norge- blant disse er hovedårsakene seteleie og andre fysiske årsaker. I noen få tilfeller skyldes det ekstrem fødselsangst, som ofte har bakenforliggende årsaker av typen: voldtekt, seksuelt misbruk, alvorlige spiseforstyrrelser, store psykiske problemer, tvangstanker etc. Hvis det i det hele tatt finnes noen i Norge som velger planlagt ks KUN pga at de vil beholde underlivet intakt, er dette ektremt få - og det må de GJERNE få lov til for min del.

synes det er kjempebra at damer som ikke - av fysiske eller psykiske årsaker- orker vaginal fødsel, får mulighet til ks.

for øvrig er det leger i Norge som tar valget om å innfri ks-ønsket eller ikke.

til den siste anonyme over her: det du skriver om at "legen sitter i saksa etter ks som går galt" er bare tull. så og si INGEN leger i dette landet straffes om de gjør noe feil. de går alltid fri., i tillegg "sikrer" de seg på forhånd ved å alltid informere kvinner om alt som kan gå galt ved ks før de evt sier ja.

Skrevet

Bare tull?? Tror nok ikke du vet hva du snakker om.

Jeg jobber som lege på en føde/gynavdeling. Og det er faktisk et ansvar vi har overfor pasientene. Det er ikke kvinnens ansvar - det er vi som fagpersoner som sitter med ansvaret.

Det er jo gynekologer som er de som blir hyppigst saksøkt i dagen moderne verden.

Dagens pasienten er blitt svært krevende.

Det er ikke rent sjelden at pasientene kommer og sier Jeg skal ha sykmelding - jeg skal ha antibiotika - jeg skal ha KS - jeg skal henvises hit og dit....

Det er ikke så enkelt. Tro det eller ei. Det er jo vi som sitter med kompetansen, og det er ikke så lett når pasienten har lest på internett om sier jeg er sikker på at jeg har endometriose/lavt stoffskifte/borelia eller andre sykdommer. Det er vi som undersøker og kjenner til de diagnostiske alternativene.

Nei - pasientene er ikke alltid enkle.

Skrevet

Ok. Du som er lege - du kan kanskje svare på hvorfor leger (og jordmødre) velger planlagt ks oftere enn andre damer - samtidig som de retter pekefingeren mot dem som ber om ks?

Fatter dere ikke at dette blir for dumt?

Jeg skjønner forretsen dette med leger og ansvar i forhold til skader: Ved vaginal fødsel skal det veldig mye til for at legen får skylden for noe. Om kvinnen revner og ødelegger underlivet for alltid, kan jo ikke legen anklages.

Ved ks derimot, kan mye gå galt. Noen centimers feilskjæring fra legen kan jo få store konsekvenser. Det blir dermed med ks mye lettere å gi legen skylden, fordi det er han/ hun som i praksis "uførerer" fødselen, og ikke kvinnen selv.

At leger oftere kan få skylden for ting som går galt, bør selvsagt ikke være noe argument for å nekte damer ks.

"Dagens pasienten er blitt svært krevende"

Tja. I hvert fall er dagens pasienter langt mer informerte og oppdaterte enn tidligere. Og vi lever i et samfunn hvor man læres opp til å stille krav.

Leger har heldigivs ikke den autoriteten de hadde før, noe de åpenbart finner veldig vanskelig å akseptere.

Selv leser jeg ofte på internett før jeg går til legen, og har stort sett alltid funnet ut hva som feiler meg før jeg går til legen. Legen bruker så ca 15 minutter på å gjøre det samme som jeg har gjort selv -lese seg opp på området og komme med den samme diagnosen.

Jeg er generelt sett lite imponert over allmennleger- de kan jo ingenting. Straks jeg spør om noe "litt utenfor boka" henviser de til spesialister.

Skjønner godt at dere føler dere truet når pasienter kan mer om sykdommer enn dere selv og dere ikke kan gjøre som tidligere: Si og gjøre akkurat hva dere vil uten at noen stiller spørsmåltegn ved det.

NB. Det er en økende lege-forakt i landet her, samt en økende forakt/ mistillit til helsevelsenet generelt. Tror ikke den forsvinner med kommentarer av typen "pasienter er så krevende og vanskelige".

- Mari

Skrevet

Jeg er lege - jeg fikk totalruptur da jeg fødte førstemann, men valgte å føde vaginalt igjen da jeg skulle ha nr to. Dette nettopp fordi jeg vet at et keisersnitt ikke er bare bare. Man får sammenvoksninger inne i magen som kan gi magesmerter resten av livet. Man får en økt sjanse for at livmoren kan revne i senere svangerskap, økt infeksjonsfare og så videre....

Jeg har faktisk bare en eneste legeveninne som har tatt KS og hun fikk to tvillinggutter på 4000 gram hver...

Nå er mennesket en gang skapt slik at vi har en trang fødselskanal sett i forhold til størrelsen på barnet noe som gjør at man får en eller annen slags påvirkning i underlivet av å føde barn. Du formulerer deg litt merkelig når du sier at det er kvinnens feil om hun revner - det er da som regel ingens feil det. Det kommer an på vevstype, størrelsen på barnet, tempoet barnet kommer ut i, riktig støtte fra fødselshjelperen og så videre og så videre.

Det er på mange måter bra at man er mer skeptiske til leger enn før. Det har alltid vært og vil alltid være mange ubrukelige leger og det er bra at man er litt skeptiske. MEN - det er litt frustrerende å sitte med en pasient som insisterer på å ha (eller for den del ikke ha) en sykdom når vi sier det er faglig grunn til å tro noe annet.

Det finnes foreldre som nekter å gi barnet sitt antibiotika selv om barnelegen har sagt det er nødvendig på grunn av lungebetennelse.

Andre skal ha antibiotika til barnet selv om det på ingen måte er grunn til det.

Det finnes folk som nekter å gå til ekstra kontroller i svangerskapet på tross av anbefalinger etter at legen finner at det er grunn til det.

Noen nekter cellegift ved kreftsykdommer som er dødelige.

Noen SKAL ha sykmelding i månedsvis fordi de ikke liker sjefen.

Det er mer opplyste folk nå til dags og det er bra, men dere ser jo ikke hele bildet om du skjønner.

De fleste kan jo f.eks dette med crp, men den alene gir jo ingen som helst diagnose. Det er jo bare ett lite eksempel.

Jeg vet om mye rart i helsevesenet der pasienter har fått feil behandling - det har alltid og vil alltid skje. Vi er jo bare mennesker vi også. Men leger har jo ikke lov å gjøre feil......

Når du sier at allmennleger ikke kan noe.... Jeg kjenner mange som er veldig oppegående og flinke og jeg tror det er regelen og ikke unntaket. Har du i det hele tatt ide om hvor stort fag medisinen er??? Det er overhodet ikke mulig å kunne alt. Allmennleger skal kunne litt om mye og det er faktisk viktig å vite hvem og når man skal henvise videre. Det finnes 1000vis av retningslinjer man skal forholde seg til når det gjelder behandling i alm.praksis. Det er 1000vis av trygderegler og krav fra staten om hva man skal og ikke skal skrive ut. Man skal tenke økonomi og får påpakning om man skriver ut for dyr medisin selv om man kan mene den er bedre for pasienten i noen tilfeller.

Jo lenger ut i fremtiden vi kommer jo større blir faget. Det er jo en grunn til at de ulike spesialitetene blir snevrere og snevrere.

Av og til lurer jeg på hvorfor jeg og andre med meg blir leger.

Vi jobber 50 timer i uka (på sykehus). Jeg har vakt hvert 6. døgn. Hver 3. helg. Vaktene varer i 25 timer. Jeg har ansvar folk folks liv og helse. Grunnlønna mi er på 390000 i året før skatt. + vaktlønn..

Jeg ser for lite til familien min. Jeg har ikke tid til å prioritere fritidsaktiviteter. Og på toppen av det hele er det mange som sier at leger er noe dritt. Vi klarer oss med internett. De kan ingenting.

I mitt fag er det feil om ting gjør vondt. Det er feil om man ikke får bestemme selv ang f.eks. KS. Ikke skal man revne - da er det jo legens feil. Ikke skal man få syke barn. (Gud forby, men vi kan jo ikke trylle heller).

Herregud for et syteinnlegg dette ble, men det er faktisk litt trist å tenke. Jeg liker jo jobben min. Det er et spennende fag. Det er jo derfor jeg vil dette - men det koster!!!

Skrevet

Det finnes en haug med leger her i landet som tjener 1 million kroner i år - synes i grunnen ikke det spor synd på dere.

At pasienter er påståelige er vel strengt tatt ikke noe å klage over? Og at du ikke får møte familien og venner så ofte som ønskelig er du nok neppe alene om.

Kanskje du har valgt feil yrke?

Stadig hører vi kritikere som mener sykehusleger har for høy lønn. I Legeforeningens standardsvar påpekes det at overleger ved sykehus har en grunnlønn på 500.000 i året.

Mitt spørsmål er: Hvorfor ikke praktisere åpenhet og understreke at 500.000 er et lønnsfundament?

Vedgå at en gjennomsnittlig overlege vil tjene ca. 750.000 dersom han/hun har en tjenesteplan med utvidet arbeidstid og vakttillegg (f. eks 42 timers snittuke).

Slike tjenesteplaner er en forutsetning for sykehusenes akuttberedskap/døgndrift og noe de aller fleste overleger derfor har. Det er normaldrift - det er en del av sykehuslegens hverdag.

Jobber man overtid og/eller tar hyppige vakansvakter utover dette, kommer man godt over 750 pga lukrative tillegg. Arbeidet er høyspesialisert, viktig, ansvarsbelastet og lønnen fortjent. Dårlig kompensert er det imidlertid ikke.

Skrevet

Legen - du svarte ikke på spørsmålet mitt: Hvorfor velger kvinnelige leger oftere planlagt ks enn andre damer?

Skrevet

Slapp av du da...........ÆRLIG TALT - NEI jeg synes ikke det.

høres ut som en stokk dum gubbe som skriver dette -

Prater tydeligvis ikke av erfaring -

OG PS....anonym?? hmmm

Skrevet

Legen - jeg ble nysjerrig på det du skriver: "Det er veldig vanskelig med kvinner som kommer og SKAL ha keisersnitt. De fleste har en helt absurd grunn for å be om det også"

Hva slags grunner tenker du på, som er absurde? Og mener du virkelig at de FLESTE som ber om ks her i landet har grunner som er helt absurde?

Bare lurer..

Skrevet

Jeg prøvde å si at jeg har faktisk ikke inntrykk av at de gjør det. Jeg kjenner bare en som har valgt keisersnitt og fått to store tvillinggutter og selv valgte jeg vaginal fødsel etter en totalruptur.

Jordmødre aner jeg ikke noe om.

Kanskje det var flere leger som valgte KS tdl, men nå har trenden snudd?

Skrevet

Jeg er ikke overlege og de overlegene som tjener 750 000 i året fortjener lønna si.

Greit man velger det selv og det vet jeg. Jeg må jobbe masse resten av livet, men jeg gjør jo dette fordi jeg liker faget! Når jeg jobber døgnet rundt mange ferier og helger som tilsammen blir minst 50 timer i uka må jeg få lov å få betalt for den ubekveme arbeidstida også.

Dessuten har jeg jo faktisk et stort ansvar også.

Mener jeg da...

Legelønningene synker jo nå fordi det er blitt et kvinneyrke.

Kvinner må være dobbelt så flinke for å få halvparten ev den respekten som mannlige kolleger får.

Skrevet

Gode grunner: to eller flere tdl keisersnitt. Tdl operasjoner på livmor med f.eks lengdesnitt. Trangt bekken - spes om det er snakk om setefødsel. Tdl. skulderdystoci. Tdl. operasjoner i vagina. Tverrleie. Pannepresentasjon. Dårlig fremgang og dårlig fosterlyd. Flergangsfødende med tdl. kompliserte fødsler og angst. Setefødsel med føttene som presenterende del og seter før uke 34. Tvillinger som er store, og individuell vurdering med tanke på størrelse og leie av barna. Forliggende morkake. HELLP, alvorlig svangerskapsforgiftning - mislykket induksjon. Visse sykdommer hos mor. Trøbbel etter tdl totalruptur. og sikkert flere.

Dårlige grunner: Angst for smertene, for å miste kontrollen og for å revne - spes. førstegangsfødende. De som vil ha KS før termin for å bli ferdige med svangerskapet. Noen vil ha KS fordi de vet om noen som hadde en vanskelig fødsel eller som mistet barnet sitt - (det gjør vi jo alle). Fordi mannen deres synest det er best.............Dette er faktisk de vanligste grunnen til de som ber om det.

De med tdl sphinkterruptur uten plager får mange steder velge selv. Hos disse legger man jo ofte en god episiotomi (klipper) for å hindre at det skjer igjen. Dersom dette ikke er godt nok er det garantert KS neste gang.

Seteleie og tvillinger velger ofte KS selv om det ikke er grunn til det, men det kan jeg jo på en måte av og til skjønne. Det kommer jo litt an om kvinnene har født før og forhold rundt barna etc.Det kan jo kanskje virke skremmende på mange så det må jo være opp leg gynekologen og gi nok og riktig informasjon og forklare at man anbefaler epidural på disse osv..

MEN er dere klar over hva som skjer med dere unger et KS? Man river opp musklene og livmora. Det kommer sammenvoksninger i magen som gjør det mer og mer vanskelig å utføre et KS eller andre operasjoner der i ettertid. For hvert KS øker sjansen for at livmoren kan sprekke i senere svangerskap - og det er jo en katastrofe. Økt sjanse for at morkaka kan gro fast eller løsne for tdl for den del. Dette er jo også katastrofalt for barnet og mor.

Vi anbefaler jo de fleste å steriliseres etter det tredje keisersnittet og det er det jo en grunn til. Tenk deg en ung kvinne som ikke vil føde og velger KS med den første. Da er hun på mange måter fratatt sjansen til å få mer enn tre barn. og ja - noen har fire KS, men det er ikke anbefalt.

Skrevet

Du trenger tydeligvis å lese deg opp på feltet, legen, for du har ikke peiling i det hele tatt.

Ikke har du respekt for pasientene dine heller. Å kalle det for ABSURD GRUNN å be om ks hvis man er livredd for smerter og for å revne, er ganske drøyt.

Hadde legeyrket vært så ille som du skal ha det til, hadde det ikke vært et av Norges mest populære studier å komme inn på. Folk står i kø i årevis for å komme inn på legestudiet

ARTIKLER:

På lag med fødekvinnen – om holdninger i Sverige

http://www.jordmorforeningen.no/tidsskriftet/artikler_tema05_8_2.htm

Teknologi eller naturlig fødsel – om KS og hjemefødsel:

http://www.jordmorforeningen.no/tidsskriftet/artikler_tema05_8_1.htm

Lege r tar oftere keisersnitt. Justert for alder, tidligere fødsler og utdanning er det 22 prosent høyere forekomst av KS blant leger.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/10/26/leger-og-jordm-dre-far-ofte/

Kei sersnitt forhindrer to av tre dødsfall dersom barnet ligger i setet:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2000/10/23/keisersnitt-hindrer-to-av-t/

På engelsk:

Alt om planlagt snitt: Nyheter, konsekvenser for deg, for barnet, risikoer ved vaginal fødsel, nyeste forskning på området osv osv.

www.electivecaesarean.com

Den amerikanske jordmorforeningen: Nyttig, nøytral informasjon om fordeler og ulemper ved keisersnitt etter mors valg og vaginal fødsel:

http://www.midwives.org/newsletter/newsletter/articleTEMP1.asp?ID=97

Det amerikanske helsedepartementet: Ingen holdepunkter for å anbefale vaginalt fremfor KS:

http://www.nih.gov/news/pr/mar2006/od-29.htm

British Medical Journal: Ja til selvvalgt KS så lenge mor er opplyst:

http://www.bmj.com/cgi/content/full/317/7156/462?maxtoshow=&HITS=10&hi%2 0ts=10&RESULTFORMAT=&fulltext=elective+caesarean&searchid=1&FIRSTINDEX=0&a mp;a mp;a mp;a mp;am%20p;resourcetype=HWCIT

For og mot: selvvalgt keisersnitt, flere innfallsvinkler

http://www.babble.com/content/articles/controversialtopics/pregnancy/electivecesareansec tion/

Skrevet

Jeg har respekt for pasientene mine og behandler dem deretter. Om jeg mener de har uholdbare krav behandler jeg dem med respekt likevel. Alle mennesker er ulike. Men jeg har plikt til å behandle alle pent og det gjør jeg.

OG - de fleste får faktisk innvilget KS på tross av om jeg mener det er feil. Det er dette som er mitt poeng. Man overser fagpersoners vurdering og det er dette som er feil etter mitt syn.

Og hva mener du med at jeg ikke har peiling?

Er KS-indikasjonene jeg har listet opp feil? Det er de nok ikke.

OG det ER en risiko å ta KS, og ja det ER en risiko å føde. MEN barnet må ut. Alle operasjoner gir en økt risiko for både blodpropp og infeksjon i tillegg til lokale anatomiske forandringer - sammenvoksninger og arr.

Kanskje du ikke skal ha mer enn to barn. Og da er det jo greit da. To KS går jo bra nesten alltid. Jeg opererte senest i forrige uke en dame som tok sitt tredje KS. Magen var full av sammenvoksninger og operasjonen tok en time. Det er utrolig lenge!! Tenk om det skjer noe da slik at man trenger å gjøre ett akutt KS FØR den planlagte dagen? Det ville jo ikke gått i dette tilfellet.

Men du skjønner jo ikke hva jeg mener. Jeg er 100% FOR KS dersom det er nødvendig - selvsagt. Jeg er overlykkelig for at vi kan hjelpe de ikke har forutsetninger til å klare en vaginal fødsel med tanke på seg selv eller barnet. Herregud vi lever jo ikke på 1600-tallet lengre.

Mange land i Amerika har en KS-% på nesten 50% blandt landets rike. Legene tjener med andre ord maaaange penger på å gjøre KS på slike som Britany Spears som ikke vil føde selv. Men er det dermed sagt det er lurt?? Se på Michael Jackson. Er det faglig forsvarlig av hans plastikkirurg å gjøre det han har gjort - mot maaasse penger selvsagt?

Det er en stor forskjell på privat og offentlig helsevesen.

Det er iallefall helt tydelig at du ikke er opplyst, aldri har måttet stått med angsten i kroppen for febrilsk å prøve å redde et barn ut fra en sammenvokst mage.

Men det er din kropp og dine barn. Jeg gjør det jeg kan for å hjelpe deg - men kom ikke og legg skylden på meg om noe går galt når du ikke hører på hva jeg har å anbefale!!!

Du har jo total mangel på faglig innsikt så kom ikke her å fortell meg hvordan jeg skal gjøre mine faglige vurderinger med utgangspunkt i statistikker du ikke klarer å tyde!

Skrevet

De fleste som får KS ber jo ikke om det selv da. De fleste KS er jo på legens anbefaling. Det jeg mener er selvsagt de som ber om det uten at det er faglig belegg for å gjøre det - det er de grunnene som ofte er litt vel merkelige..

legen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...