2 søte Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 eller hvor mye syns d er nok å bruke på leker? da altså til våre småttiser under 1år.. sitter å tenker på en vennine, hun kommenterte idag at hun har brukt ca 3000kr(og sikkert mer) på leker til babyen sin som nå er 9mnd. jeg syns dette er mye penger å bruke på leker, når hun lever på os. hva syns dere? regner da ikke med bøker... så lurer jeg på en ting til om noen vet:) trenger barnet å bli stimulert av leker for å kunne utvikle seg dersom man er flink til å være aktiv med å finne på ting med ungen? har leker en pedagogisk nytte som da vi eller våre foreldre ikk fikk dra nytten av?? noen som skjønner hva jeg vil frem til?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Det synes jeg var veldig mye. Vi har fått en babygym, og så kjøpte vi en uro til over sengen som kostet 99 kr. Ellers har vi kjøpt en biteleke, og han har fått en myk leke med speil. Det er vel det eneste han har nå, og det ser ut som om han klarer seg fint med det. I tillegg har vi noen tøybøker, men de er ikke så interessante ennå. Han er 4 mnd gammel.
Simselimsen Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 jeg har brukt litt penger på leker, men jeg har nok større glede av det en jenta mi, hun er overlykkelig så lenge hun får rive sund en avis. Vi har kjøpt noen babyleker som knaser, når man tar på dem, et sånn speil til o ha på gulvet, noen biteleker og et sett med "instrumenter" hun er så glad i bråk så vi prøver og kjøpe leker som lager massevis av lyd.....Så har hun fått en del bamser og sånnt, men tror hun syns de er veldig kjedelige for hun har ikke sett to gang på de enda...Så har hun en del leker hos svigermor som hun har fått hos de.... Synes egentlig ikke det er nødvendig med så mye leker, barn kan ha det like artig med en kassserolle og en øse...Det er vell mest foreldrene som blir stimulert av og kjøpe leker til de små....
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Hvor mye jeg har brukt på leke til barnet mitt,har jeg ikke oversikt over,men det er ganske mye. Synes det er viktig,hvis en har de riktige lekene,for de kan stimulere babyen til å gjøre ting litt mer lystbetont.Dette gjelder selvfølgelig opp igjenom småbarnstiden også. Vi har babygym til ham,og så har vi en uro over sengen med musikk,vi har hatt huske til ham.Husken og uroen stimulere nok ikke ham til noe.Så har vi bamser(fått mesteparten av dem) bøker fra go boken, puttekasse,stabletårn,play & learn home,en bil,noas ark,bite leker,rangler,baller, play & learn puppy.Det siste vi nå har kjøpt inn er en leke som han kan støtte seg i for å reise seg opp og når han har kontroll på det og ønsker å gå,kan vi gjøre slik at den trille,så han kan bruke den som en støtte når han går rundt. Noe av disse lekene har han jo fått til jul da,og noen av dem har vi kjøpt selv.Men at med leker og bøker at det kommer opp mot en 3000 og kanskje over,det tror jeg nok det gjør. Vi har også en masse barnecder med barnesanger på til ham. Han storkoser seg med alle lekene sine han,det er jo nå de siste måndene det har blit mest akutelt.Nå er han rundt hele gulvet og da er ballene utrolig kjekke og play & learn home som han åler seg igjenom. Han er født 28 nov,så han er ikke fult 7 mnd enda.
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 nesten ingen leker her.. har 1-3 stk framme og totalt ca 6 kanskje....dette er med baby gymen;) skal kjøpe en ny ting nå.. han er 8 mnd og har hatt de samme fra dag 1.. skal få en ny i morra! synes det hørtes mye ut ja....og unødvendig ikke minst:)
mayaya Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Vi har uro på soverommet og på badet.. De gjør han veldig rolig, der han ligger og studerer :-) Og så har vi babygym og noen leker. Vi liker ikke plast noe særlig da, og har funnet ut at det fordyrer tingene litt... Hehe. Men totalsummen har jeg aldri tenkt på. 2,5 måned.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 Barnefar kjøpte noen bamser til henne for 10 kr stykket da vi lå på barsel, og jeg kjøpte nettopp sånn greie for å feste smokken til klærne hennes for 90 kr fordi hun leker så mye med den andre hun har. Så da blir det litt over 100 kr til sammen. Men hun har MASSE leker...arva fra fetterene sine samt fått i gave!:-)
ScaryMama Skrevet 19. juni 2007 #9 Skrevet 19. juni 2007 Han har MYE leker, ser ut som en leketøysforretning her! Stuen er fylt med fargerike og bråkete leker av alle slag, sengen har både det ene og det andre, vi har rett og slett kjøpt og fått for mye. Heldigvis går det an å selge de dyreste tingene på finn...
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #10 Skrevet 19. juni 2007 Jeg har nesten ikke kjøpt leker, men vi har fått noe i gave og låner noe av familie. Egentlig er ikke sønnen min noe særlig interessert i leker enda og derfor har jeg ikke brydd meg med å kjøpe noe. Han har mer enn nok med det lille han har. Alt er jo spennende enn så lenge, og tær og fingre er visst mye mer spennende enn all verdens leker nå for tiden
mumbo Skrevet 19. juni 2007 #12 Skrevet 19. juni 2007 Aner ikke hvor mye vi har kjøpt for, men tror ikke det er så mye. Favorittlekene for tiden er uåpnet emballasje :-) Dvs esker og bleiepakker og sånt. Og tomme vannflasker. Snart 9 mnd gammel. Han har nylig lært å krabbe og reise seg, så det er favorittsysselen. Gjøres best opp etter møbler. Han skal nok få puttekasse snart, og annet sånt pedagogisk.
*bolla pinnsvin* Skrevet 19. juni 2007 #13 Skrevet 19. juni 2007 Har omtrent ikke kjøpt leker til småtten selv. Han har fått det han trenger, for å si det sånn. Det eneste vi stort sett bruker penger på er bøker.
mumbo Skrevet 19. juni 2007 #14 Skrevet 19. juni 2007 Vi kjøpte forresten en diger dings til 600 kr, med masse knapper og ting&tang av aktiviteter. Den ble egentlig litt for voldsom for han. OK en liten stund, men slitsomt. Fordi han dasker løs på alle knappene på en gang, så det tuter og blinker over alt. Og det lærer han jo ingen ting av. Hadde mere nytte av leker helt i starten, for da var det vanskelig å finne ting som var små nok til at han klarte å holde dem selv. Nå hiver han vel snart rundt på inventaret her :-) Men ser for meg at det blir kjekt med leker igjen om ikke lenge, når han skal lære finmotorikk og den slags.
___ Skrevet 19. juni 2007 #15 Skrevet 19. juni 2007 Jenta mi på 6 mnd har fått en leke til 126,- pg en bamse til 78,-. Det er alt vi har kjøpt til nå, men hun har arvet en babygym og så har jeg laget en ullrangle. I gave har hun fått noen klosset, en "tiger" og to biteringer. Hun trnger egentlig ikke mer. Leker med aviser, pappesker, sokker og mye annet rart Jeg leste en gang at barna faktisk hadde nytte av å leke med forskjellige ting, men det trenger ikke være kjøpeleker. En balje med vann var like utvikklende som omtrent 200 ting fra lekebutikken;-)
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #16 Skrevet 19. juni 2007 Har vel brukt en 500kr på leker, ikke mer iallefall. Resten har hun fått/arvet. Hun har akkurat passe med leker, en rosa "ikea" eske som er full:-) Skal ikke kjøpe noe mer til henne før hun blir større...hun liker best tomme brusflasker,papir og andre gratis ting uansett!!!:-))
2 søte Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #17 Skrevet 19. juni 2007 det er godt å høre det ikke bare er meg, innimellom begynner jeg å tvile påmeg selv om jeg gir henne en dårligere forutsetning på utviklingen når jeg ikke kjøper leker som "liksom" skal vere lærerik. sånn er det vel å være mor, en tviler på om en gjør det som er best for barnet uansett hva en gjør. men bøker kjøper jeg, jentungen har masse bøker, har brukt flere tusen på bøker til henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå