Gå til innhold

Kan man velge bort hjemmebesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra helsesøster mener jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde ikke hjemmebesøk. Var sambo som snakka med hs og han mente vi like godt kunne komme til helsestasjonen. I følge han ville jeg stressa sånn om hun skulle kommet til oss. Og han hadde vel rett. ;)

Skrevet

Jeg valgte bort dette med andre mann.... det var ikke noe problem.

Med førstemann virka de veldig ivrige på å komme på hjemmebesøk og fikk liksom ikke inntrykk av at det var noe alternativ. Tror de liker å sjekke forholdene hjemme der barnet skal vokse opp, og det syns jeg er kjempebra !!

Tenk så mange rare forskrudde folk som får barn.................

Skrevet

Det er jeg ikke enig i i det hele tatt, faktisk. Jeg tror grunnen til at de er så ivrige på det når noen får barn for første gang, rett og slett er å tilby ordentlig oppfølging. Jeg gruet meg litt til hun skulle komme, nettopp fordi mange sa at de kom bare for å "sjekke". I dag er jeg veldig glad for at jeg takket ja, det var utrolig nyttig. Fikk mange gode tips, fin informasjon og veiledning. Hun kunne vel ikke vært mindre interessert i hvordan det var hjemme hos oss. Med en baby på tre uker, vet de at husarbeidet kommer i andre rekke, det sa de jo på forhånd også.

Ikke for at det var ille hos oss altså, nå høres det vel sånn ut, hehe.

Jo, du kan velge det bort, men jeg vil anbefale deg å takke ja.

Skrevet

jeg fikk spørsmål av helsesøster hva jeg foretrakk å komme dit eller om hun kom hit for det første møtet så jeg valgte å gå dit istede.

Fikk jo samme info som jeg ville ha fått om ho kom hit og slapp å bli stressa med å føle at jeg måtte vaske og annet...............

Skrevet

Jeg takket nei. Sa som sant var, at jeg fikk masse råd og hjelp fra mamma og svigermor og følte ikke jeg hadde behov for det.

Skrevet

Jeg mener jo ikke at de skal sjekke om du har vaska eller hvor ryddig du har det hjemme.....

Det jeg mener er at de i tileggg til å svare på spm å gi informasjon selvfølgelig, skal forsøke å fange opp det som kan virke som problematiske hjem så tidlig som mulig.............

Da jeg var i praksis på føden som sykepleier student var det et tilfelle med en mor som hadde droppet ut av svangerskapskontrollene før uke 20. Hu var tidligere narkoman og de mistenkte henne for å ha brukt stoff under svangerskapet.... og for fortsatt å bruke stoff. Jordmødrene skulle derfor ringe hennes HS å få de til å avtale et ekstra tdilig hjemme besøk...................

Dette er jo et ekstrem tilfelle, men det finnes sikkert mange grunnertil at HS ønsker å komme på hjemmebesøk

Skrevet

Hjemmevisitten fra HS eller jordmor i vår kommune skjer innen de 2 første ukene en kommer hjem fra sykehuset og jeg kan garantere deg at de komme IKKE for å sjekke om hvorvidt du er ren, nystrøket og at huset skinner. De kommer ene og alene for å se at DU som mor har det bra etter fødselen og for å titte på den nye verdensborgeren. De kommer med info om helsestasjonen og generell info om småttiser. Er det noen som har forståelse for at husvask ikke står øverst på listen de første 6 ukene etter en fødselen, så er det vel nettop de:-) Jeg ble tusen ganger mere stresset når svigers skulle komme.

Skrevet

Jeg dro inn til helsestasjonen istedet jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...