Gå til innhold

8 mnd - 74 cm lang og under 8 kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har ei helsesøster som stresser oss noe vannvittig med vår sønns vekt. Han ligger nederst på dette diagramet hennes og hun har ikke gjordt noe annet enn å mase om dette helt siden Nicklas kom til verden. Han er nå 8 mnd, og er verdens nydeligste lille gutt (selvfølgelig). Han er stort sett glad og fornøyd, deler ut smil og pludrer ivei. Noen andre som har en lettvekter? FRUSTRERT!!! Han er jo fornøyd, ikke av de tidligste i utviklignen, men alle kan jo ikke være like. Arg på udogelige helsesøstre....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 8 mnd, 7950 gram og 67 cm....

Men han har jo kanskje strukket seg mer da. Alle er jo ikke like heller. Så lenge han ikke ser tynn ut eller virker ufornøyd, og ikke minst spiser bra, så ville jeg ikke stresset så fælt med det.

Skrevet

slapp bare heilt av... Miriam e 8mnd(om 2daga) e ca 70-72 cm. 7,8 kg.

blir så irritert på alle HS som blir helt ville om barna e litt tung eller lett. barnet følger sin egen persentil linje.

Skrevet

Jeg var selv bare 8 kg når jeg var 1 år. Frisk som en fisk! Min mor fikk beskjed at så lenge jeg var frisk trengte hun ikke å bekymre seg. Kos deg med den lille blide gutten din.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Siden du sier at dette har pågått helt fra Nicklas kom til verden, så antar jeg at han har vært lang og lett helt fra starten av...med andre ord har han fulgt sin egen rate helt perfekt siden fødselen, og det er jo sånn det skal være! For det er vel ikke fått noen negative følger at han er lett og lang? Det eneste er at man må være ekstra obs ang. sykdom siden det ofte bidrar til lavere vektøkning.

Selv er snulla på 8 mnd 72 cm, og litt over 8 kg, men hun har ikke fulgt vektraten sin siden hun har hatt et par operasjoner og gips, så hun skulle jo egentlig vært tyngre. Men hun er også glad og fornøyd, så vi trenger ikke bekymre oss enda...fortsetter hun derimot å vokse i høyden, men ikke å legge særlig på seg så må vi kanskje ty til mer energirik mat, noe som er en helt andereledes situasjon enn når barnet er "naturlig lett".

Med andre ord: helsesøster kan bare slutte å mase om dette...ingen vits i å mase om det samme hele tida! Dere får si til henne at hun må se på raten, og vurdere om den er grei eller ikke. Er den grei så blir det slutt på maset...er den ikke grei så må hun henvise Nicklas til lege/sykehus for å ta blodprøver og tester for å finne ut hvorfor han ikke legger mer på seg. Antar at det førstnevnte skjer, og det blir slutt på maset!

Skrevet

Julie Angelica var nesten 9 kg når hun var 8 mnd, og 78 lang! Hun var lang og slank ( som dem kalte henne på sykehuset) når hun ble født også. Pappaen hennes er 185 cm høy og veier 76 kg og jeg er 180 cm og veier 67 kg, så hun har jo noen å slekte på.

Jeg lar det helsesøster sier gå inn det ene øret og ut det andre, for Julie Angelica er superfornøyd, blid og aktiv, og har lagt på seg sakte men sikkert hele tiden. Nå er hun snart 1 år og veier 11,3 kg. Litt usikker på hvor lang hun er nå.

Skrevet

Embla er også en lettvekter, hun veier knappe 8,5 kg og er 72 cm.

Men hun følger sin egen "strek" på skjema helt flott, ikke noe å bekymre seg for!

Kanskje si fra til HS at du gjerne ser at hun snart fokuserer på noe annet?

Skrevet

Jenta vår er litt over 8mnd, hun veier bare litt over 6kg og er ca 68 lang. Hun ble satt i gang i uke 38 pga, vekstavvik, og veide bare 1860g da hun ble født. I begynnelsen var hun glupsk og spiste mye, og la derfor fort på seg, men plutselig en dag var det som om hun fant ut at hun hadde spist seg opp, så da sluttet hun og spise så mye.

HS våres har også mast og mast om dette og gjort oss stresset og bekymret. Jenta vår er litt småspist, og en periode var vi så stresset over hvor mye/lite hun spiste, at vi gruet oss til vært eneste måltid. Jeg prøvde og foklare at jeg også hadde vært liten og tynn da jeg var baby, men frisk som en fisk. Og at jenta vår er glad som dagen er lang, og det ville hun vell ikke vært om hun var syk.

Men HS hørte ikke på oss og sende oss til legen, og begynte og prate om depresjon som jeg slet med for MANGE år siden, og fikk oss til og føle oss som dårlige foreldre.

Ble lagt inn på sykehuset i 2 dager, der de kunne konstantere at ungen var værdens blideste, helt frisk om en noe småspist, men at hun likevell fikk i seg nok kalorier. Og at hun var en sikkelig søt og våken jente.

Så jeg skjønner godt hvordan du har det. Du har nok ingenting og bekymre deg over!! Om du ikke føler at noe er galt med barnet ditt så er det sikkert ikke det. Alle barn ER forskjellige. Ikke alle som passer inn på det A4-arket demmes!

Skrevet

Uff, irriterer meg over disse helsesøstrene som skal stresse oss mødre med alt, noen går så fullstendig etter boka, og det blir helt galt.

Aleksander er 8 mnd. 7260 g og 69 cm., han er liten og tynn, men gode bollekinn og er i god form, han spiser masse i løpet av dagen, har en lang slank far som han slekter på, så her er det ingen bekymring.

Så lenge babyen din er blid, fornøyd og spiser, skal du bare blåse bort denne dumme helsesøsteren:)

Skrevet

Hadde litt samme opplevelsen igår. Selma er 4,5 mnd er 63 cm og 6070 g. Hs mente at jeg burde gi grøt siden hun veier så lite.. Men jeg har jo ber melk enn hun vil spise jo... Så her i gården blir det ingen grøt med det første...Selma er aktiv, blid og i god form.. Akkurat som Nicklas! Jeg synes vi skal nyte sommeren med babyene våre:o) ha en fin dag!! Klæm:-)

Skrevet

Huff, altså. Så lenge de små er blide og fornøyde så må det jo være greit uansett om det er "litt for mye" eller "litt for lite".

På 7 mnd-kontrollen var A 7230 og 66 og E 7765 og 68.5 cm. Og selv om det var A som veide mest ved fødsel (340 gr), stresser heldigvis ikke vår hs med vekta.

Skrevet

Hei!

Ville bare si at du ikke trenger bekymre deg, høres da helt normalt ut!? jeg har ei jente på 11 mnd somveier 7700g og det synes hs er helt greit, ho har alltid vært lett og sånn er det bare. Pga av hoftegips har vi ikke målt lengden hennes siden hun var 3 mnd, men hun er vel rundt 75 cm tenker jeg:) Så lenge babyen trives og spiser okay, tror jeg ikke vi skal henge oss sånn opp i vekta. Vi gjorde det en periode med lillemor, med masse veiinger og kontroller på hs, men jeg bke bare superstressa av det, og det var ikke noe hyggelig. Nå har helsesøster satt ned foten og sagt at vi veier kun annenhver mnd, så slipper jeg å tenke på det:)

Skrevet

HÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ...... Jeg var på 6mnd kontroll i dag. og lillegutt veide i dag 7930 og lengden var ca 65 cm. OG HS SYNS HAN VEIDE LITT LITE??????????

Skrevet

mini har vært minst på barselgruppa siden dag 1..:)

en kort liten plugg!!!

Han er ikke så lang heller.. 67 kanskje?... veier nok godt under 8..:=)

vi fikk besked om at vekta i forhold til høyden er akkurat passe,men at han er kort.. men både pappan og jg er 166 da....

Skrevet

?? hva er problemmet med din helsesøster?!

Christina er 8 mnd og hun veier 7.2 kg og er 67 cm lang, hun er IKKE stor men perfekt!!!

Så lenge de er friske og glade..så er det vel søren heller hvor lange/tunge de er!!!

Skrevet

og jeg er 173 cm høy og pappen 192 cm høy!!! så christina vokser nok endel senere i livet ja...hehe...noen HS er helt på blåbær tur asså:-(((

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...