Gå til innhold

MTB sko- er det virkelig mulig??

Anbefalte innlegg

Med forrige mann fikk jeg tidlig bekkenløsning, og hadde i perioder konstant verk i bekkenet enten jeg satt, lå, gikk... Var sikker på at jeg skulle få det denne gangen også, for prognosene sier jo at det blir værre for hvert barn, men nå har jeg klart meg lenge, har bare kjent det så vidt når jeg har overanstrengt meg....helt til forrige uke, da satte det inn... I helgen hadde jeg dr*t vondt på kveld, natt og morgen. I går fikk jeg låne et par MTB sko og har gått med dem stort sett hele tideni går og i dag(for å finne ut om jeg skal kjøpe sånne), og jeg har IKKE vondt nå! Er det tilfeldig eller kan de virkelig være så effektive? Klarer liksom ikke tro det heller??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9622496-mtb-sko-er-det-virkelig-mulig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja da er muligt... eg har og lurt litt på om det er berre det som gjere att eg er veldi go i bekkenet nå...

som deg var eg kjempe dårlig i bekkenet sist svanger...

fekk nå og bekkenløsning tili 4 mnd ette å tatt ein kjapp ut og inn av bilen:( har gått te fyseterapi denna gongen å trent i slynga.. men det var ikkje før eg kjøpte MBT skono atte eg kan gå mange timar uten å få knall vondt!!! så eg skryter te alle med vonde rygg må berre kjøpa!!!

kostar litt masse men er verdt kvar krona!!

ps det er som å gå i ulent terreng heila tida... å det er jo kjempe for ryggen...men atte det virkar SÅ sinnsjukt bra er heilt fantastisk!!

Hei hei.

Jeg har kjøpt slike sko. Dette fordi jeg tenkte i mitt stille sind at de kanskje kunne virke forbyggende. Hadde kraftig bekkenløsning sist jeg var gravid.

Nå er jeg 4,5mnd på vei. Har kjent antydninger, men holder meg ennå "frisk".

Da jeg var hos legen nevnte jeg disse skoene. Han hadde stor tro på dem og var glad for at jeg hadde kjøpt dem.

Det jeg imidlertid har merket er at om man går med dem for lenge, kan man få vondt i bena - overbelastning.

Det er uvante muskelgrupper som settes i gang når man går. veldig positivt, men råder deg til å ta kortere økter i starten.

Jeg kastet meg på 8-10 timer i to uker, nå er bena skikkelig hovne - antagelig også pga vann i kroppen, men likevel.

Det fine med mbd sko er at du tar kortere skritt og retter deg opp i kroppen.

Korte skritt og fravær av bena i kors er legens beste råd til oss med bekkenplager. Han hadde ikke så stor tro på fysioterapi.

Lykke til!

Jepp, det funker! Jeg venter tredje barnet og har hatt "moderat" bekkenløsning med de to første allerede fra første trimester alle gangene, men ikke blitt virkelig kjempesyk. Da jeg merket det kom tidlig denne gangen også og hadde hørt om noen som hadde nytte av MBT-sko, tok jeg sjansen, lukket øynene og betalte det det kostet.

Nå har jeg ett par MBT av joggesko-typen til utendørs og ett par av sandal-typen til innendørs/sommer-bruk. DET ER VERDT DET! Jeg får vondt i bekkenet hvis jeg "skulker" å bruke skoene i en del timer enten det er inne eller ute på asfalt (man blir jo lei av å gå i de samme skoene hele tiden, så det er fristende å av og til velge sokkelesten inne)

De eneste gangene jeg ikke bruker skoene er på virkelig mykt underlg eller på spesielt komplisert og ustabilt underlag (I skogen, rullesteinsstrand eller i båt f.eks) for da blir det for mye vakling og stabillisering i alle retninger. Det er mindre slitsomt å gå tur med skoene enn å f.eks stå/gjørehusarbeid/løfte barn/diverse bevegelser i alle retninger, så spasering vil jeg anbefale om du vil venne deg til dem litt gradvis.

Ble støl i beina i begynnelsen på grunn av den litt uvante muskelbruken, men jeg er heller støl i leggen et par uker enn å gå stabbende rundt med vondt i bekkenet som en olding...

Annonse

MBT: http://www.swissmasai.no/Default.aspx?lang=nn-NO

Om dere ønsker mer info. Anbefaler dere å oppsøke en butikk som selger dem for å finne riktig sko og størrelse.

Fikk mine første i går og de er utrolig gode å gå i! Ble overraskende fort vandt med den "rullende" gangen. Anbefales

jeg har hatt mine MBT sko siden august i fjord. kjøpte de pga smerter i ryggen, noe jeg ble kvitt da jeg begynte å bruke disse skoene. men jeg er nå gravid i uke 15 og har endel smerter i bekkenet. er ikke sikker på om disse skoene virker mot bekkenløsning på alle.

• 4 uker senere...

Jeg er også en svoren tilhenger av MBT-sko. Livet mitt er blitt mye bedre etter at jeg begynte å bruke dem. Jeg merker at jeg klarer å holde ut mye lenger når jeg bruker dem.

Det er mange fysioterapeuter som forhandler disse skoene, og jeg vil anbeffale å kjøpe dem hos en fysio, slik at man kan få skikkelig veiledning i bruken. Før jeg fikk demo i bruk av skoene, syntes jeg ikke det hadde noen effekt og sluttet å bruke dem. Men nå har jeg faktisk lagt helt om på gangarten min, og nå fungerer de som bare det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...