Gå til innhold

HVor gamle er babyene når de begynner å vinke, klappe, "Borte-borte-titt-tei", "Hvor stor er du" o.l.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe med intelligens å gjøre? Om de klarer det tidlig, mener jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke om det har noe med intelligens å gjøre. Noen mener jo at hvis man er "sent ute" med kryping o.l så er man tidligere med slike ting. Har ingen anelse hva som er normalt. Oda begynte å klappe, være såååå stor og leke borte bø da hun var ca 8 mnd, og nå den siste uka har hun begynt å vinke. Hun er 9 mnd og 1 uke.

Skrevet

Vesla er 8 mnd og har begynt å vinke den siste uka. Borte-bø, såå stor og klappe har hun vel gjort siden begynnelsen av mai. Kryper ikke ennå, men er oppe på knærne.

Skrevet

Undersøkelser tyder på at de som er veldig intelligente ofte er enten veldig tidlig ute med ting eller veldig sent. Men det betyr ikke at alle som er tidlig ute er mer intelligente:)

Nikolai er 7mnd. og har vinket ha det siden han var 5mnd og han krabber. Det med klapping, å vise hvor stor man er og vinking har mye med øvelse å gjøre. De foreldrene som øver mye på dette med ungene sine har også unger som gjør dette tidligere. Derfor vil jeg si at om en baby kan disse tingene nesten sier mer om foreldrene enn om babyen!

Skrevet

Min gutt på 8 mnd vinker, viser hvor stor han er, og klapper. Vet ikke om det har noe med intelligens å gjøre, men vi har øvd masse, og han syns det er kjempegøy! Han kryper ikke enda....

Skrevet

Han var vel litt over 7mnd da han vinka første gang. Borte-bø var han vel omtrent like gammel.

Skrevet

Gutten min er 9 mnd og spiller på slurva, klapper, leker borte titt tei (på egenhånd), vinker og krabber. Han har gjort alt bortsett fra å krabbe en måned til to allerede. Krabbe begynte han med siste uka. Han står faktisk også ganske støtt nå og er blitt veldig flink til å sette seg ned igjen. Så stor er jeg har vi aldri trent på. Enig med ei over her som sier at mye av dette konmmer av trening, men jeg tror også enkelte barn er lettere/vanskeligere å trene til slike ting enn andre.

Skrevet

Vet ikke om det har noe med intelligens eller ikke å gjøre. Jenta mi har spilt på slurva siden 7mnd og 2uker.. nå spiller hun på vår slurve.. helst med en hånd på min og en på pappans.. hihi.. hun klapper kake søte når hun var 8mnd, men vi øvde ikke masse på dette i det hele tatt.. jeg viste henne det kun tre fire ganger før hun skjønte det og etter det klappet hun i vei både når jeg sang og ikke. Har ikke "trent" datteren min på noenting, er tilhenger av at de lærer i sitt eget tempo. Hun har såvidt begynt å vinke hadet.. men er litt nølende. Borte titt titt har vært en slager lenge..kanskje rundt 5mnd.. men hun begynte å gjemme seg selv rundt 6,5-7mnd.

Hun har krabbet som en racer på knærne siden 7mnd og på magen siden 5mnd. hun reiser seg opp(og klapper søte, med litt støtte fra mamma):) overalt. Vet ikke hva som er vanlig jeg, men tror det er litt tidlig å krabbe og siden hun klapper søte ogsånn er det vel ikke alltid at de som er tidlig fysisk er sent psykisk.. om jeg kan si det sånn.

Skrevet

Hun er 8mnd og 2uker

Skrevet

vet ikke om det har noe med intelligens å gjøre..

min gutt (nå 14mnd) begynte å klappe da han var rundt et år.. det samme gjaldt å peke på ting.

han vinka tidligere.. kanskje rundt 8-9 mnd..

Han var derimot tidligere motorisk sett.. krabba da han var 6mnd, reiste seg og gikk rundt ting da han var 7mnd, og gikk uten støtte da han var 9mnd!

Disse tingene jeg skrev først er egentlig de eneste tingene han har vært "sen" med.. han prater mye bedre enn de fleste på hans alder, og forstår flere "komandoer".. (kan du lukke døra, finne sutten, finne boka...osv..)

Virker ihvertfall at de som er tidligere med noen ting er sene med andre.. har enda tilgode å se noen som er tidlige med "alt" :o)

Skrevet

Mannen min var utrolig sent ute med absolutt alt. Og han er et geni innenfor kompleks teknologi og mattematikk. (han er forsåvidt fortsatt ekstremt sein og stille).

Eldstemann er vist helt lik mannen min da han var liten, så kanskje han også har all fokus på indre tankevirksomhet?

Yngstemann er litt mer lik meg,......skikkelig gla'dum =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...