Gå til innhold

Kan noen svare meg på dette???

Anbefalte innlegg

Da jeg var ca 11-12 uker på vei var jeg til tannlege på rutinekontroll. Jeg tenkte ikkje på å informere om at jeg var gravid så lenge jeg ikkje skulle ha bedøvelse....Nå senere har jeg lest at man bør unngå røntgen ved tannkontroll så lenge man er gravid!!! Har dere hørt noe ang dette, kan det vere skadelig for fosteret??? Vet at man bør unngå vanlig røntgen når man er gravid....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9618391-kan-noen-svare-meg-p%C3%A5-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Følgende står om røntgen i svangerskapet på lommelegen sine sider:

Røntgen. Som hovedregel frarådes all bruk av røntgenstråler (røntgen, CT), særlig i første tredjedel av svangerskapet. MR anbefales heller ikke, selv om man ikke har holdepunkter for skadelige effekter på fosteret (men man har heller ikke nok erfaring). Det kan forekomme situasjoner der røngenundersøkelse likevel er nødvendig. Husk å informere om at du er gravid.

---

Røntgenstrålene er de samme på en tannlegeundersøkelse som ved det du kaller "vanlig røntgen", forskjellen er vel bare hvilken del av kroppen det tas bilde.

Finner dessverre ikke noe om hvorfor røntgenstråler ikke anbefales eller hvilke virkninger det eventuelt kan gi...

Min tannlege sa at den røntgenstålingen du får fra den røntgen som blir tatt hos tannlegen er så liten at du feks får 3 ganger så mye stråling ved å fly. Og den er ganske begrenset til området rundt munn, så trur ikke du skal bekymre deg så mye. Men du kan få sånn blykappe på deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...