Gå til innhold

Bare jeg som ikke ønsker at ungen min skal skrike seg i søvn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer...

Syns "alle" rundt meg (da spesielt foreldre og besteforeldre) sier at "jamen barna må jo bare ligge å skrike til de sovner da!!!

Men jeg vil ikke at babyen min skal måtte skrike seg i søvn jeg da, klarer rett og slett ikke høre på det!!

Jeg lar henne ligge kanskje 5 min, sitter og stryker, synger etc... men hvis hun først har begynt å skrike, så øker det bare i intensitet!! HUn skriker seg helt hes og nesten så hun mister pusten.

I går kveld nektet hun å sove. Jeg gikk inn hvert 5.min og prøvde roe henne, før jeg lot henne ligge i nesten 15 min å hyle - uten at det hjalp.

Tok henne opp, gikk litt med henne og ga henne pupp før jeg la henne ned igjen, og da sovnet hun for natten.

En mye roligere legging både for mor og barn, og far selvfølgelig ;) Så det er den metoden jeg velger!

Skulle bare ønske folk rundt meg kunne slutte å "kritisere" meg for det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vi lar ikke snuppa gråte seg i søvn, vi er ikke så desperate etter å få henne til å sove... Men skjønner jo de som har veldig aktive barn som blir desperate etter søvn, og det er noen barn som skriker når de er trøtte om man holder de eller ikke.. Kan ikke skjønne at du blir kritisert for det.. Men folk er rare i sine metoder og meninger.. = )

Skrevet

Du må bare bli mer tykkhudet. Ingen ønsker vel å la barna sine skrike seg i søvn. De snakker som de har vett til de i den eldre generasjonen. Da man fremdeles trodde lunger var en muskel, at et smil var mageknip, at babyer ikke kjente smerte. at de så svarthvitt og at hvis man kilte de så begynte de å stamme.

Bare si at du gjør det på din måte, og så lenge det ikke skader henne på noe vis, så har du ingen behov for å forsvare det. SI at du er takknemlig for råd men at du må få finne ut ting av deg selv. Barn SKAL IKKE skrike seg i søvn. Det er bare tull. De skal få respons når de skriker fordi det er eneste kommunikasjonsmåten de har, og ferbermetoden som er så omdiskutert her inne handler ikke om å la ungene ligge og skrike, men å gi de et minutt eller to til å prøve å roe seg selv på før du går inn og trøster.

Så hvis folk kritiserer, la det gå inn det ene øret og ut det andre, og trøst deg med at de ikke vet bedre:-)

Skrevet

he he skal ta med meg den Meesah ;) Mulig jeg er litt hårsår om dagen, men blir så lei av at alle skal komentere alt hele tiden. Hvis jeg ymter frempå at jeg er litt sliten så blir jeg jo overfalt med, gjør ditt og gjør datt, legg henne tidligere bla bla bla

Vet det er godt ment, men.....

Skrevet

kjenner meg igjen på det der. er ikke så lett å si tilbake til de eldre generasjonene alltid.

her lar vi aldri snuppa gråte seg i søvn, prøvd det en gang. men er det værste vi har vært med på og funket aldeles ikke. så aldri mer !!! gjør det som trengs for å få henne til å sove når hun viser trøtthet. om det er pupping bæring eller trilling. klarer ikke å finne søvnen alene enda. vi prøver med jevne mellomrom uten hell. men stresser ikke med det lenger. det kommer når det kommer

Skrevet

Kjenner meg igjen her, babyen min skriker seg ikke i søvn.. Jeg orker ik høre på d, men han kan ligge og klage liksom, jeg er inne og stryker han for å vise jeg er i nærhtetn med jevne mellomrom..

Skrevet

Hvis Nikolai gråter så gjør jeg ALT for å finne ut hva det er for noe! Jeg lar han ikke skrike:)

Skrevet

Vet litt hva du mener... Fikk høre at det bare gjorde lungene sterkere. Svarte bare at det er bare tull.

Skrevet

jeg lar aldri gutten min skrike seg i søvn. syns det er unødvendig at de skal det. for de klarer jo ikke snakke og fortelle hva som er galt. og viss de skriker er de jo missfornøyde. Nå vet ikke jeg hvor gammel babyen din er. Men syns det er helt forferdelig at de kritiserer deg for det. Det er ditt barn. Du vet best og ingen andre har noe med det og gjøre!

Skrevet

For noen barn fungerer det greit med skrikekurer, og de blir veldig greie å legge med en gang. For mitt barn fungerte det ikke (og ikke for meg heller, jeg synes det var fryktelig og ga opp veldig fort).

Vi brukte en mildere metode. Til å begynne med satt vi inne hos henne og klappet og sang og gjorde alt som måtte til for å få henne til å sove. Deretter "trappet vi ned" oppmerksomheten sakte med sikkert over mange uker. Først sluttet vi å klappe på henne, men vi sang fortsatt, så sluttet vi å synge henne i søvn (sang selvfølgelig noen godnatt sanger først) og bare satt ved siden av sengen hennes til hun sovnet, og så flyttet vi oss sakte men sikkert bortover mot døren, litt nærmere døren hver dag over mange dager. Tilslutt kunne vi bare synge 3 sanger, si godnatt og gå ut av rommet og hun sovnet av seg selv.

Vi har hatt flere "tilbakefall", men da gir vi litt ekstra oppmerksomhet ved leggingen noen dager og så trapper vi fort ned igjen, og da tar det kanskje bare en uke eller to før vi er tilbake til normalen igjen.

Det ER lurt å lære dem til å sovne selv, men det finnes mange veier til målet og det behøver ikke inkludere skriking hvis du ikke vil det! :)

Lykke til!

Skrevet

Nå hører det med til historeien at jenta vår stort sett er grei å legge, og hun sovner på egen hånd :)

Men hvis hun blir overtrøtt, så tipper det helt over og da er det hyyyyyl.

Så om og gjøre å få henne i seng tidsnok. I går lå hun og kava seg rundt, pludra og styrte noe fælt i senga si i nesten en halv time, og så sovnet hun gitt ;)

Skrevet

Samme her, "lungene blir sterke når han skriker" eller "la ham skrike, han slutter av seg selv". Arg, vil ikke høre sånt. Svigerfar som sier sånt. Han har også forklart mg at man må jo smekke på fingrene når den tid kommer.

Man må jo bare si fra at man ikke er enig og at man ikke gjør det på den måten, men ikke alltid lett å ikke bli irritert.

Skrevet

Når noen sier at det er godt for lungene ect at de skriker, sider jeg bare "for noe tull" og "min unge skal IKKE skrike seg i søvn" og lar det bli med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...