sirkelkatten Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Vi skal ha dåp snart, derfor har jeg lest litt inne på dåpsforumet. Jeg anser ikke meg selv som veldig snobbete, men må si jeg reagerer på de som serverer Toro-gryterett, betasuppe eller snitter for den saks skyld ved en slik anledning. Kan man få tak i noe dårligere og mer kjedelig mat enn det liksom??
selfangerkjerringa Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 hihi, du skylder meg en kald cola, anonym 12:46
miaogbell Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 Det er jeg enig i, men alle heldigvis forrskjellige! Ganske sårende kommentarer du kommer med, mange har lite budsjett eller matvaner. ...eller velger å invitere mange i stedet for færre til flott middag. Dessutten skjønner jeg ikke hvorfor du er opptatt av å skrive ett innlegg om hva andre serverer. Bli voksen!
Kondis som en murstein Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Oj, ikke meningen å være anonym, hehe...
paulinen Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 tja... gryterett fra pose er vell ikke noe å rope hurra for, men med betasuppe, mener du sodd og slikt da? for i så tilfelle er jo det festmat i Trøndelag, og snitter er vell helt ok dersom man er mange og ikke har plass til å dekke til middag, kommer vell an på hva slags snitter det og hvordan de gjør det med kakematen. Selv hadde vi koldtbord/tapas, vi var 30 gjester og hadde ikke allverdens tid, så for å gjøre det enkelt var det topp, etterpå hadde vi dessertbord med ca 5 desserter og etter det hadde vi kakebord med alle dessertene en gang til og 5- 6 kaker. Alt veldig enkelt men vellykket.
selfangerkjerringa Skrevet 18. juni 2007 #8 Skrevet 18. juni 2007 Husk at tradisjoner og vaner varierer fra landsdel til landsdel. Vet noen i mamma si slekt (sørlending) som reagerte da vi (trøndere) hadde rømmegrøt og spekemat i søs sin konfirmasjon. Dette er gammel, tradisjonsrik festmat for oss, og ikke "bare grøt". Sodd er også festmat for trøndere. I Sverige er smørgåstårta (en slags fancy kake med loff og pålegg istedet for sukkerbrød og krem) noe man bruker i selskap og når man skal feire.
Gjest Skrevet 18. juni 2007 #9 Skrevet 18. juni 2007 Snitter er forresten ikke nødvendigvis bare halve brødskiver med pålegg det heller. Og det er tradisjonsmessig det korrekte å servere i en barnedåp til lunsj i våre slekt. Og siden budsjettet mitt ikke tillot meg å kjøpe luxussnitter laget jeg dem likegodt selv. 250 stykker! Og på dem hadde jeg bestefars egenfiskede og egenrøkte ørret, laks fra samme sted, hjemmelaget waldorfsalat med bayonneskinke, stilton, strandaskinke osv... Alt med hjemmelaget og fortreffelig tilbehør og garnityr. Så snitter trenger ikke være kjedelige selv om de er klassiske heller! Dåpen til vesla var faktisk helt fortreffelig, maten var knallgod, det samme med kakene, hvorav selve dåpskaken ble laget av Morten Carlson, som laget bryllupskaken til Martha og Ari.
Gjest Skrevet 18. juni 2007 #10 Skrevet 18. juni 2007 Er ikke alle som har god råd vettu HI.. Vi hadde oksesteik m tilbehør.. Men hadde det ikke vært for at mamma og stefaren betalte, måtte vi ha hatt noe annet og billigere ja. Men gryterett, betasuppe etc hadde ALDRI falt meg inn. Hadde mekka en grillfest eller no sånt jeg.. Med selvbetjening... Hadde det vært på vinteren, hadde vi laga ett koldtbord. Kanskje hver av gjestene hadde hatt med seg noe? Eller, hvertfall de nærmeste da. Da trenger det hvertfall ikke bli dyrt:) Dåp handler ikke om hvor fancy maten er, eller om hvor mye kaker det serveres.. Men at ungen har fått en navn og hvor hele slekta samles og koser seg!
Gjest Skrevet 18. juni 2007 #11 Skrevet 18. juni 2007 Hva er galt med snitter da? Kjedelig?? Tja, kanskje d,men er da vanlig å servere til litt "penere" anledninger.. Vi hadde koldtbord vi da..
Nr-3-i-Magen Skrevet 18. juni 2007 #12 Skrevet 18. juni 2007 Ja ja, vi hadde nå gryterett fra Toro på navnefesten vår vi da ;-) Jegergryte piffa opp med litt ekstra stæsj, god salat, brød, hjemmelagd tyttebærsyltetøy. Det var kjempegodt, og gjestene syns det var veldig godt. Vi prioriterer mye heller å tilbringe festen sammen med gjestene våre enn å stå på kjøkkenet og lage mat hele dagen. Vi ville heller ikke bruke masse penger på å bestille mat, og hadde ikke sjans til å få naboer eller andre til å lage maten for oss. Mammas betasuppe er forresten det aller beste jeg vet, og vi skulle gjerne hatt det, men vi ville heller ha noe som gikk fort å lage. Det var samværet med familien som var viktig denne dagen og ikke fancy mat ;-) Hva skal dere ha da, scart?
Frøya&Odin Skrevet 18. juni 2007 #13 Skrevet 18. juni 2007 Da går våres fest også under "herregud...for noen barnedåper". Vi valgte å kjøpe inn gatekjøkken pizza. Detta liker nok ikke HI nei:-) Hihi
2 gutter og 1 jente Skrevet 18. juni 2007 #14 Skrevet 18. juni 2007 jeg var paa navnefest i gaar hvor vi fikk servert gryterett. fatter ikke at det er noe galt med det jeg. syns det var en kjempekoselig dag og maten var god den. det er jo ikke maten som lager dagen. nei, snobberi er bare dumt!!!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #15 Skrevet 18. juni 2007 Jeg syns du er snobbete hvis du reagerer på det. Jeg slår heller på "stortromma" når det er konfirmasjon.. (hadde en konfirmant i fjor, og en dåp i år)
pinglo Skrevet 18. juni 2007 #16 Skrevet 18. juni 2007 Vi har planer om å lage bacalao og lappskaus til dåpen. Det er noe alle spiser også koster det ikke så mye. Hadde vi bare vært 10 stk i dåpen,så kunne vi vel hatt noe mer fancy. Men vi er ikke laget av penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå