Gå til innhold

allergimedisiner


-Diddelidu- med spire!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Sjekk med legen din. Er ikke alle typer av allergi medisiner man kan ta.

Bruker selv Polaramin og har fått beskjed om å fortsette med dette.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av min lege at jeg ikke kunne bruke det merket. Grunnen er at det er et nytt merke som ikke er prøvd ut så mye i forhold til gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augustbarn: du tenker på aerius nå? dette merket er nytt ja. Jobber som sykepleier, og har fått beskjed fra de legene jeg jobber sammen med at de anbefaler å bytte til et annet merke når en er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker på aerius og det var det hovedinnlegger skrev også... Hva tenker du på..? Skjønte ikke helt innlegget ditt jeg....?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerius, loratadin, clarityn og en rekke andre nyere antihistaminer bør ikke tas av gravide, men man kan ta polaramin, phenamin, zyrtec og en del andre.

 

Snakk med legen din, du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste gravide kan ta av allergimedisiner er polaramin tabletter

(phenamin er det samme som polaramin og finnes kun i mikstur i små flasker)

Du må IKKE ta Zyrtec som også tilhører de nyere typene av antihistaminer. Dette gjelder under graviditeten. Når du kommer til amming er det omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, unnskyld, nå så jeg etter, og det er faktisk sant at zyrtec er andregenerasjons. Hm, nå ble jeg litt satt ut. Trodde jeg hadde sjekket dette og funnet det ut.

Beklager til alle som har hørt på meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier alle leger så mye forskjellig?? var hos legen i dag, og da spurte jeg om allergimedisiner. Jeg bruker til vanlig aerius. Men dette merket er gått ut så han holdt på å skrive ut nye til meg, tilsvarende aerius, men et annet merke. jeg spurte om en egentlig kunne ta de når en er gravid. da fikk jeg til svar at på alle allergitbl står det at det skal vises forsiktighet overfor gravide. Og pga allergitabletter ikke er prøvd ut i forskning på gravide vet man ikke om det finnes skadevirkninger. Det kan alltid skje at fosteret kan få misdannelser, men man vet aldri hva grunnen til dette er, om det er pga at en har brukt allergimedisiner elle om det er pga andre ting, eller tilfeldig. Dette mente han at var felles for alle allegimedisiner, og at det derfor alltid fantes en risiko man måtte ta. Og det var ingen allergitbl som var helt trygge og ta. Og pga at det helst er neseallergi jeg har skrev han heller ut nesespray og øyedråper til meg, noe som ikke går ut over fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leger sier så mye forskjellig vet jeg ikke, men det er vel litt ulik praksis rundt om kring. Er selv farmasøyt med mange års praksis så jeg kjenner litt til dette. Polaramin tabletter som tilhører de gamle typene av antihistaminer er godt utprøvd og kan trygt brukes av gravide.

Det stemmer kanskje at de nyere typene kan brukes også men man tester ikke ut på gravide så derfor bruker man de som er godt utprøvd.

Når det gjelder aerius så har ikke den gått ut. Den finnes fortsatt men rikstrygdeverket har bestemt at leger skal først og fremst foreskrive de rimligere produktene før en går over til bla aerius som er en dyrere variant. Du kan få aerius på hvit resept uten videre, men ikke på blå resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sn70:

Siden du er farmasøyt så spør jeg deg. Jeg ble jo litt satt ut her, min grundige research var visst ikke så grundig likevel... Jeg trodde jo at zyrtec var 1.generasjons... Men vet du hvor lenge det har vært på markedet? Jeg er så allergisk at jeg ikke kan la være pga fare for astmaanfall, men ble litt småbekymra her pga at jeg tar zyrtec. Jeg har en teori om at det er bedre jo eldre de er, på en måte, og zyrtec er vel forholdsvis "gammelt"?

Vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyrtec har vært lenge på markedet, men tilhører de nyere typene antihistaminer for det pga virkningen. Dersom du må gå på allergitabletter så ville jeg prøvd polaramin først da disse har best dokumentasjon på bruk hos gravide. Nå er det slik at man ikke har så god dokumentasjon på bruk av zyrtec til gravide så dersom det er det eneste du kan bruke så må du evt vurdere det. Jeg ville ringt produsenten av zyrtec og spurt dem for det er ingen andre som kjenner produktet bedre. De kjenner sikkert mer til dette da de sitter med alle studier og tilbakemeldinger fra leger osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, takk for svar. Kan ikke bruke Polaramin, da hadde jeg blitt så trøtt at jeg ikke hadde fungert. Har hatt eksamen i dag, og ikke hatt mulighet til å ligge rett ut (tatt Phenamin tidligere...)

 

men takk for svar! Jeg får bare satse på at det går bra. Ikke så mange ukene igjen med allergimedisin nå likevel, tenker at har det gått galt, så har nok skaden allerede skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...