Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som skjer om man går opp i lønn rett før eller under permisjonstiden. Blir dette regnet med i summen av foreldrepenger? Eller går man utifra det man har tjent de siste 12 månedene før permisjonen? Noen som vet? (I mitt tilfelle forskutterer arbeidsgiver lønnen og får deretter refundert fra NAV).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9617417-om-man-g%C3%A5r-opp-i-l%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok litt feil. Du må ha jobbet med den nye lønnen i minst 1 mnd(4 uker) før perm starter for at du skal få den lønnen under permisjonen.

Om du skulle ha gått opp i lønn under permisjonen får du denne lønnen først etter perm siden permisjonspengene tjener du opp retten til før permen starter.

Ifølge tillitsvalgte og lønnsseksjonen hos min arb.giver, så får man være med på lønnsøkningen, når det er arbeidsgiver som forskutterer foreldrepengene. Så absolutt en fordel at man har arb.giver som forskutterer, og som deretter får refundert fra NAV.

• 2 uker senere...

Annonse

Å! Skulle ønske det var sant at man får det. her forskutterer også arbeidsgiver, men jeg fikk ikke lønnsøning i forrige permisjon! Denne gang går jeg opp i anisiennitet og i lønn bare to måneder etter jeg går ut i permisjon og det er så KJIPT!!!

Hvem kan svare helt sikkert på rettighetene her? Min arbeidsgiver har ikek peiling.

Jeg fikk ikke det jeg heller da jeg hadde perm for ca 5 år siden. Men tror det hadde med ar jeg var sykmeldt hele svangerskapet og valgte 80 % lønn. Det har visst noe med at lønna "låses" på en måte da. Men har iallfall fått bekreftet ac både tillitsvalgt og arb.giver at jeg denne gangen får være med på evt. lønnsøkning da dette var viktig for mitt valg, som ble 100 % lønn denne gangen. Også denne gangen har jeg vært sykmeldt meste av svangerskapet.

• 2 uker senere...

Hvis du går opp i lønn før permisjonen starter skal den nye lønna legges til grunn (vel å merke ikke hvis du er 100% sykmeldt før du går ut i permisjon, da må lønnsøkningen ha skjedd før du ble sykmeldt).

Går du opp i lønn under permisjonen blir ikke den nye lønna lagt til grunn, da grunnlaget som permisjonsutbetalingen baserer seg på er opptjent FØR du går ut i permisjon.

Helt feil, vil jeg bare si til deg over meg. Iallfall hvis du jobber i statlig sektor (jobber på sykehus, som sykepleier) og arbeidsgiver forskutterer foreldrepengene. Du får med deg lønnsøkningen selv om du er sykmeldt. Har ingenting med at du ikke får det hvis du er sykmeldt. Jeg har vært sykmeldt omtrent hele svangerskapet pga div. plager. Men jeg fikk både det foreløpige lønnshoppet i mai, samt nå i juli fordet om jeg er sykmeldt. Samtidig har jeg også fått bekreftet av arbeidsgiver og tillitsvalgt at jeg også etter å ha gått ut i perm, får med meg evt. lønnsøkninger i perm.perioden. (fikk det riktignok ikke da jeg for 4 år siden var ute i perm, men tror faktsik det hadde med kombinasjon av sykmeldt + 80 % lønn. Denne gangen har jeg valgt 100 % lønn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...