Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #1 Del Skrevet 18. juni 2007 VILJESERKLÆRING FOR xxx xxx Sted/Dato Dersom jeg dør ønsker jeg at foreldreretten over (barnets navn og fødselsdato) skal gå til mine foreldre XXX og XXX. Grunnen til dette er at de har et stabilt familiemiljø med mye slekt. De har også mer erfaring med barn og større muligheter til å gi XXX en stor familie og det dette medfører. De har en stabil økonomi og muligheten og ønsket om å ta vare på XXX. Jeg ønsker ikke at far, XXXX , skal overta foreldreretten. Han har hatt lite kontakt og samvær med XXX og har også en liten familie med få ressurser, både menneskelige og finansielle. Han har også ytret at han ikke er kapabel til å overta den daglige omsorgen, dette mener jeg bør vektlegges. XXXX har heller ikke noe særlig kontakt med farssiden sin, og føler ikke trygghet der. Besteforeldrene hans (XXX og XXX) har tatt del i oppdragelsen og opplevelsene til XXX fra fødselen av og det er her XXX har sitt andre hjem. Jeg håper mine ønsker blir tatt i betraktning ved eventuelt behov. Vennlig hilsen xxx Sted/Dato Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9616698-viljeserkl%C3%A6ring-ser-den-grei-ut/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
~~DoraDora~~ Skrevet 18. juni 2007 #2 Del Skrevet 18. juni 2007 Det høres ganske bra ut, men du trenger å si hvem du evt ønsker som fosterforeldre dersom dine egne foreldre ikke blir gokjent( Feks en av de blir syk i fremtiden etc). Dersom de ikke blir godkjente, må du sette opp at da ønsker du at feks " din bror og kona" skal ha barnet. Hvis ikke får barnet tildelt et fosterhjem som barnevernet bestemmer. (Nb men faren har uansett førsterett dersom han ønsker det, og barnevernet mener han er skikket...) Du må også ha minst to vitner som skriver under på at du skriver under på dette, og at du er ved dine fulle fem når du skriver dette. Papiret kan du evt levere til en advokat som sender det til Brønnøysundregisteret for videre oppbevaring. Ellers må du legge det i en bankboks. ( Da er det veldig viktig at du forteller mange av betydning om at du har gjort dette. Jeg anbefaler deg å gjøre dette gjennom en advokat. Det er tryggest. Jeg og min mann har gjort det. Vi vil at dersom vi begge dør, så skal mine foreldre overta dem, dernest min bror og hans kone, eller min bestevenninne og hennes mann.( Alle disse har sagt seg villige til dette, dersom det skulle skje oss noe.) På advokatkontoret skrev advokaten vår under som et vitne, og sekretæren hans som det andre vitnet. Papirene ble sendt til Brønnøysundregisteret. ( Vi fikk kopi av det). Nå føler vi oss trygge på at barnas fremtid er sikret , dersom noe skulle skje oss begge to. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9616698-viljeserkl%C3%A6ring-ser-den-grei-ut/#findComment-9618652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #3 Del Skrevet 19. juni 2007 Det ser greit ut det, men det er riktigere å skrive foreldreansvaret enn foreldreretten. Jeg fikk skrevet et slikt livstestament og viljeserklæring for en måneds tid siden. Du trenger ikke to vitner hvis du bruker en advokat som vitner. Bevitnet erklæring sendes tingretten der du bor og vil da bli oppbevart i et landsomfattende register. Du vil motta en kvittering på at ditt livstestament er mottat og blir oppbevart. Du kan når som helst endre erklæringen din. Det lønner seg at du fører opp hvem du vil skal ta over foreldreansvaret hvis dine foreldre ikke er i stand til det. Du bør få vite at det ikke er automatikk i at din viljeserklæring blir fulgt dersom far har felles foreldreansvar eller krever daglig omsorg etter din bortgang, men den vil bli vektlagt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9616698-viljeserkl%C3%A6ring-ser-den-grei-ut/#findComment-9630441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå