Gå til innhold

Når kan man begynne å bruke de setene som det står er godkjent fra 15-36?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får straks nr 2 og den kommer jo til å bruke babysete en stund.

Men når den må ha nytt sete kommer barn nr 1 liksom mitt mellom to kategorier.

Han er veldig stor for alderen. Er snart 2,5 år nå og er nesten en meter lang og veier 16 kg. Og han vil jo vokse en del til på de neste 6-10 mnd'ene.

Kan vi da kjøpe et sete som er godkjent fra 15-36 kg? Har hørt at mange anbefaler de fra 4 år og han vil jo være 3 år da, men han er jo stor som en 4 åring. Minst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dattera mi er ikke 3 år enda, men jeg bruker sete med bilens seler fra 15-36kg, hu veier over 15 kg.

Skrevet

Sønnen min var også stor for alderen og begynte med et slikt sete da han var 3,5 år. Jeg ville dratt til en butikk hvor de selger disse setene og prøvd et sete for å se om han er lang nok. For det er viktig at han passer inn i det i lengden i tillegg til vekten, og for å finne ut om han er langt nok må jo setet prøves;-)

Skrevet

Disse setene går ikke på alder, men på kg. og høyde.

Er barnet ditt 15 kg og høy nok (det ser de i butikken når han prøver sete)

Jeg kjøpte nettopp et slikt sete til min sønn som er 2,3. Prøvde dette i butikken.

Da de er så små er det viktig at sete passer, så at mange var for trange (faktisk) Så vi prøvde flere før vi fant et perfekt til vår sønn.

Viktig at sete har god sidebeskyttelse, de aller billigste setene har ikke det.

Skrevet

Om han allikevel sitter fremovervendt ville jeg byttet over nå jeg, det er absolutt best i en kollisjon... Sitter han bakovervendt ville jeg ventet, selv om han er stor for alderen er ikke kroppen hans like utviklet som en 4-åring (selv om det kan se sånn ut utenpå), og han har godt av å sitte bakovervendt mye lenger..! Men som sagt, sitter han fremovervendt er det best med beltestol, da ville jeg valgt Maxi Cosi Rodi XR, knallbra sete :-)

Skrevet

Maxi Cosi Rodi XR, men passet ikke mitt barn, så prøv i butikken før du går til innkjøp :))

Skrevet

Hvorfor er et slikt sete bedre å sitte fremover i enn ett som er godkjent begge veier?

Skrevet

Fordi når kroppen holdet stramt tilbake av en fempunktsele vil hodet bli "skutt" fremover i en kollisjon.. Om barnet er festet med bilens belte, er dette laget for å gi LITT etter i kollisjonen, så trykket på de indre organene ikke blir så stort, og hodet og nakken får da heller ikke den samme enorme belastningen..! :-)

Skrevet

Man lærer stadig noe nytt.. Jeg innbilte meg at de satt tryggere i de 5 punkts selene jeg.. og sete er jo også litt mindre enn et slikt beltesete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...