Gå til innhold

da Håkon kom til verden..

amilde 11.06

Anbefalte innlegg

Torsdag 14 var jeg inne til vekstestimering. De mente da at gutten veide ca 5 kg. Jeg ble strippet og fikk modningsakupunktur. Jeg fikk ny time dagen etter for å bli satt igang.

Jeg merket at strippingen og akupunkturen virket med en gang. Fikk kynnere og masrier. Jeg og mannen min dro hjem. Mannen min hentet ungene og leverte til besteforeldrene i tilfelle noe skulle skje i løpet av natten. I løpet av kvelden fikk jeg en del masrier. De kom uregelmessig og ble litt sterkere etterhvert. Men jeg var veldig usikker på om dette var ordentlige rier eller bare kynnere.

Klokken halv 9 ringte jeg til føden. De mente at det var bare kynnere og ba meg om å ta en lang varm dusj. På tur i dusjen ploppet slimproppen ut og riene økte på. Vi bestemte oss til å dra ned på føden. I bilen begynte riene å hagle. De var vonde men overkommelige. Jeg hadde avtalt med mannen min at jeg gjorde tegn til han når det kom en rie og han startet å telle til 30 i rolig tempo. Dette hjalp veldig og vi fortsatte med dette helt til pressirene kom senere på kvelden.

Kom inn på sykehuset klokken 9 og jeg hadde allerede 6 cm åpning! Riene kom tette som haggel men var overkommelige. Jeg spurte etter epidural men alle anestesilegene var opptatte. (dette hadde tidligere vært min store skrekk, men jeg taklet det med fatning)

Riene kom tette og uten pause. Mannen min telte som en helt og jeg pustet lystgass i takt med at han telte rolig. Etter en halv time var det full åpning!! Men Håkon lå så langt opp i bekkenet at jeg kjente ingen pressrier. Jordmor ba meg stå på gulvet men jeg klarte ikke å stå. Jeg satt på sengekanten og pustet lystgass men mannen min telte.

Etter noen timer kjente jeg at jeg måtte presse. Da var jegså sliten at jeg hadde mest lyst til å gi opp. Jeg kastet opp og syntes veldig synd på meg selv. Men så kom ur-kvinnen frem. Jeg som ikke trodde at det bodde noen ukvinne i meg.

Jeg presset som jeg aldri hadde gjort noe annet. Og etter en stund kjente jeg presset og sviing nedentil. Og etter et par press til så glei den store gutten ut. Herregud for en følelse! Ubeskrivelig. Den følelsen var verd alt jeg hadde kjent av smerter. Å få den store fine gutten opp på magen til slutt var nesten uvirkelig. Og borte var alle smertene. Morkaka kom rett etterpå uten noe problem. Det tok 4 timer fra vi kom til sykehuset til han var ute. Håkon var 4760 og 52 cm lang. Masse brunt hår. Og er ubeskrivelig vakker.

Det var vondt men jeg hadde forestilt meg at det skulle være vondere.

Jeg har hatt epidural de to første gangene jeg fødte. Hadde jeg vist hvordan det føltes uten så hadde jeg skulle klart meg uten før også.

Tenk at jeg også hadde en ur-kvinne boende i meg! Jeg kom meg veldig fort etterpå. Lite etterrier og følte meg i fin form med en gang. Har ventet på nedturen men den har ikke kommet ennå.

Da jeg var til samtale med jordmor sa jeg at jeg er så glad for at jeg ikke fikk epidural. Jeg er så glad for at jeg fikk oppleve en naturlig fødsel. Kvinnekroppen er fantastisk laget.

Nå er vi hjemme. Håkon har etter intens suging fått igang melkeproduksjonen. Nå ligger han mett og god og sover i vugga si.

Ønsker dere alle et fint svangerskap og en fin fødselsopplevlse.Takk for følget her inne. Dere er en fantastisk gjeng med modne gravide.

Fortsetter under...

Gratulerer med den store fine gutten!

Og gratulerer med flott fødsel. Jeg fikk klump i halsen da du beskrev lykken over å klare det uten epidural og følelsen av urkraften. Jeg har født tre barn uten noe slags smertelindring, og har sånn tro på hva kroppen klarer å lage av den sorten selv. Så flott at du opplevde det så positivt.

Jeg gleder meg til fødsel og til å hilse på den lille huleboern min.

Kos deg med gutten og lykken!

GRatulerer med flott stor gutt og en positiv fødselsopplevelse!!!!

Å oppdage urkvinnen i seg er en særs spesiell opplevelse, og noe jeg er glad for å ha vært med på. Har to lange passlige harde(vanskelig å måle det opp mot andres!!) men normale fødsler er bak meg, brukte stort sett bare lystgass. Fantastiske opplevelser begge gangene!!!!

Jeg gruer meg sånt sett til planlagt Ks!!!!!

Annonse

Hei Amilde!

Gratulerer så mye med Håkon!

Det er veldig hyggelig å lese at du hadde en fin fødsel!

Kos deg med Håkon - og legg gjerne ut et bilde av han under profilen din. - Siden du bor et stykke unna, får vi jo ikke sett hverandre.

Det kunne flere har gjort forøvrig!

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...