Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #1 Skrevet 18. juni 2007 Hadde lyst og ha mine brødre (ene er 20 og andre er 14).. Noen sier at han på 14 kanskje er for liten..?
mammantil2+1 Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Lurer på om det er 16 år, men det kan tenkes at det går allikevel. Snakk med presten:-) Tvi,tvi
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 Faddere må desverre ha fyllt femten år. Du kan jo alltids høre med presten om han er villig til å tøye grensene litt, jeg vet ikke hvor nøye de er på akkuratt det punktet der.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 Har de forskjellige regler i forskjellige kirker? Eller kan det være at presten er litt mer medgjørlig noen plasser? For vi skal ha dåps-samtale i kommunen vi bor i, men skal døpe i en kirke i nabokommunen.. Burde jeg da snakke med presten som skal døpe gutten vår, eller han vi har samtale med?? Takk for svar=)
*bolla pinnsvin* Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Storesøs var fadder for lillesøs da hun var 14. Egentlig heter det vel at de må være enten 15 år eller konfirmert.
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 Jeg tror jeg ville hørt med den av dem som skal skrive barnet inn i kirken med faddere o.l. , men jeg vet ikke altså. Selv må jeg prøve å tigge meg til at tanta til barnet får være fadder selvom hun ikke er medlem av noe trossamfunn, håper det går greit. Synd å ikke få¨de fadderne en vil ha fordi de ikke oppfyller kravene, man velger jo ut de man vet vil være en stor del av barnets liv.
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 18. juni 2007 #8 Skrevet 18. juni 2007 tror det er forskjell på hva prestene godtar jeg, her har vi hadd fadder på 13 år og vi da, snuppa har en på 14 men han er konfirmert. Snakka med presten om hun på 13 og da sa han det kan finnes modne 13 åringer og umodene 30 åringer.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #9 Skrevet 18. juni 2007 Okey, da virker det som om det er opp til presten egentlig da.. Da krysser jeg fingrene for at han lar broren min får være fadder! Ja, helt enig i det at man velger jo en som man vet vil være en stor del av barnets liv, å det og ikke få lov og ha dem man ønsker er jo trist da.. Jeg visste ikke at det var en aldersgrense jeg da.. Så jeg ha allerede spurt begge jo. Og han på 14 sa ja med en gang og ble kjempeglad! Har virkelig ikke lyst og måtte fortelle han at han ikke får lov likevel..=( Men de som skriver oss inn er de vi har samtale med? Tusen takk for alle svar=D
Blomsterpiken med jentefrø Skrevet 18. juni 2007 #11 Skrevet 18. juni 2007 aldersgrensen er 15 år , eller konfirmant samme år. jeg hadde samme dilemma som deg for en tid tilbake. men om han er 15 , eller om han skal konformeres samme år kan han være fadder.
selfangerkjerringa Skrevet 18. juni 2007 #12 Skrevet 18. juni 2007 http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125 Dette er fra Den Norske Kirkes hjemmeside. Her står det om faddere. Antageligvis LITT mer pålitelig enn alle forskjellige svarene en får her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå