Gå til innhold

Rutinehysteri.....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor mange nybakte foreldre er så hysterisk opptatt av rutiner, særlig rundt leggetider. Hvis ikke babyene vil sove kl 20 er det krise, og om å gjøre å løse dette enorme problemet...! Okay, så er ikke babyen trøtt hver kveld til samme tid, big deal. Hvorfor ikke la han være oppe litt til, få litt mer kos og så legge seg igjen når han blir trøttere. Er det sååå krise i mammas og pappas timeplan synes jeg de bør revurdere! Babyer på 3-4 måneder blir ikke bortskjemt, de har bare behov for mamma og pappa. Og mulig jeg er mer bløthjertet enn gjennomsnittet, det gjør vondt langt inni hjertet å høre om babyer som må ligge og gråte fordi det passer foreldrene best at de sover.

Så får de som blir provosert av dette bare bli det, det er nå mitt hjertesukk.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi gjør det også på den måten hvis hun nekter å sove. noen ganger er hun så trøtt at hun bare storgråter uansett hva vi gjør, så da er det nok bare puppen som hjelper:P hvis hun ikke viser tegn til at hun er trøtt, tar vi henne ut i stua til hun blir trøtt:) MEN på helsestasjonen oppfordrer de til å ha gode, faste rutiner helt fra begynnelsen. de sa til meg at de driver en liten intern undersøkelse på min helsestasjon, der de ser på de som har hatt faste rutiner vs de som ikke har hatt det. så kanskje det er helsestasjonene som lager hysteri blandt folk?

jeg synes det er bra med rutiner, og noen ganger litt frustrerende når vi prøver og prøver men hun ikke vil sove. men er forsåvidt enig med deg:)

Skrevet

Tror du virkelig at vi som er opptatt av rutiner på leggingen ikke trøster ungene våre dersom de gråter???

Ja, ja stakkars deg som ser ting så unyansert kun for å fremheve det du selv gjør som noe bedre.

Skrevet

rutinehysteri?????????????????????? Jeg haaaaaater rutiner jeg, men det er til det beste for mine barn. De blir tryggere, roligere og mer harmoniske og det har absolutt ingenting med hva jeg ønsker som voksen av tid for meg selv.

Skrevet
:D *ler*! Det passet aldri meg bedre at guttungen min skulle sove om kvelden, men for hans del måtte han det! Han ble nemlig noe som kalles overtrøtt om han ikke fikk lagt seg i rimlig tid og sånn er han fremdeles (9 mnd). Så da satt jeg med han på armen mens han hylskrek da..... Men sovnet gjorde han da til slutt. Å ikke sovne ved 19 tiden betyr en masse "galskap" fra hans side og til slutt blir han fullstendig utmatta og det synes jeg ikke noe om. I dag legger han seg uten protest kl 19.00 og har forøvrig aldri gråti alene!
Skrevet

Barn er forskjellige, det er i hvertfall min erfaring.

Mine unger er så til de grader avhengige av rutiner at blir det en liten forskyvning så er det H** på jord. Som en annen nevner er det barn som blir overtrøtte som er problemet ikke at barn er våken sammen med sine foreldre. Jeg for min egen del ser ikke kosen i et barn som hylskriker i timesvis fordi at det er så trøtt at h*n ikke klarer å finne søvnen på egenhånd, ei heller ser jeg nødvendigheten av å gjøre de den bjørnetjenesten av å bysses i søvn hver kveld. Våre barn sovner på egenhånd til faste tider hver dag uten skriking og slåssing. Det er fred i heimen, vi koser oss på badet under kveldsstell og bading og våre barn forbinder kveld/natt og soving med noe positivt og ikke en slåsskamp vi må igjennom hver kveld. Derfor er rutiner viktige for oss!

Kjærlighet og omsorg blir de overøst med når de er våkne og opplagte, men når de begynner å bli trøtte og slitne er de avhengige av foreldre som evner å bryte opp og si: "nå er det bra, vi kan fortsette senere".

Synes du virkelig dette er provoserende?

Skrevet

enig med melkebaren. Ta en titt på det programmet på tv hvor det er en nanny som reiser rundt og hjelper foreldre med å lære dem og ungene deres nettopp dette. Forutsigbarhet er viktig, spes når barnet blir eldre. Og da er det vel ikke så dumt å ha lagt seg til gode vaner helt fra de er babyer er det ikke?

Selv ser jeg også at Jenny har det bedre når hun er våken og sover bedre når hun sover om hun har faste tider hun spiser, leker og sover. Det er nå min ydmyke mening og erfaring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...