glad-mam Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Hei! Har en nydelig sønn på fire måneder, men vi sliter en del med nattesøvnen. Han må bæres/bysses for å sovne om kvelden, sovner lett i vogna si på dagtid. Noen som har erfaring med å lære dem å sovne inn selv? Er han for liten? Han er ganske høyrøstet av seg....skriker fort høyt og intenst når han er sulten/trøtt, så jeg er redd han vil "ta helt av" hvis jeg skal la han ligge alene og sovne selv. Tar imot alle råd med takk!!! )
lenej :o) Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 4 mnd med bæring? unnskyld, emn du har nå gjort det herlig for deg selv.. koffer han du bært på han? mini måtte sovne inn sjøl å alene siden dag 1! å da han va 3 mnd fikk han eget rom. vi bare legg han ned, sir god natt, slår av lyset å går ut.. så sovne han sjøl..
glad-mam Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2007 Ja, det høres fint ut det. Men hver gang han har blitt lagt ned alene har han skreket så intenst - han skriker seg "opp", dvs blir ikke roligere, men bare sintere. Det orker jeg rett og slett ikke å høre på - ser ikke ut til å føre fram til søvnen heller. Noen som har noen ordentlige råd for hvordan han kan lære dette nå?
Go i magen Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Bruker han smokk? Hva med en koseklut i ansiktet? Jenta mi roer seg bra med den i ansiktet. Vi bruker vognbagen i senga slik at det blir trangere og tryggere rundt henne. lykke til
lenej :o) Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 eg trur du bare må la han skrike litt.. kor lenge har han ligga å skrika før du tar han opp da? noen gang har mini skrika, max 15 min, så har han fått sutten. så har han sovna.. men har dokker faste rutina på han? mini fik kdet før han va 1 mnd, da va han fullstendig rutinert. i seng til kl 7, ellers ble det krig!
Kondis som en murstein Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Kanskje prøve å "pakke" han litt inn? Rulle noen tepper og legge rundt ham... Lykke til!
superdupermor Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 En fire mnd gammel baby skal ikke sove mer enn ca tre timer på dagtid. (Vår er nå 5 mnd) Ha faste rutiner hver kveld, gjør nøyaktig det samme til samme tid. Vi bader hver kveld, deretter mat. Så en halvtime hvor han slapper av, det vil si ikke leking, kiling og masse stimuli. Deretter legger vi han ca kl 1900-1930. Om han skriker så trøst han i sengen, IKKE ta han opp, men sitt der hele tiden og trøst han. Dette må du gjøre flere dager etter hverandre. Vi slet masse med legging, helt til vi sluttet å ta han opp når han skrek, men bare trøstet og koste han masse i sengen. Nå legger han seg uten å kny og koser seg i sengen sin.
saInBa Skrevet 17. juni 2007 #8 Skrevet 17. juni 2007 Hei! Slet med akkuratt det samme,snuppa bare gråt seg sintere og sintere,orket ikke det hver kveld så jeg begynnte å legge henne i vognen på kvelden,vogget mindre og mindre hver dag. Utrolig tungvint,men jeg måtte gjøre noe annet enn å bære henne.Nå legger jeg henne i sengen til samme tid hver kveld,ammer på rommet å legger henne etterpå.Det er så utrolig godt å få kveldene tilbake!!Håper det ordner seg for dere også.
Venter på lite knøtt : ) Skrevet 17. juni 2007 #9 Skrevet 17. juni 2007 Jeg bare lurer på hvor du over har hørt at en 4mndr gammel baby ikke skal sove mer enn 3timer på dagtid??? Det synes jeg høres veldig rart ut...
Nr-3-i-Magen Skrevet 17. juni 2007 #10 Skrevet 17. juni 2007 Jeg tror unger rett og slett er forskjellige jeg. Noen lar seg legge ned, protesterer ikke så mye og sovner av seg selv. For andre funker det absolutt ikke. Vi har ei jente (7 mnd) som omtrent aldri har sovna av seg selv, ho må trilles, ammes eller bæres i bæresjal/sele for å sovne. Vi prøvde å legge ho i senga helt fra starten av, men det gikk aldri, ho bare skreik og skreik. I starten samsov vi hele natta, nå har vi en rutine på at jeg ammer ho i senga til ho sovner eller til ho er så trøtt at ho sovner når ho får smokken og blir strykt på, også bærer jeg ho over i sin egen seng. De er jo så små at de kan ikke få for mye kos og kroppskontakt syns jeg. Dessuten er det en så liten periode av livet at de trenger oss på denne måten, at jeg syns det er helt greit å bære og bysse. (har du hørt om en 4-åring som må bæres i søvn?) Jeg har vel egentlig ikke så mange råd, annet enn å ikke stresse med det, du trenger ikke å høre på de som mener du har gjort deg en bjørnetjeneste eller mener du kommer til å få et helvete senere. Noen trenger lengre tid enn andre til å lære seg å sovne selv. For oss gikk det mye bedre etter at jeg slutta å prøve å gjøre det "etter boka", og heller tok det i hennes tempo.
Herkules Skrevet 17. juni 2007 #11 Skrevet 17. juni 2007 Jeg må si meg enid med andrea med jente jeg for det første ikke ta deg nær av de som er krasse for det andre om man stresser med å gjøre en ting riktig så blir det som regel bare stress og ikke riktig (her snakker jeg av egen erfaring) Jeg har en gutt som var lett å legge fra dag 1, men så begynte ting å forandre seg og jeg har hatt perioder hvor legging har vært et svare strev. Da kan ingen si at jeg har gjort noe galt? at jeg har en gutt på 7 mndr som ikke sover av seg selv? Gutten min er nå 10 mndr og han kan slite med å sovne., mens andre dager går det som en lek. Utrolig strikse rutiner er kanskje tingen for noen, men jeg har ikke troen på at det alltid er det som løser ting. Føler at jeg ikke har noen råd egentlig. Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle stresse det og at dagsformen min bestemmer om jeg ammer ham i søvn eller ikke. Nå lar han seg ikke ammes i søvn bestandig heller d, men det det jeg ser er at han nå stort sett sovner av seg selv uten at jeg har mast mye med det. Det jeg mener er at om du ønsker å jobbe med det så gjør det, men ikke stress med at han burde klare det nå pga alder eller at "alle" sier du burde det Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #12 Skrevet 18. juni 2007 Så bra at han har klart å sovne av seg selv uten skriking fra dag 1, for jeg håper for hans skyld at han ikke har ligget og grått. Stakkars lille nurket om det er tilfellet..mit hønemorhjerte har vondt med tanken, men vi er vel alle forskjellige... så tilbake til bæring: noen barn trenger mer kos enn andre, mine har vært sånn. De skal ha hudkontakt helst 24 t i døgnet. Vi lar dem få det. Klart det er slitsomt, men det er ikke så stor andel av livet vårt som går til dette. De blir fort nok store.Første sluttet ved 5 mnd, denne er 4 mnd og er så å si ferdig. Bare litt innimellom. Det du kan prøve er å legge bagen til vogna (om du har en) over knærne og legge ungen oppi. Så vugger du helt til gullet sovner. Enklere for mor og far, godt og trygt for den lille. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå