Gå til innhold

keisersnitt pga nærsynhet??

Anbefalte innlegg

Fikk noen av dere keisersnitt pga stor nærsynhet (myopati)? Jeg snakket med jordmødre og legen men de sier at det ikke er vanlig å utføre ks da.

Der jeg kommer fra (Polen), får alle nærsynte gravide (-4 eller mer) en time hos øyelege for å sjekke om fødselen ikke skal forverre øyesynet fordi mange av nærsynte har strammere og svakere netthinner. Er det noe risiko, så får de tilbud på ks.

Jeg gruer meg å føde vaginalt. Er redd at jeg får netthinneavløsning som følge av fysisk anstrengelse og høytrykk i øynene gjennom fødselen :( Ekstraredd siden mannen min er blind :( En av oss MÅ beholdet godt øyesyn.

Hilsen

Kati

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9610091-keisersnitt-pga-n%C3%A6rsynhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har jobbet både innen almennpraksis og med øyeleger/optikk og har aldri hørt at det er noe automatikk ifht til den problemstillingen her i landet.

Skjønner din bekymring og vil anbefale deg å snakke med en øyelege om dette og finne ut om det er en reel fare under en fødsel, med ditt syn.

Om ikke annet kan du få en bekreftelse på din nærsynthet og ta med deg dette til samtale med jordmor/lege. Frykten for dette er jo absolutt en grunn til å ta en ordentlig samtale vedr. KS

Beklager at jeg ikke kan gi noe bedre svar enn det..... Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...