Gå til innhold

Komplikasjoner og skremsel rundt KS

Anbefalte innlegg

Jordmor på sykehuset, som har drevet med dette i mange mange år, sa rett ut til meg: Komplikasjoner er svært sjelden ved planlagt keisersnitt. Kun en liten promille, og skjer det komplikasjoner er det som oftest at det er små infeksjoner i såret som leges fort. Hun sa at nå er det på tide at kvinner ikke lar seg skremme av medias fremstilling av keisersnitt. Det er faktisk mange flere komplikasjoner ved vagianl fødsel også...men disse ties det om. Alt skal være så "naturlig" og kvinner oppfordres på død og liv til å føde vaginalt til en hver pris.

De verste (og de eneste) som kritiserer oss som må/velger ks, er andre kvinner. Jeg er så lei av at andre må legge seg oppi hvordan JEG velger å sette mitt barn til verden osv. Jeg kjenner min kropp best av alle. Årsaken til at jeg velger KS forteller jeg ikke til gud og hver mann, det er noe som angår meg, min sambo og mine nærmeste. Dermed tror de rundt at jeg får keisersnitt "uten grunn". Hvorfor er kvinner sånn mot hverandre??

Jeg har fått innvilget KS i oktober på Asker og Bærum sykehus. Maken til støtte og respekt som jeg møtte der oppe kan man lete lenge etter, hvertfall når man leser noen av de horible innleggene her inne - om hvordan enkelte sykehus møter sine pasienter.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9609637-komplikasjoner-og-skremsel-rundt-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror også at alvorlige komplikasjoner er sjeldne og har selv opplevd nok av komplikasjoner ved vaginal fødsel. Denne gangen hadde jeg planlagt KS og har ikke møtt noe motstand på sykehuset når det gjelder dette (ble rådet til KS), men det jeg ble fortalt var at ca 10 % av dem som tar KS får infeksjoner etterpå og er jo ganske mange det! Ble også fortalt at frekvensen er like høy blandt planlagt som hastesnitt!

Heldigvis har det gått veldig bra og helt uten komplikasjoer.... i allefall så langt (5 uker siden KS). Som sagt har jeg fått god støtte hos helsevesent og føler med skepsis fra folk rundt meg som ikke har noe med det å gjøre!

Jeg var på samtale på AHUS og legen der sa at det var større risiko ved blindtarmoperasjoner enn ved keisersnitt. Han mente også, som din jordmor, at komplikasjoner var ytterst sjelden.

Infeksjoner er det alltid risiko for ved inngrep, selv ved fjerning av føflekker......Det er ikke noe som er spesielt ved KS.

Jeg for min del fikk infekjson etter vaginal fødsel, fordi jeg revnet stygt og måtte sy mye. DET var ikke særlig trivelig....

Jeg lurer også på hvorfor så mange prøver å få få seg selv til å virke bedre, ved å kritisere andres valg og ønsker.

Hvis du mener det er privatg og bare angår dere personlig kan jeg ikke forstå hvorfor du legger inn innlegg her.

Når jeg skriver keisersnitt uten grunn, mener jeg de som bare er redd for å føde og redd for smerte IKKE de som har komplikasjoner i svangerskapet eller forrige fødsel osv. Det gjelder KUN de som det ikke har noen grunn til å ta ks, jeg mener.

Og det høres faktisk ut som om du fremhever at ks er bedre enn vanlig fødsel vedr. komplikasjoner osv. Det er ikke sant. Hvor henter du disse opplysningene fra? Synes du må komme med referanser når du uttaler deg så bastant om at faren er større ved å føde normalt en ved planlagt ks.

Det handler ikke om å føle seg bedre.

Føler du deg dårligere fordi du velger ks? For meg og kanskje andre som har prøvd både ks og vanlig med komplikasjoner VET vi faktisk hva vi snakker om siden vi har ERFARING med det.

Jeg blir ordentlig irritert når jeg ikke får lov å mene at en normal fødsel er best for både mor og barn både fysisk og følelsesmessig. Selv om jeg faktisk har erfaring OG helsepersonell/forskere på min side.

Det er meg knekkende likegyldig hvordan akkurat DU velger å føde. Det er ditt valg osv. Men du må tåle at andre har meninger på GENERELT grunnlag.

Uff, så lett å misforstå hverandre.

Jeg føler meg hverken dårligere eller bedre siden jeg har mått velge KS. Jeg henviste mer til en del innlegg på disse sidene hvor folk virker direkte ufine iforhold til andres valg og følelser. Det er disse innleggene jeg finner lite konstruktive.

At folk har forskjellige meninger er da akkurat sånn det burde være - men ufine innlegg (ikke i denne tråden her) har jeg lite sansen for.

Enhver fødsel er forskjellig og selv om du har opplevd en av hver, VET du kanskje ikke alt om alle fødsler - men meningene dine har du like mye rett på som jeg har på mine.

Annonse

Jeg skal ha ks på St Olavs,og har fått samme beskjeder jeg også,komplikasjoner er veldig sjeldne ved planlagte ks(fordi de har god tid),og hvis det er noe,så er det infeksjoner,og det kan man få av vaginale fødsler også..Søstra mi fødte en gutt for 3 år siden også,vaginalt,og hun fikk infeksjoner der de sydde,slet lenge etterpå med det..jeg har hatt et hasteks jeg da,gikk helt fint:)

hei :)

Det er ikke det jeg sier at det er farlig osv. Det jeg mener er at det beste er å føde normalt. Og jeg lurer på hvorfor folk velger ks eller ønsker ks når de bare er redd for smerten og det å føde.

Det var hun som la tråden som fremhevet hvor komplikasjonsfritt det var med ks kontra vanlig fødsel. Slik tolket jeg d i alle fall.

Må man ta ks så må man. Jeg må selv be om det fordi jeg har for trangt bekken så ungen kommer ikke ut normalt.

Aller helst vil jeg ha en helt normal fødsel, men jeg er ikke så heldig stilt.

'BARE er redde'????

Et menneske som bagatelliserer fødselsangst på den måten har et seriøst empati-problem. Sett deg inn i hva fødselsangst faktisk er før du uttaler deg. Syns du har forgiftet dette forumet nok i det siste.

Vi er faktisk flere her som sliter med sterk angst for å føde. En psykisk sperre er like alvorlig som en fysisk sperre. Det kan faktisk medføre at kvinnen ikke klarer å ta seg av barnet etter fødsel.

Jeg hadde også masse fødselsangst!! var kun 18 år første gangen. I tillegg fikk jeg fødselsdepresjon ETTER keisersnittet. Men det var et hasteks, så jeg skulle egentlig føde normalt.

Angst går an å løses. Har man flyskrekk kan man faktisk ikke operere bort den, har man panikkangst må man lære å mestre den.

Operasjon kan ikke fjerne angst. Å møte det man frykter kan løse angsten. For å få bukt med problemet må man jo vite hvordan psyken virker. Man har jo angst for noe som ikke er noe å ha angst for, særlig hvis man ALDRI har prøvd å gjøre det før. Da er det jo en angst som ikke hører sammen med virkeligheten.

Og når det gjelder å forgifte synes jeg du burde holde det på et diskusjonsnivå som et voksent og modent menneske. Helt tydelig at du sliter med det.

Jeg angriper ikke folk personlig, men du tar det jo personlig. Skjerp deg!!

Nei, dette er ikke personlig, jeg diskuterer på vegne av alle som tar ks pga. fødselsangst.

Fortell meg hvorfor alle skal på død og liv overvinne angsten for å føde?? Hvis man personlig mener at KS er et fullgodt alternativ, hvorfor ødelegge et svangerskap og bruke masse unødige krefter på å overvinne en angst som ikke berører livet forøvrig?

Jeg skal kun ha 2, maks 3 barn. Jeg har ikke angst for noe ellers i livet, og velger å fjerne meg fra fødselsangsten ved å ta ks. Jeg skal ikke føde vaginalt, ergo slipper jeg angsten.

Jeg har ingen behov for å overvinne angsten. Kommer ikke til å være stolt over meg selv uansett. Stolthet får jeg ved å oppnå så mangt her i livet (bl. annet ved å oppdra et barn), men å kunne føde vaginalt er, for meg, ikke noe overordnet mål.

Annonse

Vet du,nå synes jeg dette går litt for langt jeg,du anonym som har skrevet så negativt om ks i nesten alle trådene her..VET du hvordan det virkelig er å ha problemer med psyken eller??I følge deg høres det ut som om man "bare" kan hoppe over angsten,og la ting stå til..ER IKKE SÅ ENKELT LILLE DEG!Hvorfor tror du det er LANGE ventelister hos psykologer og i psykriatrien generelt??Fordi folk klarer å mestre angst og seriøse mentale problemer selv??Herregud,jeg har aldri før lest så mye svada før altså,og du gidder jo ikke å svare på de spørsmål jeg har stilt deg,nettopp i den andre tråden,der jeg spør deg hva du vil fram til som snakker sååå negativt om ks,og fordømmer andre,og spesielt når du skal ha ks selv tilogmed!!!(ja jeg leste at du hadde trangt bekken)Akkurat som om du ønsker at folk her skal føle seg pysete og dumme fordi de vil ha ks!!?slik som du forklarer din angst,så mener jeg du aldri har hatt angst i utgangspunktet,du var bare "litt redd" som du selv skriver..Jeg fikk depresjon etter mitt akutte ks jeg,fikk ikke innvilget ks den gangen,enda jeg hadde store fysiske og psykiske grunner,men det endte altså i ks allikvel,takk gud for at vi sitter her idag(ikke sykepersonellets fortjeneste ihvertfall)..jeg ville ha ks,men nei,det var ikke så enkelt den gangen!Takk og lov for at de har lavere terskel for ks idag,jeg fikk innvilget ks med det samma denne gang..vi blir aldri enige i dette,takk og pris!En ting til,er du i helsevesenet??for da håper jeg at jeg aldri møter på en slik dømmende bedreviter som deg!Lykke til med ditt ks

Hvorfor overvinne angsten?? Fordi man skal føde et barn. Alle kvinner overvinner fødeskrekk. Tror du noen gleder seg eller synes ser godt ut? Det er jo den siste måneden dette går over og ting blir naturlig. Forskning viser at 91% av kvinnene som føder vaginalt var fornøyd med fødselen, mot kun 33% av de som tok ks.

(referanse: http://www.nice.org.uk/pdf/Caesareansection_fullguideline_1stdraft.pdf).

Du synes at vaginalfødsel er noe forferdelig, men jeg og andre med meg opplever noe helt annet. Det er synd du skal ha det slik.

Jeg fremhever normal fødsel som det beste fordi det er det beste for både mor og barn. Det må jeg få lov å mene selv om du mener noe annet. Det må være lov å være uenig.

Jeg har gått igjennom begge deler og begge var traumatisk. Derfor har jeg faktisk erfaringsgrunnlag til å uttale meg. Det må du respektere akkurat som jeg må respektere at du ut fra ditt grunnlag velger keisersnitt. Men vi behøver ikke være enige, vi kan være enige om at vi er uenig.

Håper du får en fin opplevelse.

Det hjelper lite å anklage meg for å være bedreviter osv. Det er dårlig argumentasjon for å ta ks at jeg er bedreviter. Dette har ikke noe med meg personlig å gjøre, like lite som det har med deg. Det må gå an å ha selvtillit nok til å diskutere på generelt grunnlag.

Du kan være så sinna du bare vil. Det er ditt snne og jeg akter ikke å ta på meg det for å si det sånn.

At du føler det som et angrep er ditt problem ikke mitt. Hvilke grunner du har for å velge ks er også ditt ansvar og ditt valg og har med DIN helse å gjøre.Jeg blander meg ikke opp i det.

Lykke til videre.

"Forskning viser at 91% av kvinnene som føder vaginalt var fornøyd med fødselen, mot kun 33% av de som tok ks. "

1) Dette er en britisk undersøkelse. Forholdene på NHS er ikke nødvendigvis overførbart til det norske helsevesenet. Dessuten gjelder denne undersøkelsen ALLE keisersnitt, også hastekeisersnitt som det tross alt er flest av. I Norge skjer f.eks bare 8 prosent av keisersnittene etter mors ønske. Det er helt naturlig at kvinner som har foreberedt seg på å føde vaginalt og som blir "tvunget" til et keisersnitt er mer misfornøyde enn de som har fått "førsteønsket" sitt.

"Jeg fremhever normal fødsel som det beste fordi det er det beste for både mor og barn."

2) Dette er en myte. Vaginal fødsel er naturligvis bedre enn hastekeisersnitt og katastrofesnitt, men den finnes ingen empiri for at det er bedre enn et planlagt keisersnitt. Den eneste norske undersøkelsen som er gjort på dette området er fra 2000, og ble ledet av professor Ola Saugestad ved Pediatrisk Forskningsinstiutt -landets eneste forskningsinstitutt på barns somatiske helse. Her undersøkte de 18 000 norske fødsler, og sammenliknet planlagte keisersnitt av ikke-medisinske årsaker, med vaginale fødsler for å få mest mulig likt utgangspunkt for fosteret.

Deres konklusjon er at dersom det planlagte keisersnittet tas én uke før termin (slik praksis er i dag har et planlagt keisersnitt ingen negative følger for et foster sammnliknet med en vaginal fødsel. Derimot fører en vaginal fødsel til en (riktig nok liten, men fortsatt tilstedeværende) økt sjanse for skade og død på barnet f.eks oksygenmangel, brukket arm eller kravebein.

Jeg synes derfor du skal passe deg for å slenge ut udokumenterte påstander og skremselspropaganda, Anonym. Vi kan jo spørre oss hvem som tar det mest uegoistiske valget for barnet, de som velger hjemmefødsel (med dokumentert langt høyere risiko for mor og barn) eller oss som velger planlagt keisersnitt?

Må bare le av deg jeg,er ikke sinna som du så tøft skriver heller,bare provosert av sånne holdninger..Og du snakker om argumentasjon,du har jo ingenting å komme med selv,kun at DU har hatt det bedre med vaginale fødsler!!Det hjelper ingen her inne det,trodde jeg virkelig du sjønte..Og du sier du blander deg ikke opp i mine valg,hallo...Det er jo nettopp det du har gjort,ved å starte den tråden der du ikke sjønner hvorfor folk vil ha ks(jadda,uten grunn,men det er ikke så enkelt å få ks uten grunn lille venn)Jeg kaller deg for en bedreviter,nettopp fordi du slenger ut av deg med fakta som ikke har noe som helst hold,og det kaller jeg for en virkelig bedreviter!Ikke er du lege,ikke jm,så hvordan kan du kalle på deg den ekspertisen der,det lurer jeg på?nå gidder jeg ikke bruke mer krefter på en anonym,men når du slenger ut av deg slikt her på ks forum,må du forvente deg irriterte svar..

Du kan være så mye imot du vil ang selvbestemt ks.

Jeg ville ha ks og fikk det. Jeg hadde det greit, ungen hadde det greit, så blir det nr2 blir det også ks. Ergrer det deg nå?

Dessuten svarer du jo aldri SusyQ eller andre når de viser til forskning. Sier vel sitt.

JA til selvbestemt ks og kvinners rett å velge.

Støtter snowstorm73, ja til selvbestemt ks og kvinners rett til å velge.

Og ja, takknemmelig for at jeg ikke møtte slike "jeg vet best" menneske på Bærum sykehus. Tror vi kan takke høyere makter at anonym ikke jobber i helsevesnet.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visnyhet?vp_id=8557

Studien omfatter 3000 norske keisersnitt, både planlagte og akutte. Den viser, som antatt, at det er høyere komplikasjonsrisiko ved akutte keisersnitt. Men ved planlagte keisersnitt (her definiert som minst 8 timer på forhånd, dermed er de akutte keisersnittene ikke med her) er det fortsatt komplikasjoner i 16,3% av tilfellene.

Blodtap og/eller blodoverføring utgjør 8,6 % av komplikasjonene, og er dermed det som oppstår oftest, etterfulgt av komplikasjoner under operasjonen.

OG: Man har her kun sett på komplikasjoner hos mor. Evt komplikasjoner hos barn (f.eks trenger hjelp til å puste fordi har for mye vann i lungene) er ikke tatt med.

Sier ikke dette fordi jeg ønsker å provosere i noen som helst retning, men jeg synes det er viktig at vi som er gravide vet hvordan faktiske forhold er. Og jeg er skremt over hvor mange jordmødre/leger som bagatelliserer risiko ved ulike behandlingsformer. Vi er oppegående mennesker som har rett til riktig informasjon!

Helt enig med deg, Line! Skulle ønske leger og jordmødre kunne gi saklig, nøktern informasjon om risiko ved planlagte ikke-medisinske keisersnitt og vaginal fødsel. Slik det er i dag blir vi ofte møtt med en suppe av komplikasjoner ved hastesnitt, planlagte ks av medisinske grunner osv (og ingen ord om mulige komplikasjoner ved vaginale fødsler.)

Informasjon er nøkkelen, tenker nå jeg.

Det unike ved undersøkelsen jeg refererer til over er at forskerne har skilt ut planlagte keisersnitt av ikke-medisinske årsaker for å få best mulig sammenlikningsgrunnlag med friske, vaginale fødsler.

Det kan være er en rekke medisinske årsaker til planlagte snitt f.eks lite fostervann, for lite næring til fosteret, for smalt bekken, sykdom hos mor eller foster, flerlinger osv.

Dette gjør nødvendigvis at komplikasjonsraten kan stige.

For å ha et best mulig grunnlag til å ta et opplyst valg om planlagte ks av ikke-medisinske årsaker trenger man saklig informasjon om risikoen forbundet med nettopp denne typen inngrep.

I USA og Storbritannia, der de har langt flere ks etter mors ønske enn her og dermed lettere kan skille det ut som en egen gruppe i undersøkelser, er de kommet mye lenger på forskning på feltet. For den som er interessert ligger det endel nyttige linker under "Alt du lurer på om keisersnitt" tråden.

Kunnskap er makt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...