Jordbær1975 Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Hei! Vi venter en jente 22.nov. Har ingen erfaring med barnevogner, og lurer på hvor i jungelen vi skal begynne å lete Har noen ønsker da, så jeg tenkte kanskje noen har tips og råd å komme med i forhold til hva vi bør se etter i første omgang? Vi vil ha en nøytral farge på vognen, mørk blå, svart eller mørk beige. Den kan godt være tofarget, men ønsker ikke noe mønster. Videre bør det være en solid og trygg vogn. Jeg synes disse trehjulingene ser litt vinglete ut, men der tar jeg kanskje feil..? Har derfor sett for meg en med 4 hjul, men er åpen for forslag! Vi kjører en Volvo V70 (stor stasjonsvogn), så vi har god plass i bilen.Vi er høye personer begge to, så vognen bør ikke være så liten og puslete, synes jeg. Babyen vår kommer vel heller ikke til å være så liten tenker jeg ...! Ellers bor vi på Østlandet, så vi har god tilgang på butikker både i Oslo og eventuelt i Sverige, om det er billigere der. Og sist, men ikke minst, når bør vi begynne å tenke på å handle vogna? Er det lang leveringstid? Supertakknemlig for svar
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Jeg driver å orienterer meg i samme verden (barnevogn-verden) og det er jo gigantisk mange forskjellige vogner. Det har jo masse å si hvor mye dere har tenkt til å bruke på vogn. Selv har jeg ikke mye trille erfaring (bare fra lån av venners babyer) og har vært fornøyd med det meste av vognene jeg har trillet. Det jeg har funnet ut er: Simo kombi er en fin vogn. Jeg har trillet den, og den er veldig solid og stødig. At bagen kan tas inn og ut er deilig med tanke på at da kan babyen bare sove og man tar dem med inn i huset uten å vekke dem. Ellers har jeg hørt duo vogner er litt større med tanke på bagen, men avhengier litt av hvor lenge du bruker bagen og du er jo ferdig med bag til sommeren mest sannsynlig. Teutonia misteral men også de andre teutonia sine 4-hjulinger har jeg hørt mye bra om. De er mindre enn Simo og litt lettere. Dem har lavere understell da, men man kan flytte styret så man kan kjøre vognen med og mot kjøreretningen. Emmaljunga city cross med softbag eller hardbag har også fått masse skryt ettersom det jeg har lest. Det er en veldig lett vogn (kun 11 kg), liten når man klapper den sammen og man kan bruke den hele vogn perioden. Carena sine vogner er veldig diskutert, men jeg har trillet Carena vogn mye (ettersom nevøen min har sånn) og skal du ha en billig vogn er Carena ett godt alternativ siden de koster ofte ikke masse. Man får vel kanskje ikke akkurat "kvalitetsvogn" ettersom jeg har skjønt det. Men sånn jeg har opplevd de så er de gode å trille og holder helt fint til ett barns vogn periode. Ofte ikke noe vits i å selge de videre etter det, og skal dere ha flere spørs det vel om dere ikke må punge ut med penger til ny vogn da. Sjekk litt på hjemmesider: www.simo.no www.teutonia.no www.emmaljunga.no www.carena.no ellers er denne siden veldig fin: www.barnevognguiden.no Der finner du mye info og bilder og de forskjellige merkene (ikke bare de jeg har nevnt)! Mitt siste råd til dere er å gå på litt barnevognbutikker rundt om kring, ta med noe som veier minst 3 kg og prøv ut de forskjellige vognene dere liker. Ofte lurt å ha noe tungt i vognen for da forandre kjøreegenskapene seg litt (derfor dette med ca 3 kg). Når dere finner stilen dere liker, så søk på internett så finner dere ofte tilbud og forskjellige butikkers priser som selger vognen dere leter etter!
*RutIetutt* Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Jeg har nettopp bestilt meg en Bugaboo Cameleon. Har jo ikke prøvd denne enda selvsagt, men har hørt mye positivt om denne + den har alle de kriteriene jeg syns er viktig med en vogn. Sist gang hadde vi en Teutonia Joe - trehjuling med softbag. Var veldig fornøyd med den som turvogn - og den var stabil og god å trille til tross for tre hjul. Men, den var stor og tung....og det ble et stort irritasjonsmoment etterhvert - selv om vi også hadde stor stasjonsvogn da vi kjøpte denne (Passat) så var det mye bal å få den ut og inn av bilen. Denne gangen ville vi ha en lett vogn som tok liten plass + var veldig enkel å legge sammen. Bugabooen virket også veldig lett å trille - Tobias på 2,5 år prøvesatt sprotsvognsdelen - og hadde god plass + at vognen fremdeles var lett å trille på (som uten han i). Denne er tofarget - med en basefarge og ulike farger på trekkene, som kan byttes ut. Er jo greit da, om en skulle få lyst på en fornyelse;o) Jeg har bestilt denne i mørkegrå base og rosa trekk (dvs kalesjen + øveste del av bagen/sportsvognsdelen). Bagen er veldig stor og romslig - visstnok større en Simo, Emmaljunga ol. Syns det var litt viktig i og med at vi får baby i slutten av juli og kommer til å bruke bagen i hele vinter - med pose ol oppi. Mange av babybagene er jo vel små da.... Veldig enkelt å klikke bagen av, og så kan en bære den med seg i et håndtak når babyen er liten:o) Vendbar sittedel/bag + vendbart styre - veldig praktisk! Hadde vendbar sittedel på den forrige vognen også, og hadde savnet det. Teleskophåndtak - sånn at den lett kan tilpasses den som triller - den er jo litt lav denne vognen - så det er vel det dumme om dere begge er høye...men som sagt, håndaket kan lett justeres. Her er ingen av oss veldig høye (166 og 179), så det er ikke noe problem for oss. Er mulig å kjøpe vinterhjul til, så blir den som en vanlig firehjuling....i og med at hjulene foran kan bli litt små om en bor et stde med mye snø eller grus el. Selv bor vi i Bergen og har ikke så mye snø her, så har ikke kjøpt vinterhjulene. En kan like greit låse de små hjulene og snu håndtaket slik at de store hjulene kommer foran - da kommer en frem like greit visstnok:o) Liker også veldig godt sportsvognsdelen som en bare vipper bakover i liggestilling i stede for å legge ryggen bak. Da ligger barnet bedre ergonomisk sett - med en liten knekk i knærne. Sportsvognsdelen kan også tas av og brukes som stol (eller hva jeg skal kalle det). Vi bestilte denne vognen på fredag og skal få den om en 14-dagers tid. Hadde vi hatt bedre tid hadde jeg bestilt den fra babytrader.nl - og spart 2000,-...men da hadde jeg ikke fått den før i august (har termin i slutten av juli) - så det ble for sent (dette gjaldt bare den fargen jeg ville ha). Har også kjøpt adaptere for bilsete og et Maxi Cosi bilsete - så kan jeg bare klikke det på vognunderstellet - dette savnet jeg sist! Veldig greit når en skal en liten tur å handle for eks og babyen sover.... Lykke til i barnevognjungelen og med valget:o)
coon Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 ville anbefalt simo duo, da denne er visstnok største duovogn...dere har plass i bilen, og den er stødig og god. Duoen gir deg dypvogn det første året, og sportsvogn etter det. Bagen kan lett takes av og bæres inn som kombien, bare at kalesje følger med. Bredere enn bagen til simo kombi. Nøytrale farger...nytt i år, tror jeg...er soft utgaven... Har hatt simo, var superfornøyd...etter to barn og mye bruk så den like fin ut, selv etter timer i solen og regn... den var svart...og fortsatt svart etter 4 år... Den er helt vanntett...og kalesjen er med sånne strammere, slik at den sitter der den skal... Lykke til...det var mitt tips!!!
Enilennah Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 Dette med vogn er jo så veldig individuelt syns jeg... Ser du har fått masse flotte svar allerede. (jeg kan ikke så veldig mye om de forskjellige vognmerkene, og hvem som tilbyr hva...) Men du må se på hva du kommer til å bruke vogna til. Jeg bor i nord, hvor vi har lang vinter med snø, slaps og sånn, derfor ønska jeg en solid 4-hjuling. Jeg har termin i oktober, og kommer til å bruke vogna med voksi-pose hele vintern. Dermed ble det duo-vogn, pga den noe større bag-delen kontra kombi-vogn... (kombi har litt smalere bag enn duo.) Vi landa på Simo Duo. Vi har også stasjonsvogn, men jeg kommer til å benytte meg en god del av buss så lenge jeg skal ha vogna med... (mannen har bilen på jobben, samt at jeg slipper å tenke på parkering i byen og sånn...) Hadde jeg bodd i en større by, med ikke fullt så mye snø/slaps, kanskje flere kjøpesentre, trikk osv, så hadde jeg valgt ei mindre vogn. Og kanskje da en 3-hjuling, som jeg inbiller meg er lettere å manøvrere på trangere plasser. Samt spiller jo klimaet inn en del. Skal du bruke stor voksi-pose i vogna, eller holder det med en tynnere (og ikke så ruvende) pose? Og når på året man får baby vil jo også spille inn. (nå får jo vi ca samtidig da... ;-) ) Ønsker du å kjøpe kun ei vogn for hele vogn-perioden, eller satser du på å bytte vogn når det blir tid for sportsvogn. I tillegg kan jo noen vogner (eller vogn-understell) passe overens med noen bilstoler. Sånn at når babyen er liten, kan man bare ta ut bilstolen, og klikke den på vognunderstellet når du skal inn på butikken å handle. Mulighetene er mange. Ville tipsa deg til å stikke innom noen vognforhandlere og be om råd. (de er mer enn salgsvillige nok... hehe) Så får du sett de forskjellige typene også. Og så får dere vurdere hva som passer best i forhold til den bruken dere ser for dere... Når det gjelder leveringstid, så kommer det vel an på hva de forskjellige butikkene har på lager? Emmaljunga produserer ikke lengre 2007-modellene, så det eneste som er å få tak i nå, er det som butikkene har på lager (fikk i alle fall opplyst dette hos vår leverandør...). De starter opp produksjonen av 2008-kolleksjonen nå snart, men de er ikke å få tak i før i oktober... (vet ikke om jeg ville ha venta så lenge...så hvis dere skal ha Emmaljunga, bør dere sjekke ut nå...) Hvordan andre vognmerker gjør det, vet jeg ikke... Vet bare dette om Emmaljunga, siden vi vurderte denne... (vi var heldige og fikk et kjempetilbud på en overliggende 2006-modell, derfor slo vi til allerede... ;-) ) Så er du ikke avhengig av å ha 2007 (eller 2008-modell), så kikk allerede nå. Kanskje du er heldig du også? Lykke til i "vogn-jungelen"... :-)
allegodetingertre Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 Vognkjøp er jammen ikke lett, jeg har hatt 11! Du trenger mest sannsynlig ikke en vogn med kjempestor bag i og med at du sikkert går over til sportsdel til sommeren uansett. Vil du ha en vogn du kan bruke hele vognperioden? I så fall ville jeg kjøpt en lett vogn ala Teutonia mistral el som veier rundt 12 kg. Det er mye å drasse på 20 kg vogn i tillegg til 2 kg stelleveske og 10 kg barn (når barnet er rundt året og eldre). Teutonia spirit s3 har jeg og hørt mye bra om, den har vendbar sittedel sånn at du kan ha barnet mot deg i sportsdelen, det synes jeg er en fordel opp til rundt 1 år. Svingbart forhjul er deilig, duobagen er stor og romslig. Simo duo og emmaljunga edge er populære vogner med store bager, men de blir fort tunge og mange ender opp med å kjøpe en mindre sportsvogn når de går over til sportsdel pga vekt. Så tenk litt på dine behov og hva du ønsker og hvordan du skal bruke vognen og hvor lenge. Har selv OTH nå, deilig vogn, men har kun brukt den som sportsvogn til barn på 14 mnd og eldre, så har ingen erfaring med den til baby. Men vogna er utrolig god, lett å trille og lett å slå opp og sammen.
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 Jeg skulle ønske noen ga meg så gode tips før jeg kjøpte vogn til nr 1. Hadde en stor og tung Simovong til jenta vår. Ville ha noe som hadde en bag jeg kunne dra opp og ned 4 etg uten heis. Vel vel...man lærer.. Denne gangen kjøpte jeg en Quinny Speedi. Jeg har hatt bekkenløsning i begge svangerskapene, Quinny er super å manøvrere når bekkenet trenger mest mulig hvile.Det burde være forbudt med en firehjuling når man har bekkenløsning. Den er lett å håndtere, styre og legge sammen. Den kan man feste bilstolen til når man skal ut å handle. Den er stødig, 3 åringen min har stått på side hjulene og tittet ned i vognen uten at den ga antydning til å velte. Men om jeg hadde fått valgt fra begynnelsen av så hadde jeg valgt en Phil og Ted vogn med tre hjul. Da hadde jeg vært klok. Det skal jeg kjøpe nå. Denne geniale vognen har et søskensete som man kan kjøpe til...HELT GENIALT! Så til de som er førstegangsfødende kjøp P&T vogn! Da har du en vogn til multibruk, som er lett å legge sammen....OG veier INGENTING.. Så nå selger jeg min Quinny og kjøper en P&T...Noen som vil kjøpe ;-)
krible10 Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 Et annet tips er å kjøpe en billig dypvogn. Simo eller andre merker finner du bla. på Finn.no. Når babyen blir eldre endrer behovene seg gjerne, og da kan du heller bruke en del penger på en annen vogn. Det ville jeg gjort hvis jeg var førstegangs....
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2007 #9 Skrevet 19. juni 2007 Kjøp en lett trehjuling, jeg ble hvertfall drittlei av den store kombivogna og kvittet meg med den rimelig raskt. trodde det skulle være best til norske forhold, men syns det ble tungt og klumpete og tok masse plass i bilen. Nå har jeg OTH og er kjempe fornøyd. Bagdelen er litt liten, men den holder for de fleste. Sporstvognen er uslåelig. Alternativ kjøp en dypvogn til babyperioden og så kjøp en kul sportsvogn. De færreste ender opp med kun en vogn, og det er tross alt sporsdelen du vil bruke absolutt mest, og da gidder du neppe å drasse på en stor duo/kombivogn. Også bra å kunne klikke på barnesete på vognen så blir ting enda enklere. Enkelt = bra. Kikk også på Easywalker og Quinny. Har også mange lette fine vogner og bagdelen er større enn på OTH'en.
allegodetingertre Skrevet 19. juni 2007 #10 Skrevet 19. juni 2007 Et tips jeg fikk nå i vår fra en butikk: Finn en sportsvogn du liker godt og så finner vi en bagløsning til den, husk, det er sportsdelen du skal bruke lengst!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2007 #11 Skrevet 19. juni 2007 Jeg anbefaler Simo kombi Vind tett greit om vinteren god og stødig hard bærebag som man bære med seg etter trilling hvis baby sover enda.. Jeg er skikkelig fornøyd med denne vogna har brukt den selv. Bare kjøp en av de nyeste modellene med ordentlige brede hjul.. er et herk med snøslaps med tynne hjul.. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå