Gå til innhold

Fly med liten baby - tips ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt grønn, førstegangs, og lurer på praktiske ting ang. flyreise. Hvor gammel må babyen være før den kan sitte/sove i fanget ditt, og ikke i en bag. (Hørt at man må bestille plass der i flyet hvor det kan være bag, hvordan funker det, og til hvor gammel baby vil dere bruke bag). Vi skal fly noen korte flyvninger i Norge, men også noen lange 12 -timers turer. Noen erfaringer, tips?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barn under to år skal sitte på fanget ved avgang og landing. På utland/lengre flygninger er det ofte en bassinette som barnet kan ligge i. Som regel er det først til mølla. Vi fikk ikke med 7mnd gammel baby, en annen hadde fått først. Han hadde uansett ikke fått plass i den da;-) Hvertfall på utland blokkeres ofte seter tilpasset småbarnsfamilier og så ordnes dette ved innsjekk, det vil si at man da får seter ved bassinette eller på en rad forbeholdt barnefamilier.

Vi har ikke fått bassinette som sagt men skreket oss til et sete tomt mellom meg og mannen. Da la jeg babyen der når han skulle sove. Tror også de tillater bilsete ombord hvis det er ledige seter da.

I norge tror jeg det eneste som "forbeholdes" småbarnefamilier er at de får gå tidlig ombord. Men har bare tatt fly til og i utlandet med baby da:-)

Skrevet

vi var i syden da Lias var 2 mnd. gikk kjempefint. de hadde ikke sånn bag, tror det er bare på lengere reiser. hadde m bilstolen, så han satt i den og sov der. dessuten fikk vi sitte helt fremst i flyet, bedre plass for beina, og der lå han på et teppe så vi kunne skifte bleie og sånn der. lykke til:)

Skrevet

Jeg har nettopp reist innenlands med lillegutt, flytur på ca 1 1/2 time. Han satt/lå på fanget mitt hele tiden, festet i sikkerhetsselen. Var ikke noe problem. Han sov litt, men var mest våken. Gikk kjempefint.

God tur :)

Skrevet

hva får en ta med seg gjennom sikkerhetssjekken av våtservietter, bleier, og annet som en gjerne har i stellebaggen ?

Skrevet

jeg hadde med våtservietter, olje, babyjuice og middagsglass. Så lenge det er til baby er det ikke noe problem. Hadde med tom tåteflaske til vann og kjøpte vann etter sikkerhetskontrollen.Noen steder må du visstnok smake på babymat/mme, men har aldri måttet gjort det. Flydd via heathrow hvor de er veldig strenge, og var ikke noe problem. Jeg hadde babytingene i en egen pose jeg tok ut av bagen og la på båndet sammen med den gjennomsiktige posen du kan ha flytende i. For babyting gjelder ikke den begrensningen på 1 dl el hva det er:-) Bleier og andre ting i stellebagen skal ikke være noe problem. Noen steder er de strenge på at du bare får ett stykk håndbagasje, da har baby egen kvote soFm regel til stellebagen.

Skrevet

Amme eller gi flaske når flyet letter og lander, hindrer propper i ørene.

Skrevet

godt tips synnøve f:-) hvis det er en kort flyvning, spar amming/flaske til landingen, da er det verst med tanke på propper i ørene:-)

Skrevet

Jeg vil fraråde amming ved letting og landing. (heter det letting..?)..

Iallefall, om det skulle bli en brå-stopp eller lignende.. Jeg er ikke redd for flystyrt og sånn, men etter å hatt flere landinger som har vært harde ammer jeg ikke da. Har hatt landing der småen satt på fanget og jeg måtte holde han virkelig hardt for å holde han på plass. Tenk på hva som kan skje med nakken/ryggen til den lille om han ligger i ammestilling og det blir brå-stopp..

Har ikke vært nødvendig å amme heller. Han tar smokk eller drikker litt vann om han ikke vil ha smokken.

En flyvert sa til meg at babyer selv utligner trykket i ørene, men aner ikke om det stemmer.

Skrevet

Lillegutt var helt normal hele flyturen, fikk ikke vondt i ørene.

Ang. hva man får ta med gjennom sikkerhetskontrollen, så får man lov å ta med det meste når det er til de små... Våtservietter og slikt er jo ikke noe problem uansett hvem det er til, for det er jo ikke væske...

Jeg hadde med rent vann på tåteflasker, uten at det var noe problem. De stilte ikke engang spm ved det. Man KAN bli bedt om å smøre på maten evt smøre på av kremer - men de ber deg sjelden om det nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...