jordbærsjokolade Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Hvordan vet jeg om jeg har nok råmelk? Det spruter jo ikke akkurat ut og er så redd for at hun ikke får nok væske i seg. På sykehuset sa de at jeg bare kunne gi henne littt vann etter ammingen for å se om hun fortsatt var tørst. Finnes det noen "tegn" på at babyen er dehydrert? Hvor mye er mye gråt? Hun gråter ofte, men roer seg jo ned igjen etterhvert med litt sang og kos. Er så redd for at hun har vondt eller at noe annet er galt når hun gråter så ofte! Hvor lenge venter man mellom hver amming når de er nyfødte? Tusen takk for alle svar hilsen en nybakt mamma som er litt usikker på alt akkurat nå
Fisk med CV Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Først av alt: Gratulerer * Det viktigste tegnet på at hun får i seg nok væske er at hun tisser godt, altså har nok våte bleier i løpet av dagen. Skal normalt sett være 5-6 gode tissebleier i løpet av et døgn. Dersom bleiene er helt tørre vet du i alle fall at hun ikke har fått i seg nok. Dersom du bekymrer deg for at hun ikke får i seg nok melk kan du jo ta en tur til helsestasjonen om et par dager og sjekke hvordan vektoppgangen er. De har også alltid mange gode tips og svar på alt man lurer på. Når det gjelder gråten virker det ofte som om de gråter mer og lengere enn de egentlig gjør. Det er i alle fall min erfaring etter at jeg fikk beskjed på HS om å se på klokka når hun gråt. Fant da ut at hun fort bare gråt i 5 minutter når det føltes som en halvtime. Alt mellom 15 min og 2 timers gråt i døgnet er "normalt". Mange barn gråter mye den første tiden uten at det er noe spesielt. Det er bare deres måte å uttrykke seg på. Er jo litt skummelt å komme ut i denne store fæle verdenen etter å ha ligget trygt og godt i mors mage i 9 mnd* Legg henne til så ofte hun ønsker. Gjerne hver halvtime/time i begynnelsen. Produksjonen din skal opp, og hun har en kjempeliten magesekk, så hun orker ikke så mye av gangen. Ergo ønsker hun mat ofte. Noen barn spiser hver 4. time, andre hver 2. Ingen fasitsvar her. Dersom det er ting du lurer på ang amming er www.ammehjelpen.no en veldig fin side. Er også mange flinke ammehjelpere som holder til på ammedebatten her på dinbaby, så rop ut der om det er noe du lurer på. Lykke til!
Nit@™ Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Tegn på at babyen er dehydret:Ta en god hudfold på magen og løft opp (liksom klype men ikke hardt da) Hold hudfolden 5-6 sekunder og slipp. Går huden fort tilbake er alt ok. Siger huden sakte ned er hun dehydrert. Men det skal nok litt til før hun blir det så lenge du ammer og har mm. Det at hun roer seg ved kos og sang er nok ganske enkelt fordi små trenger mye kontakt i starten. Det er ikke så lett å komme ut av magen og møte verden. Hun trenger nærhet og kos for å bli trygg. Når det gjelder ammingen vil jeg anbefalle selvregulering. Amme så ofte hun vil ha. Stor etterspørsel etter mm øker produksjonen din. Da vil hun selv regulere mengden mm ettersom hun vokser. Gratulere med jenta forresten )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå