Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan hende at vi må omskjære gutten vår pga trang forhud. Er det noen som har fått barnet sitt omskåret? Gutten får vel bedøvelse håper jeg...også lurer jeg på om de er flinke til sånt ved norske sykehus, selv om det ikke er så vanlig her til lands....Jeg kjenner bare et vennepar som fikk det gjort på sønnen sin, men de hadde masse problemer i etterkant fordi det ikke var bra gjort :/

Begynte plutselig å bekymre meg. Skal snart med knøttet til vurdering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skal også omskjære guttenmin, men av relgiøse grunner.

tror de kun gjør det på privat for det har vært mye kluss på offentlig sykehus.

alle jeg kjenner har gjordt det på sine små gutter uten problemer. jo mindre de er jo lettere er det å unngå komplikasjoner.

de utfører omskjæringer i oslo, stavanger og bergen som jeg vet om. sikkert andre steder og....

Skrevet

Puh, godt å høre at det som regel går bra i hvertfall da :) får kanskje prøve å høre med ei vennine som er muslim (men som ikke har barn) om hun kan forhøre seg blant sine venner og slektninger om hva som er bra steder å få det gjort. De jeg kjenner som hadde negativ erfaring fikk det nemlig gjort på offentlig sykehus. Sikkert ikke så dyrt å gjøre det privat :)

Skrevet

UFF,skjønner når det blir gjort av medisinske grunner(stakar liten),men ikke ellers.

Skrevet

Enig med anonym. Skjønner ikke at noen kan forsvare lemlestelse av babyer i religionens navn! Barbarisk...

Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Nei og selvsagt må dere være anonyme for å ytre meningene deres, feige som dere er, var faktisk ingen som stilte spørsmålet "hva syns dere om omskjæring".

Merkelig at dere , som voksne mennesker, med meninger om en ting (omskjæring av gutter) ikke klarer å signere med nick. Er det så flaut altså?

Skrevet

Omskjæring av gutt gjøres også på guttebabyer i USA. Det er av hygeniske årsaker. Så før dere uttaler dere om akkurat omskjæring av gutter, som er noe HELT ANNET enn på jenter.....sett dere inn i hva det faktisk er først.

Skrevet

Jeg ville helst slippe en diskusjon omkring omskjæring av gutter osv, for jeg er virkelig interessert i å høre om folks ERFARINGER, og ikke hva folk mener...jeg har plenty av venner med meninger om saken, men ikke så mange som kan fortelle meg egne erfaringer!

Skrevet

Omskjæring av gutter

Mannlig omskjæring vil si at man skjærer bort forhuden, slik at penishodet blir stående nakent.

Noen steder er dette et religiøst rituale (bl. a. blant jøder), men i land som USA har det tradisjonelt vært vanlig å omskjære gutter uten en religiøs begrunnelse. Noen er plaget med for trang forhud, i slike tilfeller kan omskjæring være et aktuelt alternativ.

Mannlig omskjæring må ikke forveksles med kvinnelig omskjæring som praktiseres i en noen kulturer - og som medisinsk sett nesten alltid er et mye mer omfattende inngrep, som forårsaker varige endringer og skader i kvinners underliv. FN har engasjert seg sterkt i det spørsmålet.

http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=341&shw=OMSKJAERING

Har ikke erfaring selv, men fant bare noe info. som jeg la inn.. Håper du kan få noen til og fotelle deg om sine erfaringer=) Lykke til!

Skrevet

Men den linken fortalte jo bare at det er "lov" å gjøre det hjemme...noe vi i hvertfall ikke har planer om :/

Skrevet

Hei tingelingen

Det utføres fortsatt på noen offentlige sykehus, og da av dyktige leger. Grunnen til at ikke alle tilbyr det er på grunn av stram økonomi i helse-Norge. Når sykehusene må kutte på utgiftene går det utover det som ikke er lovpålagt og livsnødvendig. Du kan spørre om hvor dette utføres dersom det blir nødvendig der hvor vurderingen foretas. Jeg kjenner noen som utførte dette på sin gutt for litt over 1 år siden på A-hus. Ingen problemer i etterkant.

Ser at en skriver til deg at det bør gjøres privat. Da regner jeg med at hun mener private sykehus, og ikke privat??? For problemet etter at de offentlige sykehusene sluttet med dette er at noen privatpersoner uten medisinsk bakgrunn, men med erfaring, utfører det. Det er selvfølgelig en større risiko. Når det gjelder forskjellen mellom private sykehus og offentlige sykehus kan du finne gode og mindre gode leger overalt. Det finnes mange leger i Norge som er flinke, husk at dette har vært tilbudt på mange sykehus gratis helt til for noen få år siden. Finn evt en som dere vet har erfaring med dette.

Skrevet

Sønnen vår hadde veldig trang forhud. Vi fikk beskjed av en fantastisk lege å dra forhuden tilbake så langt det gikk hver gang han badet, dvs flere ganger i uka. Når vi gjorde det repeterte vi det 3 eller 4 ganger hver gang. Etter et par måneder var forhuden blitt så elastisk at den nærmest var normal. Han er helt fin nå. Ville prøvd det før omskjæring.. Det føltes litt ekkelt å gjøre det, men det var jo for å hjelpe gutten.

Skrevet

Ærlig talt, Kiky. Leste du ikke innlegget til tingelingen som faktisk startet tråden. Det var vel ikke en link om hvordan inngrepet utføres hun spurte etter. Dersom sønnen hennes må omskjæres av medisinske grunner så skal dette liksom være trøsten din til henne?

Skrevet

Huff.. Fikk helt vondt inni meg.. Klarte ikke se den ferdig engang.. Ble kvalm..

Men syns det er litt dårlig gjort og legge ut en slike film egentlig.. For hvis hi her evt. skal gjøre det, så er det jo pga. medisinske årsaker.. Men leste på lommelegen at det var noe du kunne gjøre selv med og tøye forhuden.. Men det burde jo legen du snakker med vite noe om..

Men uansett.. Det er sikkert ikke noe hun VIL gjøre, så liten vits i og legge ut en slik film.. Hun tenker sikkert nok på det som det er..

Skrevet

Er det noen trøst da så bruker de selvfølgelig bedøvelse ved norske sykehus.

Men ei veninne av meg tok dette av religiøse grunner og da foregikk det på denne måten. Er visst "gode grunner" til at barna ikke skal bedøves.

Mener i hvertfall at omskjæring uten medisinsk grunn er ren barnemishandling.

Skrevet

Fy F... Lemlestelse av små uskyldige babyer pga RELIGIØSE årsaker!! Waky waky! Haaaallllllooooo! Barnevernet hvor er dere? Håper disse foreldrene brenner i h...

Skrevet

Jeg forstår at noen reagerer på omskjæring av gutter. men det er bare av helsemessige og hygieniske grunner det blir utført. også for jøder og muslimer. både min bror og min mann fikk infeksjon i penis selv om de hadde god hygiene. så ble de omskjært og har aldri hatt noe problem siden det.

og når man snakker om bedøvelse... mannen min omskjærte seg for 25år siden i bangladesh og han hadde bedøvelse. han har aldri hørt om noen som ikke har hatt bedøvelse når det skjer. det er selvsagt lokal bedøvelse.

Skrevet

Enig med anonyme og Kiky. Hvis det er pga medisinske årsaker så er det selvfølgelig greit. Men hvis det er av religiøse grunner eller "hygieniske" årsaker så er det ren lemlestelse.

Jeg er født og oppvokst i usa, så jeg vet veldig godt at det er vanlig der og hva begrunnelsen er. Men, flere og flere leger der borte prøver å opplyse foreldre om at det er unødvendig og at hygienebegrunnelsen ikke holder mål i dagens samfunn der det er vanlig å dusje ofte og vaske under forhuden. Problemet der er at det har blitt et estetisk spørsmål, og befolkningen der borte ser på forhud som noe ekkelt. Jeg har hatt flere venninner som har sagt at de ikke vil ha en partner med forhud...

Heldigvis har ikke vi en historie og kultur der omskjæring er normen, og la oss for all del fortsette å ha det slik!

Skrevet

det koster mellom 2000-5000 på private sykehus. et avhenger av stedet, ikke dyktighet på legen.

Skrevet

HI spurte jo ikke hva folk mener om omskjæring!! Hun lurte på om noen hadde erfaring med dette! Så har du ingen erfaring med dette, så har du vel heller ingenting å svare henne heller da! Jeg har heller ingen erfaring med dette da vi ombestemte oss ang omskjæring...(hadde egentlig tenkt å gjøre det). Men det er jo en bitteliten operasjon som skjer med bedøvelse. Selv om det ikke er så vanlig her til lands, så vet jeg om flere som har fått utført dette på sønnen sin, og jeg har ikke hørt om noen som har problemer med dette. Så det går nok bra! :-)

Skrevet

Det går nok også bra med de som har fått noe amputert, men hvis det ikke er nødvendig, syns dere at man skal gjøre det på sitt barn for det?

Man fjerner noe som er en naturlig del av et barns kropp, uten å spørre barnet, og som medfører smerte. Selv om det er med lokalbedøvelse, det kjennes for det ( ikke minst at det er unødvendig sprøytestikk).

Tenk om gutten også gjerne vil ha forhuden sin senere i livet? Du kan ikke bare gi det tilbake... Såpass respekt bør man ha for sitt barn at man ikke tar en slik avgjørelse for dem særlig når det er vondt for dem i tillegg. Som sagt er det ikke normen her i norge, og det danner også et grunnlag for mobbing og det å føle seg annerledes. Det er ikke mange barn som liker å være annerledes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...