Mamma i februar=) Skrevet 16. juni 2007 #1 Skrevet 16. juni 2007 hun våkner hver 2 time om natta, og da er det bare puppen somfår roa henne ned igjen, ho må ligge ved siden av meg i senga, hvis jeg i det hele tatt skal få henne til å sove igjen. ho er også vanskelig å legge om kvelden. har begynt med grøt og en flaske mme om kvelden..er alene med henne, og begynner å bli utrolig sliten. er hardt å ta alle nettene selv.. noen som har råd?? og når skal jeg legge henne om kvelden? er litt usikker på leggetid..(ho ligger 500g over gjennomsnittet, så hun får ikke for lite mat)
HØNAogEGGET *har født* Skrevet 16. juni 2007 #2 Skrevet 16. juni 2007 Hos oss fungerer fast kveldsrutine veeeldig bra. Vi starter med å kle av han og gi tran på stellebordet kl 18.30. prater, koser og leker litt hvis han er i humør til det. Så tapper jeg i badekaret og så er det badetid. Deretter er det på med nattdrakt og inn i stua hvor han får pupp. Etter det holder jeg han opp inntil meg så han får rape samtidig som vi koser litt. Da er han som regel så trøtt at han enten er sovnet eller holder på å sovne. Så legger jeg han i sin egen seng, stryker han over kinnet og sier natta. Sovner på et blunk, sover til 4 (får mat) så til 06.30. (står opp). Har hatt det sånn siden han var ca 2 mnd. Begynte rutinene da han var bare noen uker gammel. På dagen har vi ikke ordnet faste rutiner enda, og jeg merker at det er et mye større slit å legge han da. Gutten min er forresten snart 5 mnd.
Fisk med CV Skrevet 16. juni 2007 #3 Skrevet 16. juni 2007 Vet ikke om jeg har så mange gode råd å komme med, men skjønner hvordan du har det i alle fall. Jeg er også alene med en datter på 5 mnd, og hun sover også veldig dårlig om nettene. Det går 1-3 timer mellom måltidene på natten, og det er selvsagt slitsomt med så lite søvn i lengden. Det som redder meg er at jeg ofte legger meg når hun legger seg kl 19, og selv om det ikke blir sammenhengende søvn da, blir det i alle fall nok søvn i løpet av natten til at jeg fungerer neste dag. Når du bør legge henne må du nesten bestemme selv, når er hun trøtt? Det kan jo være greit å ha et fast tidspunkt å forholde seg til, og faste rutiner på kveldsstellet. Hvordan sover hun på dagtid? Det heter seg at søvn avler søvn, så om du får til kanskje 3 gode lurer på dagen kan det hende hun sover bedre om natten også? Jeg fikk tips på HS om å ikke gi pupp oftere enn hver 4. time på natten. Våkner hun før det gi smokk, byss, bær, syng...hva som helst, bare ikke pupp. Hvis hun skjønner at hun ikke får pupp når hun våkner skal hun liksom slutte å våkne. Etter 2-3 netter skal det bli bedre. Kan jo også prøve å ta en av dine brukte tskjorter å legge i sengen hennes. Dersom hun kjenner lukten av deg kan hun bli beroliget. Er jo ikke sikkert hun sover bedre av grøten. Kan også ha motsatt effekt. Ofte våkner de mest for kosens del, ikke pga. sult, og grøt kan jo gi magevondt når de er så små. Kan være greit å ta en tur til HS kanskje? De har ofte gode råd å komme med*
Mammaja 120107 Skrevet 16. juni 2007 #4 Skrevet 16. juni 2007 Lillegutt legger seg mellom 18.30 og 19.30. Her hjelper det å se at han er synlig trøtt før vi prøver å legge han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå