Gå til innhold

Ang vask av hendene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er noen her inne som også mener at det ikke er så viktig med håndhygiene etter at en har skiftet bleie på småen,kanskje ikke så nøye etter eget dobesøk heller da,så det jeg lurer på nå er,når vasker dere hendene deres?Vel,en kan da ikke nevne alle gangene,men slik fast mener jeg.

Selv vasker jeg hendene

Etter hvert toalettbesøk

Eter hvert bleieskift

Etter at jeg har vært ute,enten på handling,eller bare på tur.

Før jeg begynner å lage mat

Før jeg spiser

Etter at jeg har satt på skittentøyet

Etter at jeg har vasket gulv

Etter at jeg har tørket støv

Ja,jeg kan jo si etter rengjøring

Så fort jeg kan etter at jeg har hilst på fremmede.Aner jo ikke noe om deres håndhygiene

Før jeg gir gullgutten mat

Vel det er sikkert flere ganger,som er faste,men jeg kommer ikke på mer i farten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikke du bare la dette her ligge?? er ikke så j**** interessant å vite når folk vasker henda eller ikke! la folk gjøre det de vil vel!! herregud!

Skrevet

Å herregud....trodde jeg var renslig, jeg...men du har jo klare tegn på angst!! Skjerp deg....utrolig lite interessant når du vasker deg på henda...og må si du overdriver veldig,enormt...Har du hud igjen på henda dine??

Skrevet

Jeg bruker hansker jeg. Engangshansker som jeg bytter når jeg finner det for godt. Jeg nekter å hilse på folk, vet jo ikke hva de har vært borte i. Går aldri på offentlige toalett, da holder jeg meg heller. Jeg tar aldri imot penger i butikken. Noe mer du lurte på?

Skrevet

Jeg har en tvangslidelse og du vakser hendene oftere enn jeg...

Skrevet

glemte du ikke "etter å ha tatt på ytterskoa dine"?? Tenk hvor de har vært hen, da...

Skrevet

HI bare tuller, tror jeg....ingen som holder på sånn der uten å ha en eller annen diagnose...

Skrevet

Hvordan gjør du det med sokker og sko da?? tenk på all dritten du tråkker i med sokkene dine hjemme hos folk. Er du på do hos noen andre så kan det jo være at gubben eller unga har søla litt tiss på gulvet som du ikke ser, barn kan ha tisset på gulvet uten at moren har tørket godt nok opp, eller hva om noen har tråkket i noe dritt ute og gått med sko inne.. da tråkker jo du i alt dette med dine sokker og når du skal hjem så tar du på deg skoa dine og overflytter all dritten oppi skoa.

Og når du kommer hjem drar du det utover hos deg... hjelper ikke å vaske det heller, for hver gang du har på deg skoa så drar du skiten utover med sokkene dine igjen...

Skrevet

vel anonym,med diagnose så går jeg ut i fra en eller annen form for tvangslidelser,men det har jeg ikke,bare normalt renslig.Det er enormt hvor mye bakterier det finnes rundt omkring og får en det i seg,så kan en bli veldig syke.Litt baktereie skal en jo ha,men ikke etter toalettbesøk,tatt i ting som andre kan ha tatt i som ikke har vasket hendene etter toalettbesøk osv.

En her som mente at jeg vasket hendene for ofte,vel,kan noen fortelle meg når de synes at det ikke er vits med å vakse hendene etter det jeg har skrevet???

De som mener at dette er meningsløs tråd,trenger jo ikke å lese,ei heller å svare.Jeg synes det er intresant å se hvordan hygiene er blandt folk.

Skrevet

Hvorfor begynne på enda en tråd når du allerede har lagt en om dette?!?

Skrevet

Jeg vasker hendene også mange ganger om dagen, faktisk etter alle tingene du nevner bortsett fra etter å ha tatt skittentøyet...

Jeg tror ikke det er nødvendig, men det er sånn jeg er oppvokst med.

Skrevet

Vel,du kan se det som to like,jeg gjør ikke det,for den andre gikk bare på bleieskift,nå lurer jeg på generell håndhygien,enn vasker jo ikke bare hendene etter bleieskift og toalttbesøk.

Skrevet

jeg er enig med "mamma til en stor og en lite" jeg vasker meg hele tia.. hvis jeg hilser på noen foreksempel, så grier jeg nesten ikke tenke på annet enn at jeg vil vaske meg.. føler meg sååå skitten...

tror kanskje jeg er litt manisk eller panisk eller hva d heter....hahahaha men jeg sier nå bedre å være for renslig enn ikke i d hele tatt,...

æsj :-)

Skrevet

Må si at jeg syntes at HI får ufortjent mye kritikk her... jeg vasker også henda ofte, det er jo så deilig å ha rene hender! Jeg har nok ikke noen diagnose jeg heller, men når man har små barn i huset kommer man stadig borti noe som er klissete eller "ekkelt" og da er det jo deilig å vaske henda... etter å ha vært å handlet i butikken og trillet en handlevogn rundt føler jeg meg helt seig på henda når jeg kommer hjem og føler da for å vaske hendene ja... syntes ikke det har noe med hysterisk renslighet å gjøre, men det har med å gjøre at jeg føler meg mer vel med rene hender...

Skrevet

Det var da veldig kritisering for å ha god håndhygiene da. Jeg vasker hendene mine "fast" omtrent sånn som deg jeg mamma til en stor og en liten. Etter dobesøk er jo ren automatikk, det bør man jo gjøre for sin egen og andres del.. etter bleieskift også, smører ofte stumpen da og uansett så synes jeg man bør vaske seg etterpå. når man har vært ute kan man ha tatt i mye skitt man ikke ønsker å få på seg eller babyen/barna. Greit det i butikken, der er det nok mye rart;) men også at man tar i bildører/bagasjerom som er svarte av skitt fra veien etc etc. Her bruker vi flytende vaskemiddel og får ofte litt på meg når jeg setter på vask, pluss at nå i disse tider så vasker vi daglig klær som småen har bæsja i og bruker vaskekluter til å vaske stumpen med, da vasker jeg meg godt etterpå ja. før jeg lager mat og flere ganger under matlaging,alt etter hva jeg lager. etter rengjøring også, man blir jo skitten. vasker også hendene før jeg ammer og når jeg skal ta opp babyen etter å ha vært borti noe rart, kan være så mangt. Vasker også hendene før jeg lar babyen sutte/gnage på, han er fæl og skal gjøre det, og det får han ikke før jeg er rein. Ja jeg vasker hendene mine flere gang for dag, men ikke noe mer enn normalt i mine øyne, det blir fort noen ganger gjennom en hel dag.

Skrevet

Dette er da helt normal handhygiene! Jeg er ikke så ivrig at jeg løper til nærmeste vask etter å ha hilst på fremmede, (vet jo ikke om det var det du mente heller), men jeg vasker hendene ganske så ofte uansett. I tillegg prøver jeg å ikke ta i dørhåndtaket på vei ut fra f.eks offentlige toaletter, nettopp fordi det er så mange som IKKE vasker hendene etter toalettbesøk. Og jeg har ingen tvangstanker, bare helt normal hygiene. Må nevnes at jeg mister ikke vettet hvis jeg ikke får vasket hendene etter et av de nevnte tilfeller heller. (f.eks etter å ha skiftet bleie når vi er ute på tur el.l)

Skrevet

Helt enig med mammasaurusen - var som om jeg skulle ha skrevet innlegget selv! :)

Skrevet

Det må da være lov å vaske hendene i de tilfellene som HI nevner, vanlig renslighet. Dessuten vil jeg nevne at når jeg fikk opplæring om barnestell fra sykehuset, så sa jordmora det var viktig å vaske hendene etter bleieskift og spesielt før amming (spesielt hvis man skiftet bleie rett før amming).

Skrevet

Herregud. De fleste vasker vel hendene i de situasjonene du nevner, men det er da for guds skyld ikke nødvendig å fremheve dette. Skal vi klappe i hendene å si at du er flink?? Nei, pass på det selv og ikke kritiser alle andre!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...