Gå til innhold

Trodde jeg hadde fått min del av bekymringer jeg nå.....(samme som 2 trimester)

Anbefalte innlegg

Var på UL på riksn på torsdag, var da 13+4, fikk målt nakkefold til 2,5 mm,det eneste han sa var at den var litt stor,så jeg tenkte ikke over det der og da. Har lest og undersøkt litt etterpå. Har lest mange historier om at de fikk målt stor nakkefold og alt var bra og de som fikk liten nakkefold og det var noe galt,men klarer ikke å slutte å bekymre meg. Helt siden jeg ble gravid har jeg bekymret meg,først for MA,ble gravid i 1 pp etter MA i feb,den bekymringen slapp taket ved 12 uker. Like før 8 uker begynte jeg å styrtblø og fikk vite at jeg hadde blodansamling i livmor,fikk diagnosen truende abort. Blør fortsatt og til tirsdag er det 6 uker med blødninger. Er ikke bekymret for blødningene lenger. Nå fikk jeg ny bekymring altså målingen av nakkefold,får svar på blodprøver 2 juli. Er litt irritert på legen som ga lite informasjon. Presterte å si under kontrollen,gjorde jeg deg usikker nå? ja,måtte jeg jo bare si.

Skulle ønske han informerte litt og at han kunne si om det var grunn til bekymring eller ikke.

La inn tallene ved UL på ett dataprogram og fikk denne sjansen for down`s: Risiko ved 33 år (jeg er 33): 1:516

Risiko etter UL: 1:773

Så tallene gikk jo i min favør,ringte riksn dagen etter og snakket med JM,hun sa at jeg ikke skulle henge meg opp i nakkefoldmålingen, og at risikoen etter UL hadde jo gått ned. At nakkefold var målt til 2,5 behøvde ikke å vise at noe var galt,men legen har må klart å så nok en bekymring hos meg og det er det siste jeg trengte nå. Leste ett innlegg på fostervann og ultralyd at barn målt med nakkefold under 3mm var som regel friske,så det er jo bra. Dette blir noen lange uker frem til 2 juli. Drittlege altså som ikke kunne komme med noen ord som kunne ha dempet bekymringen min.

Fortsetter under...

Det første eg må innse at dere har mye mer kunnskap enn meg om graviditet og ting som anngår rundt dette....

For hva er "nakkefold" "nakkefoldmåling" ?

vet ikke hvordan jeg skal forklare det,men den kan måles i uke 11-13 og skal være på en viss størrelse, avhengig av hvor mange uker du er på vei og lengde på babyen tror jeg. Er den veldig stor så kan det tyde på downs,de fleste tar jo UL i uke 17-18 og da er det for sent å måle den for den forsvinner etterhvert,må måles innen uke 14. Men en stor nakkefold behøver ikke å tyde på at noe er galt, det kalles også nakkeødem og er veske i nakken på fosteret. Les på forumet fostervann og ultralyd,der er det noen innlegg om det og linker. Hvis du vil vite mer.

Er dette noe for dem som mister og får ekstra oppfølging - eller er det en grunn til at noen må gjennom dette og ikke andre? Eg har aldrig hørt om dette før nå.

Hvor mye er for mye siden legen ikke sa så mye til deg? Han hadde måtte ta det opp med deg på en skikkelig måte om du hadde noe å bekymre deg for. Skjønner at du ikke helt klarer å la det ligge - tankene er vanskelige noen ganger og ikke lett å alltid tenke posetivt. Men i dei fleste tilfeller så gjør det akuratt det - gjør nok det for deg også. ;)

det var nok ikke så mye for mye,da hadde han nok sagt mer om det. Jeg får ekstra UL pga at jeg har epilepsi,alle som har det blir kalt inn på riksn,ivertfall de i oslo området/østlandet tror jeg. ellers så ba jeg om en tidlig UL pga MA,men siden jeg hadde blødninger ble det noen ekstra for meg,helt greit det egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...