Gå til innhold

keisersnitt uten grunn

Anbefalte innlegg

Hæ? De innleggene dine henger jo bare ikke på greip, Anonym. Det var du som mente jeg var usaklig da jeg viste til det eneste norske forskningsprosjektet som er gjort på feltet.

Det er da et vesentlig innlegg i en debatt, eller?

Ser mer ut til at du går tom for argumenter utover "JEG har tatt hastekeisersnitt derfor vet jeg sannheten om planlagte keisersnitt og hva som er best for alle andre også". I stedet tyr du til personangrep.

Fiffig.

Sikkert lettere enn å akseptere at folk er forskjellige. Det finnes forskjellige måter å føde på og hver enkelt får nå bare velge det som passer best for dem. Når det ikke er medisinske grunner for å ikke ta et planlagt keisersnitt må da dette være et helt legitimt valg for de gravide kvinnene som ønsker det?

Fortsetter under...

Det er håpløst å debattere med DEG, anonym, fordi du er så sneversynt. Du tror at alle har godt av å føde vaginalt, fordi DU opplevde det sånn. Da kan ikke dette kalles en debatt, men et angrep og fordømmelse på valgfriheten som vi heldigvis har her i landet.

Jeg sier meg enig med SusyQ; du har gått tom for argumenter og går derfor til personangrep.

INGEN på dette forumet vil noen gang si seg enig i dine påstander, fordi de er oppegående, intelligente kvinner som respekterer at alle er forskjellige.

Bambi

Forskning sier at det er best å føde vaginalt. At jeg har samme erfaring er vel bare et pluss da eller?

Hvis man ikke er interessert i å høre andres erfaringer og eventuelt forskere som taler imot ens egen mening, har en ingenting i en debatt å gjøre.

Når det gjelder personangrep var det susy som kom med det litt høyere opp i tråden her at hun var lei bedrevitere osv. Den var myntet på meg så da må hun tåle å høre det igjen.

Dette er bare gnål om det samme, forsvar av ks! Ikke noe annet...og da går det på person når argumentene går tomme. For redsel i seg selv bør ikke være nok for keisersnitt så lenge man ikke har født før og det ikke er fare for komplikasjoner mener jeg. Det finnes MEGET få som har en lammende angst for å føde.

Jeg har lagt ut noen linker til de som har lyst til å lære noe nytt. Gidder de ikke lese det, ja dumt av dem.

Annonse

Jeg har verken gått til personangrep eller kalt noen bedrevitere. Det er det du som har gjort. Alt jeg sa var at jeg var lei av anonyme som kommer inn hit og slenger rundt seg med truismer om at "alle vet at normal fødsel er best".

Så viste jeg til den eneste norske forskningen som er gjort på feltet, og ser ikke at du på noen som helst vis har kommentert deres funn. Men forskningsbasert fakta passer kanskje dårlig inn i sannheten du har bestemt deg for på forhånd?

Og ja, jeg så den 3 år gamle linken til Aftenposten om at de skulle starte på et forskningsprosjekt som så på sammenhengen mellom keisersnitt og depresjon (igjen: ikke planlagte keisersnitt, men alle keisersnitt, også haste- og katastrofe), men de har ikke konkludert med noe som helst.

Og den tyske museforskningen var jo et godt innspill:

"Kan det betyr at også menneskebabyer som fødes med keisersnitt blir mindre tolerante overfor vanlige tarmbakterier? Og kan dette i så fall ha langtidseffekter for barnet?

- Det er en meget interessant spekulasjon, sier Mathias Hornef som leder studiet."

Hornef kunne ikke sagt det bedre...

Kan du ikke lese? Jeg har sett linkene du har lagt ut, og kommentert dem. Har du noen innspill til den norske keisersnittundersøkelsen jeg viser til? Der forskerne konkluderer, etter å ha studert 18 000 fødsler på norske sykehus, med at det ikke er økte komplikasjoner for barnet dersom keisersnittet tas i uke 39?

Dette handler ikke om meg Anonym, like lite som det handler om deg. Debatten starter fordi du sier "Det beste er jo å føde normalt når alt er normalt. Det er best for både barn og mor og en fantastisk opplevelse som jeg ALDRI ville vært foruten." Du har hatt en subjektiv opplevelse basert på et hastekeisersnitt. Andre kvinner tar andre valg om fødsler og planlagte keisersnitt. Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere?

Du anonym...hvorfor gidder du å bry deg om at noen tar keisersnitt og noen føder vagianalt? Hvorfor gidder du å mene noe om hva som er grunn nok eller ikke? Jeg bare skjønner det ikke!! Er det ikke mye annet spennende i hverdagen å glede seg over, bruke tid på å enn å mene noe om hvordan folk setter barn til verden??

Jeg mener, hvilken betydning har det for deg om hvordan en annen kvinne velger å få sitt barn?

Mulig jeg er snever, men du er kanskje typen som blander deg oppi det meste??

tror du noen tar k.s fordi de syntes det er gøy med operasjoner da????eller liker arr på magen???alle har vel en eller annen grunn til å ville ha k.s og det skal ikke andre bry seg med.

jeg har også hatt begge deler og hvet hvordan det er.jeg skal i samtale med legen snart for å finne ut hva som er best for meg denne gangen og hvet du hva:hverken jeg eller noen annen her vurderer k.s uten en grunn!!

Annonse

"En så drastisk løsning som ks". Vet du egentlig hva du snakker om? Du kommenterer jo ikke noe av faktaopplysningene vi prøver å opplyse deg med, som viser at det ikke er noe mer risiko forbundet med et planlagt keisersnitt tatt en úke før termin sammenliknet med en planlagt vaginal fødsel.

Er du like nedlatende mot kvinner som velger vaginal hjemmefødsel eller er det bare gravide som velger keisersnitt du hever deg sånn over?

FYI, intervju med divisjonsdirektør Camilla Stoltenberg ved Folkehelseinstituttet.

"- Kan du anbefale hjemmefødsel for lavrisikokvinner?

- En av grunnene til at vi har så lav spedbarnsdødelighet og mødredødelighet i Norge i dag, er at fødslene skjer under forhold der det er mulig å sette inn medisinske tiltak raskt. Hjemmefødsel er naturligvis et personlig valg, men ut fra et folkehelseperspektiv kan vi ikke anbefale det fordi det innebærer en klar helserisiko. Målet må være færrest mulige alvorlige komplikasjoner og dødsfall."

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5588&MainArea_5661=5588:0:15,2659:1:0:0:::0:0&MainLeft_5588=5544:52311::1:5567:18:::0:0

jeg synest at dette er alt for dumt tema og diskutere om og krangle.

Herregud, alle her i verden må jo lide litt om det er vanlig fødsel eller ks,ingen kan unngå det. Så jeg forstår ikke hva i alle dager dere krangler om. På haukeland for man ikke ks,om man har papirer med seg. alle må prøve normalt om de vil eller ikke.

og når man har hatt 2 haste ks, så sier det seg selv at man får planlagt ks.

det får jo man til sluttspapiret send hjem,svart på hvit.

Forstår heller disse mødrene som velger fritt ks,om jeg kunne føde normalt så ville jeg ,men jeg hadde ungene som veide 5 kg hver så hadde ikke sjans og føde normalt men likevel satt de på Haukeland sykehus meg i fødsel selv om jeg var redd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...