Gå til innhold

keisersnitt uten grunn

Anbefalte innlegg

Hvorfor vil noen ha keisersnitt når det ikke er noen grunn for det?

Jeg mener det må være en grunn for at man skal ta ks utenom det at man er redd for å føde eller redd for smerten. Jeg var også redd første gangen for å føde for smerten. Men når jeg kom til siste måned bare GLEDET jeg meg til å få det ut. Det er naturlig å føde normalt, derfor blir man klar for dette den siste tiden. Det virker som mange ikke har tid å vente og bestemmer seg på et tidlig stadium for å ta ks.

Dette sier jeg med erfaring fordi jeg har hatt både ks og vanlig fødsel. Men ks fikk jeg pga de mistet fosterlyden og senere viste det seg at hun hadde surret seg inn i navlestrengen.

Det beste er jo å føde normalt når alt er normalt. Det er best for både barn og mor og en fantastisk opplevelse som jeg ALDRI ville vært foruten.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9600768-keisersnitt-uten-grunn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem sier at de vil ha KS uten grunn?? Tror det er meeeeget få som ønsker seg det, og dersom de gjør det i begynnelsen, så endres nok den oppfatningen etterhvert utover i svangerskapet.

Det er mange som kommer hit og er besserwissere, og det synes jeg man skal være litt forsiktig med! Mange vil kanskje føde vaginalt, men kan ikke pga ting og tang, og sånne innlegg sårer mer enn du kanskje tror.

Så det er fint for deg at du har opplevd begge ting, og at du helst vil føde vaginalt, men ikke legg deg oppi hva andre måtte ha for grunn.

Og siden du er så freidig at du er anonym, så signerer jeg også med...

HI...dette er det dummeste innlegget jeg har lest. Jeg har fått innvilget planlagt ks. Når folk spør meg hvorfor, har jeg bare en enkel forklaring som kan oppleves "uten grunn". Men den egentlig grunnen til at jeg har fått innvilget ks er privat og gjelder kun meg og min sambo. Kanskje de du spør har samme innstilling som meg....er privat.

Aldri skjønt hvorfor noen skal skjønne de som ønsker planlagt ks, eller legger seg borti hvordan andre mennesker velger å føde sitt barn. Alle er forskjellige. Det er mulig å få barn på 2 ulike måter, vagianalt og ks.

Dessuten, du kan ikke sammenligne akutt og planlagt ks...

For noen er det best med vagianal fødsel, andre ks....slutt å blande deg. Jeg personlig opplever det sårende når noen skal grave oppi hvorfor jeg skal ha keisersnitt. Jeg forteller dem ikke den egentlige grunnen, av årsak til at det er så privat.

HI...det beste for DEG var å føde normalt.

I samarbeid med jordmor, lege og psykolog ..og meg selvfølgelig var konklusjonen at det beste for MEG var ks. Det skal også ta hensyn til mor, ikke bare barnet. Og, det er mye du ikke har peiling på. Slutt å bestem hva som er normalt for alle...det som er normalt for deg, er ikke like normalt for andre. En annen ting, du støter ganske mange med det du sier. Ikke alle KAN føde vaginalt om de så skulle ønske det.

Jeg velger å lytte til de som KAN dette, nemlig min jordmor og lege.

HI..Takk og lov for at jeg ikke har møtt på noen som deg når jeg skulle søke om ks denne gangen!!!Hvorfor skrive inn et slikt innlegg her egentlig??Er vel heller ingen som får ks helt uten grunn,som du påstår her..Og jeg er dritalei av å forsvare meg til folk(som deg)hvorfor jeg vil ha planlagt ks,INGEN har noe med det å gjøre..Kjempebra at du hadde positive opplevelser med vaginal fødsel,deg om det..Og en ting til,hva bryr det nettopp deg om hvordan folk får babyene sine egentlig????Jisssess..

JEG TROR AT DU KAN EGENTLIG SNAKKE OM DEG SELV OG IKKE ANDRE. DU HAR IKKE FORSTÅELSEN OM HVORDAN ENKELTE HAR OPPLEVD FØDSLER SELV SÅ .

JEG SYNEST DET ER ALT FOR DUMT TEMA OG SNAKKE OM DETTE HER. ALLE VI FORSKJELIGE ER OG DET ER NOK DET SOM GJØR AT NOEN FÅR KS OG NOEN VANLIG FØDSEL.

JEG ØNSKET MEG ALLTID NORMAL FØDSEL OG SATT I GANG FØRSTE GANG MED VANLIG FØDSEL MEN TIL SLUTT GIKK DET TIL HASTA KS. OG MED ANDRE FØDSELEN SÅ HAR DET VÆRT SÅ FORFARLIG AT JEG HOLDER I MEG FORSATT TRAUMATISK OPPLEVELSE. FØDSELEN STARTET SELV OG ALT VAR BRA HELT TIL MORKAKEN KOM UT ,OG DA VAR DET HASTE KS. JEG KJENTE HVORDAN DE SKJÆRTE MEG PÅ MAGEN OG SÅNN HELT TIL DE SATT FULL NARKOSE ,OG JEG SOVNET.

HELT TRAUMATISK OPPLEVELSE FOR MEG.

OG JEG SYNEST AT HAR MAN ANGST SÅ MÅ MAN TENKE POSITIVT.

HVIS DET IKKE GÅR SÅ MÅ MAN NOK TA KS, MEN HER I BERGEN GÅR DET NOK IKKE ,SELV OM DU HAR INNLEGGELSE PAPIRER ,DE VIL AT DU SKAL PRØVE NORMALT.

JEG SKAL HA SELV NÅR DEN TIDEN KOMMER SOM REGEL PLANLAGT KS, OG SYNEST AT DET ER GREIT, MEN GRUER MEG NOKKE VOLDSOMT OG BLI GRAVID, FRA FØRGE OPPLEVELSE AV FØDSELEN ,MEN VI MÅ TENKE POSITIVT ALLE HER, FORDI UNGEN MÅ UT, OG VI HAR IKKE NOE VALG EN KS.

LYKKE TIL ALLE SOM SKAL HA KS!!!

Annonse

Jeg syns ikke at jeg trenger en medisinsk grunn. Jeg ville ikke føde, så da ble det ks. Man kan kalle det fødselsangst eller hva som helst, men jeg hadde en mental sperre allrede som 20-åring. Så jeg kunne aldri gjør det og for meg var det aldri en mulighet å føde vaginalt.

Fint for deg som vil føde, men for meg var ks den beste (og eneste) løsningen.

Henger meg på snowstorm; enkelte av oss er ikke mentalt i stand til å føde vaginalt. KS er også for meg den beste løsningen, så hvorfor skulle du dømme meg for det, HI??? Vedder på at det fins 'unormale' trekk ved din psyke også, og du ønsker vel å respekteres for det?

Det er så UTROLIG MANGE som har samme holdning som deg, og det er slitsomt, for å si det mildt. Men jeg har tro på at vi som må ha KS (uansett grunn) må stå for dette. Verden blir mer tolerant etter hvert. Kanskje du også, HI.

Bambi

Det er tydeligvis mye "sinnahormoner" ute og går her. Maken til fordømmelse har jeg aldri hørt før. Må jo være et utslag av dårlig samvittighet for de som føler de ikke kan forsvare at de tar ks.

Som jordmor og lege skriver er det BEST for mor og barn med vanlig fødsel. Er det så vanskelig å forstå?

Maken til fornærmelse og fordømmelse skal man lete lenge etter.

TENK DERE OM før dere tråkker på folks innlegg og kommer med personlige fornærmelser. Hold dere til SAKEN.

Til HI..

"Ingen må tro at et keisersnitt er en enkel løsning for mor og barn. Det beste er å føde naturlig. Men i noen tilfeller er keisersnitt det eneste riktige, enten av hensyn til mor eller av hensyn til barnet. For mor kan dette ha BÅDE FYSISKE og PSYKISKE årsaker og begge deler er like viktige.

Denne debatten er ment som en møteplass for dere som kanskje skal ta eller har fått bestemt at dere skal ta keisersnitt."

Siterer jm Siri her jeg,hvis det er i orden for deg?Jeg spør meg en gang til jeg,hva er vitsen med å legge inn et slikt innlegg her?Hva vil du oppnå?Og du bør ikke snakke om fordømmelse ihvertfall,det er jo nettopp DU som fordømmer folk som vil velge ks!?(uansett grunner,du har jo ikke noe med det???)Hvorfor de vil ha ks,er IKKE ditt problem eller hva?Det som er best for naboen,er ikke nødvendivis best for alle,det har du tydeligvis vanskelig for å skjønne tror jeg..Du må nok regne med å få slike svar,på en side der det er meningen av VI som skal ha ks,kan utveksle erfaringer og spørsmål!Jeg sier det igjen,fint for deg at du har positive erfaringer med vagingal fødsel,helt supert det!Men ikke kom her og døm andre folks valg!!!!!!

Og en ting til,ingen får ks sånn uten videre,hvis de bare er litt redd liksom,det må tyngre grunner til enn det altså..

Haha,nå altså:) må nesten le av å lese jeg!Hvorfor skal du ha ks selv da,hvis du er så imot?Jeg mener,hvis det var SÅÅ bra å føde vaginalt?du trenger ikke svare altså,jeg har jo ikke noe med det,men det var litt moro dette syns jeg..Ytringsfrihet ja,må tåle å få tilbakemeldinger da vet du!

Annonse

Det kan jeg veldig lett svare på.

Jeg får ikke mer en seks til sju centimeter åpning. Første gangen mistet de fosterlyden og det ble haste ks. Andre gangen skjedde det sammen ca sju centim åpning og jordmor måtte trå til med hendene for å vide ut livmormunnen. Videre måtte de bruke vakuum for å trekke min sønn gjennom et altfor trangt bekken. Så var det på med tang.

Han kom til slutt men det var en MEGET hard fødsel både for gutten og for meg.

Så etter to fødsler hvor jeg faktisk ikke får åpning og det er fare for barnet, velger jeg å be om keisersnintt. Det er ikke sikkert den nye sønnen er så heldig å overleve uten å få hjerneskade.

Men aller helst skulle jeg vært i stand til å føde normalt. For den følelsen av å få ungen på magen etter det harde arbeidet var helt fantastisk.

Jeg velger å dele dette og regner ikke med å få kjeft for det. Da bør man i alle fall komme med sine grunner for å velge ks.

HI-

Du skal få høre min grunn til ks, og jeg er spent på om/hvordan du fordømmer dette (egentlig så har jeg en viss anelse, men vi får se..?)

Jeg har aldri født før, men har fødselsangst. Jeg ser INGENTING positivt med en vaginal fødsel, og syns at en kvinne kun skal måtte gjennomgå noe så grusomt hvis hun er fullstendig mentalt forberedt på hva hun går til. Jeg respekterer at mange kvinner har hatt fine fødsler, men har ingen ønske om å oppleve det selv.

Jeg mener selv (og jordmor på sykehuset er enig) at jeg ikke er mentalt i stand til å takle en fødsel. Jeg risikerer å slite med depresjon og/eller angst i etterkant (må legge til at jeg er mentalt frisk ellers, bare kropp og fødsel jeg har et problem med). Dette vil jeg ikke påstå er 'best for mor og barn'???

Derfor har jeg fått innvilget ks, og har fått et fint svangerskap. Det eneste problemet har egentlig vært å måtte 'forsvare' seg ovenfor fordømmende holdninger.

Bambi

Det er slike tilfeller som ditt jeg stiller spørsmålstegn ved at det gis keisersnitt. Da mener jeg på generelt grunnlag.

Alle er redd for å føde første gangen, for smerten osv. Men de fleste takler dette fint. Jeg respekterer selvfølgelig ditt ønske, men ikke helsepersonellet sin måte å takle fødselsangst på. Dette er jo ikke din feil, bare for å ha poengtert det. HVis du er psykisk frisk er det ingen grunn til at du skulle få fødselsdepresjon etterpå, ikke noe større sjans enn om du tar keisersnitt.

Jeg har hatt begge deler, men gruer meg mest til keisersnittfødselen egentlig fordi jeg fikk fødselsdepresjon etter forrige gang. Er redd forå få det igjen.Det var liksom ikke min unge. Forferdelig følelse. Når jeg fikk nr 2 var det helt annerledes. Selv om det var en av de værste fødsler man kan få.

Jeg synes det er trist for de som ikke får oppleve en normal fødsel fordi det er helt fantastisk. Det er ikke slik man tror. Kroppen og psyken er laget for å gå igjennom en fødsel så når alt er normalt er man faktisk ikke en gang redd siste måneden. Det er bare om å gjøre å få ungen ut sammen hvilken vei. Det er slik vi er laget.

Jeg forstår at du er redd og at det ser jævlig ut. Men det er faktisk ikke slik det ser ut.

Men som sagt det er helsepersonell jeg stiller spørsmålstegn til. For det er faktisk mange som ikke innvilges keisersnitt på tross av store komplikasjoner ved tidligere fødsler, mens andre får fordi de er veldig redde. Det er andre måter å løse angsten på en å ta ks.

Lykke til med fødselen :)

Faktum er at helsepersonellet ved St.Olavs har vært fantastisk profesjonelle, hjelpsomme og forståelsesfulle ovenfor mitt problem. De vil selvsagt at jeg skal føde vaginalt, og vi har jobbet hardt med det målet i sikte, men det blir ikke vag. fødsel uten at jeg er med på tanken selv. De har også tatt på alvor at jeg slet veldig med søvnløshet de første månedene av svangerskapet, pga. fødselsangsten.

Så jeg syns at de har mye kompetanse på området. Deres mål er at ALLE kvinner skal få en så fin fødselsopplevelse som mulig, uansett om det er vaginalt, med eller uten epidural, KS, osv.

Du må nok innse, HI, at vi lever i et moderne samfunn, der våre egne frie valg spiller en meget stor rolle. Tvang og overformynderi hører hjemme i forrige århundre. Dette gjelder nok også ved fødsel. Heldigvis finnes det mindre og mindre helsepersonell med holdninger som dine. Du kan mene hva du vil, men vær forsiktig med å fordømme et valg som faktisk er veldig personlig fra kvinne til kvinne.

Bambi

Jeg prøver ikke å innføre tvang og overformynderi. Hvor skrev jeg det? Og hvordan kunne du klare å tolke det ut av det jeg skriver?

Tror du jeg er imot keisersnitt og ikke unner folk det fordi jeg er ond og vil påføre andre smerte?

Må bare poengtere at vaginal fødsel er det minste av to onder og at keisersnittet med kutt osv, var værre for MITT VEDKOMMENDE. Selv om det innebar tang og vakuum osv andre gangen, var jeg oppe og gikk dagen etterpå og var frisk som en laks. Det var jeg ikke m keisersnittet. Det var helt jævlig. Jeg snakker ut av min erfaring og tåler du ikke å høre det får du la være å lese innleggene mine.

Er du på forum må du lære å respektere at andre har forskjellige meninger en deg selv uten å ta det som et personlig angrep.

lykke til med fødselen.

Begynner å bli utrolig lei av anonyme som kommer inn på sidene her og maser i vei med den samme gamle truismen "normal fødsel ER jo best."

Dette er en myte. Vaginal fødsel er naturligvis bedre enn hastekeisersnitt og katastrofesnitt, men den finnes ingen empiri for at det er bedre enn et planlagt keisersnitt.

Den eneste norske undersøkelsen som er gjort på dette området er fra 2000, og ble ledet av professor Ola Saugestad ved Pediatrisk Forskningsinstiutt -landets eneste forskningsinstitutt på barns somatiske helse. Her undersøkte de 18 000 norske fødsler, og sammenliknet planlagte keisersnitt av ikke-medisinske årsaker, med vaginale fødsler for å få mest mulig likt utgangspunkt for fosteret.

Deres konklusjon er at dersom det planlagte keisersnittet tas én uke før termin (slik praksis er i dag har et planlagt keisersnitt ingen negative følger for et foster sammnliknet med en vaginal fødsel.

Derimot fører en vaginal fødsel til en (riktig nok liten, men fortsatt tilstedeværende) økt sjanse for skade og død på barnet f.eks oksygenmangel, brukket arm eller kravebein.

Vi kan jo spørre oss hvem som tar det mest uegoistiske valget for barnet, de som velger hjemmefødsel (med dokumentert langt høyere risiko for mor og barn) eller oss som velger planlagt keisersnitt?

hvor henter du påstandene dine? Jeg la inn en link på forskning på ks fra England. Lest den?

Har du født noen gang? Har du egen erfaring?

Ærlig talt, dårligere argumentasjon skal man lete lenge etter. Er skikkelig lei bedrevitere som har tatt ex.phil.

Du kan si hva du vil men etter min ERFARING og etter min mening er det best med normal fødsel så lenge alt er i orden og ligger til rette for det. Hvis du påstår at leger og jordmødre mener noe annet, ja da vil jeg gjerne se alle de jordmødre og fødselsleger og leger som er enig med deg.

Legg gjerne ut en link til alle kildene dine.

Nå er du bare latterlig, anonym.

Du legger ut i det vide og brede om hvor mye bedre det er for alle å føde vaginalt. Ja, du synes til og med at de som er 'bare redde' bør skjerpe seg og føde vaginalt, uten hensyn til hva de ønsker og mener selv. Og så viser du til en undersøkelse som ikke er saklig, fordi den ikke tar hensyn til selvvalgt, planlagt ks.

Deretter kommer du med en stor selvmotsigende påstand om at at det er DIN erfaring du legger til grunn. Skal vi alle sammen bare ta oss sammen siden DU synes at vaginal fødsel var bedre enn KS??

Makan til sneversynte holdninger skal man lete lenge etter.

Hei HI- tror kanskje du har forvillet deg inn på feil side- for sånne idiotinnlegg som ditt har de færreste her noe særlig til overs for. Jeg er selv snart ferdig lege og kan si deg en ting:

En vaginal fødsel har ingen fordeler for barnet over et planlagt ks. Barn dør ikke under et planlagt keisersnitt, men dette skjer absolutt desverre under en vanlig fødsel, og oftere enn du tror.

At man kommer seg raskere etter en vanlig fødsel er faktisk en myte. Det er mange (meg selv inkludert) som er oppe og går etter et ks samme dag, og mange som er sengeliggende i MANGE dager etter en tøff vaginal fødsel.

At leger og jm som oftest sier at vaginal fødsel er best, har faktisk også noe med ressursforvaltning å gjøre- et keisersnitt koster staten mye mer enn en vanlig fødsel, så da er det jo underforstått at man prøver å få til en vag. fødsel.

Men at det er bedre, tryggere, viktigere for barnet å bli født vaginalt? BULLSHIT. det kan du spørre en hvilken som helst lege eller jm om, off the record, og be om tall og linker osv.

Fød i vei som du måtte ønske, men la vær å blande deg med de av oss som aldri kunne tenke seg å utsette seg for en vaginal fødsel.

Sånn, nå kan du ha deg av gårde til kranglesiden hvor du hører hjemme.

??

Du skal lete lenger etter dårligere argumentasjon enn lederen for Pediatrisk Forskningsinstitutt ved Rikshospitalet, og gjennombruddsundersøkelsen om keisersnitt utført av Saugestad etter oppdrag for Den Norske Lægeforening??

Kom gjerne trekkende med jordmødre som naturlig nok er pro-vaginal fødsel (de blir jo overflødige dersom alle velger keisersnitt), men norsk forskning konkluderer altså med at PLANLAGTE snitt ikke er farligere enn PLANLAGT vaginal fødsel. Du har hatt et HASTEkeisersnitt, noe jeg skjønner var traumatisk for deg, men dette er altså ikke sammnliknbart med et planlagt snitt. Risiko for komplikasjoner for mor og barn er langt høyere ved et haste- eller katastrofesnitt.

Forskningsrapoprten ligger så vidt jeg vet ikke ute på nett, men du kan jo ringe Tidsskrift for den norske lægeforening og be om en gjennomgang av tidligere utgaver. Hvis du er interessert i medisinsk forskning på feltet burde du kanskje gjøre som en del av oss andre og følge med her?

Dette dreier seg altså om en prospektiv studie med data fra Medisinsk fødselsregister som så på 18653 norske fødsler i første halvår i 1999. Her sammenliknet forskerne altså planlagte vaginale fødsler med planlagte keisersnitt ved ettbarnssvangerskap ved 24 ulike fødeenheter i Norge.

Du skal selvfølglig få lov til å ha ERFARINGEN din for deg, men norsk forskning på feltet viser altså at det ikke innebærer økt risiko for barnet å fødes ved PLANLAGT keisersnitt. Har svart på den britiske forskningen din i tråden der du la det ut (siden du ikke tør legge igjen nicket ditt en gang er det litt vanskelig å vite om det dreier seg om samme Anonym eller om det er flere)

Og hva i alle dager har ex.phil med dette å gjøre? Å komme med drittkommentarer om en som sier deg i mot er rett og slett en usaklig og barnslig bruk av hersketeknikk, som ikke på noe vis styrker argumentasjonen din.

Understreker igjen -for nøyaktighets skyld- at dette dreier seg om planlagte keisersnitt utført etter uke 39. Ved planlagte snitt som tas lenge før uke 39 er det naturlivis en økt sjanse for andre komplikasjoner for barnet fordi det dermed blir født prematurt.

Du tåler ikke at det er diskusjon rundt temaet? At noen mener annerledes enn deg må du tåle akkurat som jeg må tåle at noen mener annerledes enn meg. For ikke snakke om å velge forskjellig.

Men hvis man ikke er interessert i å debattere fordi man har bestemt seg og det ikke er noe å diskutere, har man ikke noe i en DEBATT å gjøre. Det går fram av ordet DEBATT at det er noe som kan diskuteres. For deg er det udiskutabelt, du har rett og da er det jo greit.

Lykke til med snever holdning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...