Gjest Skrevet 16. juni 2007 #1 Skrevet 16. juni 2007 Hei jeg er 33 og graid med førstemann,på torsdag var jeg på UL på riksn,og fikk målt nakkefold til 2,5mm,jeg var da 13+4,legen sa bare at den var litt stor men ikke noe mer,jeg spurte heller ikke mer for han sa det på en sånn tilfeldig måte synes jeg. Da jeg kom hjem begynte jeg å tenke over hva han sa og lese litt om nakkefold på nett,så nå er jeg litt bekymret. Babyen hadde ett stort og fint neseben og kalkulert risk for down`s i forhold til min alder og funn ble 1:773, ringte riksn dagen etter og JM sa der at jeg ikke måtte henge meg for mye opp i nakkefolden og at det trengte ikke å være noe galt for det. Jeg tok blodprøver og skal inn til ny UL 2 juli,gruer meg litt til det. Er det noen som har fått målt stor nakkefold,men alt endte bra tilslutt likevel? Barnet hadde stort og fint neseben og alt var normalt,hvis vi ser bort fra nakkefold.
Sissy-mams Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Hei. Ikke lett å være 1. gangs. Husker jeg bekymret meg for det meste. Da var jeg 6 år yngre enn deg! Nå er jeg 38 og gravid m 3. mann. Har ikke fått tilbud om noen slags tester eller prøver, og har egentlig tenkt veldig lite på det. Tenker vel som så at det er ingen vei tilbake, og at om det skulle være noe avvikende med barnet så kan jeg ikke forberede meg så mye på det likevel. Jeg har litt erfaring gjennom jobben, men ikke egenerfaring med handikappede barn. Så jeg tar det som det kommer. Ser på sidene her (gravid i moden alder) at det er mange som bekymrer seg unødig. Jeg gleder meg over hver dag, og koser meg. Nekter å la promillerisikoer ta noe av gleden fra meg. Tror det er viktig for den lille også :-) . Håper du ikke synes jeg er streng, for det var ikke det som var meningen med dette svaret. Prøver å berolige deg litt med at det er vanlig å bekymre seg mye 1. gangen. Lykke til!
Sweet tooth Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Hei, Jeg er gravid i 34 uke, og fikk målt nakkefolden til babyen min i 12/13 uke til 4 mm. Vi har gått igjenom ulike tester etterpå, da vi fikk en veldig høy risiko for at noe var galt med barnet (tror det var 1/5 eller noe slikt). Men både morkakeprøven og UL etterpå viser et friskt barn. Vi håper inderlig at dette stemmer! Har lest mye om dette temaet i denne forbindelse, og jeg mener å huske at en nakkefold opp til 2,5 er innenfor normalen, så jeg tror mao ikke du har noen grunn til å bekymre deg- men jeg har stor forståelse for at det ikke er lett å la vær.. Det er viktig å være klar over at alle barn har en liten hevelse i nakken på dette stadiet, og at en hevelse over normalen (som ikke gjelder deg) kun er et indisium på at noen kan være galt, ikke er bevis for at noe er galt. Et barn med downs syndrom trenger heller ikke ha en hevelse i nakken på dette tidspunkt, så en kan aldri være sikker. Jeg har sett flere her inne på dette forumet som har fått helt friske barn med 4 mm- 10 mm nakkefold. Jeg tror ikke du har grunn til å bekymre deg, da ville legen sagt noe til deg! Så prøv å nyt den voksende magen. Håper du får gode nyheter i juli!!! Klem,
Gjest Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Takk for svar,la inn ett innlegg på fostervann og ultralyd til DAg H Hovind og han hadde ett veldig beroligende svar,så nå slapper jeg endelig av og skal ikke ha flere bekymringer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå