Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Lille nurket vårt er nå blitt 10 dager, og stort sett har vi det veldig bra alle 3. Men jeg merker på samboeren min at hun er sliten og lei til tider, hele styret med amming og opp flere ganger om natten for å amme. Jeg prøver veldig hardt å gjøre det som jeg kan gjøre, stelle og rydde her hjemme, gjøre ærender for henne, lage middag, ta meg av nurket så lenge hun ikke skal ha mat. Men likevel føler jeg at jeg hele tiden kommer til kort, siden hun er så fastlåst med ammingen og hele greia. Vet ikke hva det var med jenta ikveld, som regel så sover hun alt mellom 2-5 timer mellom måltidene, men ikveld har hun ikke sovet siden rundt 1900. Og har hatt normal avføring 3 ganger og rapt litt. Men hun vil ikke sove, og blir helt hysterisk og skriker og skriker hvis hun ikke har noe å suge på, og så ille har det ikke vært tidligere. Og jeg merker veldig godt på samboeren min at det tar på, men i dette tilfellet er det ikke så mye jeg kan bidra med, hente vann og skifte på jenta vår om det skulle være nødvendig. Skulle bare ønske jeg kunne gjort mer nytte av meg.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Prøv smokk...helt seriøst. Det kan jo hende samboeren din ikke har så mye melk. Men også pleier de å ha økedager og da henger de i puppen altså. Hun kan jo pumpe seg og se hvor mye som kommer. Eller dra ned på helsestasjonen og veie henne før og etter amming. Ser hun om hun får nok. Men ellers vil jeg trøste dere begge med at det bedrer seg etterhvert. Bare fdortsett å hjelpe henne du:-)
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 du gjør det du kan dete r kjempepositivt... husker selv.. fra den første tiden da alt var uvant jeg ble mamma for førte gang osv... jeg avr helt kake... orka ingen ting, huset så ut som en svinesti, osv... men nå var mannen her ikke så flink til å hjelpe akkurat da... prøvde å gjøre alt, mne ga til lutt opp, og konsentrerte meg om mini.. nå 7 uker etterpå, går alt mye bedre... jeg har begynt å kjenne mini, mannen har skjønt at jeg ikke er noe supermamma osv... det går seg til.. og apropo.... vesla vil bare ha pupp nå? sånn er det noen ganger.. helt sikkert økedøgn, virker sånn øke produksjonen.. det er veldig slitsomt når det står på, man blir jo lei av at ungen bare skal henge i puppen... men det går over husker første økedøgnet med min mini.. visste ike hav det var.. han bare sutra.. hele hele dagen.. jeg stresset.. visste jo ikke hva som var galt.. han fikk jo mat, tørr bleie, alt sku liksom tilsi at han hadde det bra men neida.. hehe.. var forresten rundt ti dager da... synes det høres ut som om du gjør det du kan, det skal du vite... du gjør den nytten du kan, og det erjeg sikker på damen din setter pris på, selvom hun kanskje ikke viser det... ting er vanskelig den første tiden... til man kommer i mer rutiner.. lykke til
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Takk for mange fine svar... Vi har prøvd smokken flere ganger, men den er hun ikke helt fornøyd med, så den "spytter" hun ut igjen etter kort tid. Virker som om hun er mer fornøyd når hun får lillefingeren, men det er da noe det også å venne henne til det, blir litt tungvint i lengden. Ettersom dere beskriver det, er det kanskje økedøgn det er snakk om, siden ingenting annet hjelper. Samme her, rein tørr bleie og ordner til alt slik at hun skal ha det mest mulig behagelig. Prøvde og å bade henne for å se om det hjalp og roet henne ned litt, og det gjorde det forsåvidt, men kun der og da. Det er godt jeg har pappaperm en uke til, lettere å ha overskudd til å avlaste henne da..
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 er nok økedøgn ja... en god ide kan være å legge seg sammen med barnet, og bare la barnet suge, mens mor sover.. om hun får til det ja, jeg får ikke til liggende amming... men det er avslappende, i tilleg til at mor får slappet av hvile søvn, mat og drikke r veldig viktig under økedlgn... ikke lett å slappe av når barnet bare vil henge i puppen, men lettere om man får til å ligge å amme ja, er kjempefint at man har pappaperm.. mannen min hadde bare en uke, pga vi ikke hadde råd til at han kunne ha to på rappen ulønnet men gikk greit det og, tok litt lenger tid før vi kom i orden her hjemme bare.. min ville ikke ta smokken med en gang, men nå tar han den... har to smokker, som han bytter på, kommr annpå humøret hans ; en nuk smokk, og en avent smokk, med flat tupp... den siste tok han mye lettere enn den første, så kan kanskje være en ide å prøve forskjellige smokker? enig med den lillefingeren, jeg klikka på sykehuset, fordi de brukte metoden der, ennå jeg sa klart i fra at jeg ville han sku ta smokk i stedet
jippii Skrevet 16. juni 2007 #6 Skrevet 16. juni 2007 Vi hadde det også slik. Prøvde smokk, men hun ble ikke så veldig fornøyd av den grunn, spyttet den bare ut igjen..vi trodde også det måtte være øke døgn, men det skulle vise seg og være sugebehov. Dro land og strand, kjøpte smokker i hytt å pine, i håp om å finne en hun ville suge på.. Til slutt fant vi en som "chicco" produserer. Hele smokken var i silikon(eller var det latex?, den var brun iallefall). Den skulle ligne på mors brystvorte. Og selve sugedelen var svært litten. Smokken var skikkelig stygg, å den lille jenta druknet bak den, men jenta ble KJEMPE fornøyd...og siden det, så har hun vært glad og fornøyd. Kjøpte smokken på et Alliance apotek.
jippii Skrevet 16. juni 2007 #7 Skrevet 16. juni 2007 oi!! Kom på en ting til...Stemmer ikke helt den der at etter vi fant smokken så har hun vært glad og fornøyd.. Smokken var en del av at det gikk bedre, men vi fant også ut at det ikke var nok næring i melka mi, for jenta ville ha mat hele tiden, og etterhvert begynte vektoppgangen å dabbe av. Snakket med helsepersonell om dette men de sa at det ikke gikk an.. ...vi prøvde likevel å gi flaske med morsmelkerstatning, og jenta sov i 4 timer etterpå!! Før det hadde jeg lagt henne inntil brystet både med bare 2 og 1 times mellomrom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå