Gå til innhold

Barn i vogn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si at jeg blir litt sjokkert når jeg ser at folk komme med barnevogner som er tildekket av helseteppe/babypledd.Tenker de ikke over at det lille knøtte må ha luft????En blir jo frarådet og bruke bagen til vogna som reiseseng når babyen er liten,fordi den er for tett og så er det enkelte som pakker vogna enda mer inn og gir dem enda mindre luft.

Er folk så korttenkte at de ikke tenker over dette,eller gjør de hva som helst bare for at poden skal få ha det mørkt og sove,slik at foreldrene kan få pause fra dem???

Har noen andre synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vi ikke diskutert dette opp og ned mange ganger før...??

Det finnes kanskje mange korttenkte mennesker der ute, men så har vi vel ikke hørt om babyer som har dødd av luftmangel i barnevogna pga et helseteppe har hengt forran åpningen. Tror og de som henger tepper der sjekker om barnet har det bra. De lar nok ikke barnet ligge slik i timesvis uten tilsyn, eller?

Og grunnen til at mange gjør det er vel som du sier at poden skal få det mørkt, men de er vel ikke bare for ast foreldrene skal få fri at babyene skal ha dagsøvnen sin? de har vel et behov for søvn? Og det er vel neppe særlig behaglig for babyen å gå hele dagen uten å klare å sove? Må bli ganske så traumatisk for babyen å ikke få dekket behovet for søvn.

Enkelt og greit, spiller det noen rolle hva andre gjør så lenge det ikke er til skade for barnet??

Skrevet

Og forresten, jeg er ikke av de som dekker til med teppe. Men jeg driter i om andre gjør det.

Så du ikke tror det var en forsvarstale..

;)

Skrevet

Nei,så lenge det ikke er til skade for barnet,men jeg tror ikke at barnet har det godt der de innpakket.Og hvis barnet ikke får sove nok i vogna,så bør enn redusere tid i vogna og gå hjem å legge det mener nå jeg.En skal sette de små i første rekke.

Skrevet

Vesla mi sover bedre i vogna midt i byen enn i egen seng hjemme på dagtid, skjønn det den som kan.

Og dette med teppe foran, jeg har benyttet meg en del av det tidligere, og har ingen betenkeligheter med å gjenta suksessen, for det var faktisk akkurat det dét var! Men jeg har vogn som det kommer luft opp fra underkanten av kalesjen, så selv om jeg hadde tapet fast tepper foran ville fremdeles lillemor fått frisk deilig luft i massevis:)

Skrevet

ungen får vel luft selv om det henger et helseteppe over vogna vel....

teppet dekker jo ikke alle gløpper.

syns du overdriver

Skrevet

Men om det er til fare eller ikke for barnet er jo nettopp det folk er uenige om.

Av helsestasjoner og slikt har jeg blitt anbefalt å ikke dekke til med helseteppe engang, da de mener det kan være til fare for barnet. Ja, nå er jeg jo heldig som har en sønn som ikke bryr seg om det er lyst eller mørkt når han sovner, men om de fraråder det pga lite luftgjennomstrømning så tenker jeg at det nettopp kan være til fare for barnet. Selv om " bruker slike tepper.

Skrevet

Jeg sier ikke at noe absolutt må skje,men når en blir frarådet det,t.o.m frarådet og bruke bagen som reiseseng,så sier det seg selv at barnet få lite luft.Kanksje derfor barna sover så godt,fordi de ikke orker å våken opp igjen på grunn av luftmangel.

Skrevet

Barnet trenger ikke å være godt innepakket selv om det henger et teppe forran åpningen da. For alt du vet så ligger det en baby med bare et bittelite tynt teppe inni vognen bak teppet forran åpningen. Min vogn har foreksempel lufting opp under kalesja i tillegg er det lufting i bunnen på bagen. Så luft nok kommer det nok inn om jeg hadde hatt behov for å henge et teppe forran åpningen.

Synst nok at du overdramatiserer dette med teppe forran hullet litt vel mye. Tror nok de aller fleste babyer har det helt fint inni vognen bak teppet. Mulig det finnes et unntak der babyen ikke får nok luft, men er nok mange viktigere ting å henge seg opp i som er mye farligere for babyen enn dette.

Skrevet

Jeg er enig med HI. Tror ikke det er så mye luft som kommer inn i tette vogner uten ekstra luftehull selv om det er helseteppe de bruker.

JEG bruker hvertfall aldri teppe foran. Fordi jeg ikke syns det virker så veldig lurt.

Skrevet

Sikkert derfor småen sover dårlig da i min vogn...han får rett og slett for mye luft... Småen sover max en halvtime i vogna, og da MÅ den være i bevegelse....

Skrevet

jeg blir ikke sjokkert når jeg ser det nei, det er mange som gjør det. jeg tenker at de får gjøre som de selv vil, og jeg legger meg ikke opp i hva de velger å gjøre:)

men når det er solsteik ute, tar jeg helseteppet over halve vogna slik at det skal bli skygge i vogna. reagerer du på det også? vil ikke at folk skal gå å tenke sånn om meg:/ bedre enn at hun blir solbrent..

Skrevet

Der var du med alle meningene dine igjen..

Jeg henger et helseteppe over når solen skinner rett inn i vognen, og gutten min får ikke pustebesvær, det blir heller ikke for varmt, og jo, han får også frisk luft... helseteppe er ikke helt tett og det limes ikke på.

Skrevet

De fraråder jo tom helseteppe, fordi de er for tette! Helseteppe er visst ikke noe bedre enn andre tepper!

Mot sol ville jeg brukt solskjerm eller parasoll. Ja, det er jo jo dte jeg bruker.

Gjør det noe om noen av oss ikke syns helseteppe foran er helt forsvarlig? Det er vel ingen som slutter å gjøre det de er overbevisst om er rett av frykt for hva andre skal tro? eller?

Skrevet

meg & lille vampyr var det meg du svarte? isåfall, jeg fester det stramt over den ene siden, altså det henger ikke over åpningen. og det er når sola står rett på med over 20 varmegrader. snuppa ligger i kortarmet body uten noe mer over seg. ikke kom her å si at det blir for tett da, da er det du som er tett ;P men ja, jeg har planer om å skaffe meg parasoll:)

Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke JEG som er tett når helsemyndighetene går ut offentlig og sier at helsetepper foran vogna er for tett!

Eller hva?

Skrevet

Men altså, det er nå bare å gjøre som man selv mener er best. Er jo det folk gjør. Jeg er bare ikke enig i at helseteppe foran er best.

Og jeg tror ikke man ville hatt offentlige anbefalinger angående dette om det ikke var noe i det.

Skrevet

For at det ikka skal bli full slostkamp her jenter så føler jeg å oppklare en liten timg lille_lupp Victoria 8/1.07 har teppet forran bare HALVE åpningen. Helsemyndighetene snakker vel om HELE åpningen.

Slik, da var den saken oppklart;)

Skrevet

Er klar over det. og tror jo ikke at folk gjør ting for å prøve å skade sine små heller. ikke det jeg mente.

Skrevet

nei nå har ikke jeg sagt at det er best, bare at det er bedre enn direkte sol! siden jeg ikke har noen parasoll, enda. tror ikke du skjønner hva jeg mener med hvordan jeg henger det opp jeg. menmen gidder ikke å diskutere det mer, for jeg vet at det ikke er for varmt eller tett nedi vogna av den grunn.

Skrevet

Synes det har vært denne debatten hver dag her inne den siste tida. Blir man ikke ferdigdebattert da?

Oppsummering: Alle er enige i at helseteppe/vanlig teppe/jakker o.l. foran hele åpningen på vogna ikke er bra for barnet. Men med sunn fornuft kommer man langt, de fleste har helseteppet foran åpningen bare halvt, eller kun en kort stund. De som har parasoll, bruker den. Sånn?

;)

Skrevet

Jeg er ikke noe for den uhyggelige tonen som er her inne til tider, men med utsagn som det som følger klarer jeg ikke helt å beherske meg:

Er folk så korttenkte at de ikke tenker over dette,eller gjør de hva som helst bare for at poden skal få ha det mørkt og sove,slik at foreldrene kan få pause fra dem???

Den dagen du våkner og ser og opplever verden gjennom meg så skal du få lov til å bli sjokkert over hvordan jeg gjør ting, men til det skjer så får du roe ned den bedrevitertonen din! Dette med helseteppe er diskutert opp og ned og det er godt mulig det ikke er bra, men det er faktisk sånn at noen av oss vet hva som funker best for barnet vårt bedre enn deg. DU er nemlig bare mamma til en stor og en liten... Det er de TO du skal passe på. Hva vi andre gjør trenger du faktisk ikke på tenke så mye på. Det er tydelig at det sliter fryktelig på deg at vi andre har andre måter å oppdra og ta vare på barna våre på enn det du har.

JA, jeg bruker helseteppe foran vognen. JA, da sover hun bedre, for hun får ikke så mange inntrykk. NEI, det går ikke å legge henne i sengen for der sover hun i hvertfall ikke. JA, jeg sjekker henne med jevne mellomrom, og teppe ligger jo uansett ikke og tetter til alle åpninger. OG JA, både hun og jeg har det mye bedre med at vi gjør det på denne måten!

Skrevet

føler bare for å forklare litt,hehe:P fester helseteppet på midten av kalesjen oppå, og ved enden av bagen, slik at det henger på den ene SIDEN av bagen på en måte. det er ikke over åpningen. og det er snakk om når jeg går ute, ikke når vogna står i ro eller jeg er inne i en butikk!

Skrevet

Jeg bruker ikke helseteppe foran vognen...rett og slett av den grunnen til at jeg fra sønnen min var nyfødt, vente han til/ ville ha et barn som kunne sovne med lyset på, lyder rundt seg m.m

Så min lille gutt sovner UTEN helseteppe, heligvis....Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør...jeg bruker parasoll på solfyllte dager. Ser mange som bruker teppe foran vognen...men tror ingen er så dumme at de tetter igjen luken.

Tror nok foreldre er flinke til å sjekke etter, spesielt når det har vært så varmt som det har vært...

Skrevet

Frøkna mi sovnet fint uten teppe da hun var liten, men etterhvert som hun ble større har hun hatt vanskeligerer får å roe seg når det blir for mange inntrykk. Så til dere som har unger som sover fint uten teppe, så er det ikke sikkert det er noe som varer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...