Gå til innhold

Sendt oppdaget HD og erstatning!

Anbefalte innlegg

Ja, er det noen her som har søkt om erstatning på grunn av dette? I vårt tilfelle er det opprettet tilsynssak mot sykehuset pga de helt klart ikke har gjort jobben sin,noe som har ført til store ulemper for oss og lille snuppa. Derfor så kan det virke som om det er relevant å søke erstatning. Noen med erfaring??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9597560-sendt-oppdaget-hd-og-erstatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det (heldigvis) ikke ble så alvorlig for oss som for andre her, har vi vært inne på tanken - det burde jo bli oppdaget på barsel, det er jo derfor de gjør alle undersøkelsene!? Men av hva jeg har lest av kritikk av ultralydundersøkelsen og andre faglige artikler vil jeg tro det er såpass vanskelig å stille korrekt diagnose på de nyfødte, at vi ikke vil vinne frem...

Men hos oss ble det ikke oppdaget før hun var 7 mnd OG de har ikke engang brydd seg med å ta UL/rønken selv om det sto tydelig i min journal at jeg hadde det da jeg var liten (ante ikke at det var arvelig, hadde jeg visst det hadde jeg jo aldri dratt hjem uten UL) Vi har fått tilbakemelding på at avdelingen legger seg helt flat og at det er mer enn pinlig for dem dette her. Så vil tro jeg kunne vunnet igjennom med et erstatningskrav(tenker ikke noe store beløp men mer på faktiske utgifter vi har hatt..)

Uff, det er så dårlig at de ikke kan klare å følge opp! iallefall når mor hadde HD som nyfødt, det er jo kjent at dette er en veldig arvelig diagnose.. men var hofta ok på 2 dagers kontrollen? noen utvikler jo HD, uten å ha det som nyfødt, men når mor hadde det så trodde jeg det var standardprosedyre å ta ultralyd!

Forstår deres frustrasjon og irritasjon, det med babayer og hd er et forsømt kapittel i helse-Norge!

selv fikk vi stilt diagnosen uten at det var tilfellet, og endte med at jeg ble kjempedeprimert og avsluttet behandlingen selv pga HÅPLØST å få oppfølging! kom til slutt frem at vi hadde blitt glemt i systemet,.lang historie, men hofta var helt fin ved 4 mnd alder og jeg valgte å ikke bruke puta mer enn 6 uker..

hvor er dere i behandlingen?

Ja, det er streng rutine der vi fødte å ta UL om mor har hatt det. Så det var en stor glipp av legen vår å ikke gjøre det. Men det druknet nok i at lille var prematur og hadde en annen alvorlig sykdom ved fødsel(frisk fra den nå, men var veldig mye styr den første tiden med dette) (Skal være et av norges beste sykehus men...)

Hun har nå hatt hoftegips i 1 mnd.Ble oppdaget av helsestasjonen da hun var 7 mnd. Er nå 9 mnd. Men ble ikke lagt i strekk først, det reagerte jeg litt på, skal ikke alle det? er forespeilet 6 mnd i gips og 2-4 mnd med skinne i ettertid. Så blir spennende å se. Lille har tatt det utmerket, har ikke merket noe forskjell på henne fra dag en med gips, jeg er helt overimponert over henne sånn sett. Mer slit og psykisk stress for meg tror jeg. Bekymrer meg for alt og ting er jo ganske tungvint da...Men sansynligvis blir hun jo helt frisk med tiden, og det er veldig bra!

Annonse

vi har kun hatt pute, har lest litt ang sentoppdaget også, men tror nok andre kan svare bedre på det enn meg her inn;) lille snupp blant annet;)

Utførte de den hoftetesten på din? mtp prematur.? da kan det jo hende at de hadde regnet med en umoden hofte,,men ikke vet jeg,kjedeelig uansett..men et pluss for ay de legger seg flate, det jør IKKE vårt sykehus, de vil bare ikke parte om det..

godt å høre at babyen din er "frisk"fra prematur - sykdommen! og hofta blir bra, selv om det er kjedelig og slitsomt!

Har søkt, saken er der at NPE har sendt brev til sykhuset for å få svar, journaler etc.

De har frist noen uker til. Vet ikke hva vi kan forvente, hvor lang tid det kan ta....

Men det skader ikke å søke. Det er jo noen som ikke har gjort jobben sin.

Hei! Vi har søkt NPE om erstattning, vår gutt begynte behandlingen da han var 20 mnd. Vi mener at både sjukehuset, helsesøster og fastlege har oversett att poden vår har alvorlig hoftedysplasi. Jeg gikk bare inn på nettsidene til NPE, leste litt der, og skreiv et brev om at jeg syns vi fortjener erstattning, pga. at det er mange som ikke har gjordt jobben sin her. Behandlingstiden er opptil 1 år for å avgjøre om du har krav på erstattning, og mellom 1 og 2 år for eventuell utbetaling.

Vi har vert under behandling i over 1 år nå, og syns vi har hatt masse utlegg p.g.a.utstyr, klær o.l. til gutten.

Du burde søke, i verste fall får du avslag, og da har du iallefall gjordt ditt!

Lykke til!

Slenger meg på denne tråden her jeg da jeg har akkurat samme tilfelle som deg mittlillegull og har tenkt tanken selv. Jenta vår fikk ikke behandling før hun var 7 mnd gammel, selv om det ble fattet mistanke da hun var 3 mnd OG jeg sa hele veien at søsteren min har hd... Har sendt et langt klagebrev (legen vi ble sendt til ved fattet mistanke sa han kunne 100% si at hun ikke hadde hd). Jenta vår ble lagt i strekk i to uker, så skinner i min 6 mnd... Fikk anbefalinger fra spesialist om å sende inn klage på behandling i tilfellet hun ikke blir bra.

Annonse

Hallo! Jeg søkte ikke om noen spesiell sum, det er uansett NPE som avgjør, jeg skreiv bare at jeg søker erstattning for feilbahandling av min sønn, så forklarte jeg i detalj hva jeg syns de har oversett, som burde vert sett osv. Var ikke i kontakt med hverken helsesøster, fastlege, eller sykehuset før jeg søkte. Men den dagen vi blei innlagt på sykehuset, i strekk, kom sosionomen på sykehuset innom med en brosjyre fra NPE, hun sa ingenting, men bare la den igjen på rommet. Dette tok jeg som et tegn på at hun syns jeg burde søke.

Tror nokk fastlegen og sjukehuset blei litt overraska når de fikk brev fra NPE, de tok litt lett på det, og sendte bare litt av journalen, nå fikk de et " strengt" brev om at de ville ha tilsendt hele journalen, og alle røntgenbildene.

Håper dette var litt til hjelp, men bare spør mer, så skal jeg forsøke å svare.

Lykke til!

( Skrev foresten i søknaden om utleggene vi har hatt i forbindelse med dette, feks. Ny vogn, nytt bilsete, ny seng, nye klær, fri fra jobben osv. )

Takk for svar bakkerud. Et spørsmål...la du ved kvitteringer/dokumentasjon o.l. med søknaden? Utrolig mye å sette seg inn i dette her. Kommer sikkert ikke til å søke før behandlingen er over når vi ser hvor lang tid det tar osv. Men om tilsynsaken går vår vei er det vel større sjans for at man får erstatning? Vi har jo klaget til fylkeslegen over manglende kontroll(derfor oppdaget de det ikke) og avdelingen og legene legger seg flate og sier det er gjort en tabbe...Tenker kanskje det hjelper litt i forhold til når vi skal søke erstatning??

Hei! Nei, jeg la ikke ved noen kvitteringer e.l. det skal gjøres litt senere i prosessen, når de skal vurdere om hvor mye vi evnt. får i erstattning.

Først skal de avgjøre om vi får erstattning.

Jeg syns du burde søke nå jeg, det kan ta opp til 3 år før dere får evnt. penger, så det er like greit å begynne prosessen. Det har vi gjordt, og vi er ikke ferdig behandla enda.

Syns det høres ut som om dere kan få erstattning, så stå på, og spar på alle kvitteringer, og alle papirer fra sykehus og leger. Skriv gjerne en " dagbok " fra sykehusopphold, og legebesøk, det er utrolig fort å glemme små, men viktige detaljer. Det er iallefall min erfaring!

Lykke til!

hei, jeg har også hatt ei datter som har hatt gips, men hun ble oppdaget da hun var 1 måned gammel, ikke at det har hjulpet noe. HUn har vært innom all behandling tror jeg. Pute gips og strekk to ganger, p.ga første gangen spratt hofta ut av ledd igjen , og hun har hatt skinner også. Var ferdig med behandling da hun var 1.5 år. Er nå 3 år og er som 3 åringer flest.Har ei datter til på 10 måneder som også har hatt hoftefeil, holdt med pute da

Lykke til med gipsbarna til dere alla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...