nicco Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Ja, sorry, blir litt klaging igjen..... Jeg har vært kvalm og kastet opp hele svangerskapet, ikke hver dag, men nesten. I tillegg begynte jeg med halsbrann etter hvert, seinere enn tidligere, og var glad for det. Sist endte jeg opp med sår på spiserøret noen uker før termin. Nå er jeg 32 uker og de siste dagene har det blitt skikkelig ille nedover spiserøret. Klarer nesten ikke å få i meg mat, og da bare lunken mat...fin konsistens... Sist fikk jeg tabletter av legen på sykhuset som hjalp, men det var ei uke før fødselen. Disse tablettene heter Zantac og jeg kjøpte nå disse. Men oppdaget i ettertid at de ikke skulle brukes av gravide. Tok likevel en tablett, før jeg leste vedlegget, og det hjalp så godt.....Nå har jeg kontaktet legevakta og legen skulle ringe meg tilbake for å høre om det er ok å ta disse elller ikke.(små forhold her, så det kan ikke sammenlignes med å ringe legevakta i Oslo) Er det andre som har brukt disse tablettene eller brusetablettene, eller har andre råd. Har brukt Aflurax med god effekt til nå, men nå hjelper de ikke. Er så redd for å få sår på spiserøret.
annka-fødeklar Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Hei. Jeg vet ikke hva du har brukt tidligere men jeg har hatt veldig god effekt av gaviscon i tidligere svangerskap. Dette er trygt å bruke i graviditet. Hvis du er i tvil så kan du søke i felleskatalogen.no og lese om alle legemidler der hvis du kan navnet på de. Ellers så er det lurt å spørre på apoteket, de skal kunne sakene sine. Lykke til=)
nicco Skrevet 16. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2007 Legen ringte meg to ganger i går kveld. Først visste hun ikke om det var trygt, men så ringte hun opp igjen og sa det var greit. Vi har ikke apotek her, så butikken skaffer ting du måtte trenge, men da må du jo vite hva du skal ha. Jeg har prøvd ALT av vanlige middel mot halsbrann, Aflurax er det jeg har endt opp med som har fungert veldig bra. Men nå har det blitt så ille at det snart etser hull på spiserøret, og da må jeg velge noe mer drastisk. Zantac virker veldig bra, men er ikke noe førstevalg mot vanlig halsbrann, og har heller ikke vært det hos meg.
trollet66 Skrevet 16. juni 2007 #4 Skrevet 16. juni 2007 Har alltid vært veldig plaget av halsbrenn i mine svangerskap, denne gangen er ikke noe unntak!!!! Zantac er vel ikke akkurat det beste å bruke ifm med graviditet. Jeg bruker Novalucid, den funker ok nok. Videre bruker jeg Loveharts når jeg er ute og har glemt Novalucid. Prøve å unngå å spise for mye av gangen, mye frukt og grønt, drikker ikke saft bare vann. Fløteis lindrer litt. Hørte her om dagen at rå gulerøtter skal nøytraliserer litt, spiser litt av de også.... Ikke noen større måltider rett før leggetid etc.
Gjest Skrevet 16. juni 2007 #5 Skrevet 16. juni 2007 Hei nicco. Er så glad for at du er komt så langt Ikke lenge igjen nå før du kan kose deg med lillegutt. Tenkte jeg ville tipse deg om at stangselleri kan hjelpe mot halsbrann. Det var min mor som tipset meg om dette for ikke lenge siden, og det har hjulpet meg. Da får du jo i deg masse vitaminer i samme slengen også. Lykke til Klem
nicco Skrevet 17. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2007 Takk for gode råd og tips. Problemet er vel bare at jeg har prøvd ALT, og derfor har endt opp med noe som jeg bør ta minst mulig av. Føler jeg er litt vanskelig, men dette er litt mer enn vanlig halsbrann i og med jeg kaster opp så mye. Har heller ikke lagt på meg på 6 uker nå, så det vises på den måten også.(luksusproblem kanskje, har nok å ta av.....) Klager mye nå, men det er så mye, ikke bare ting som har med svangerskapet å gjøre. Så helheten blir liksom avgjørende, føler liksom at EN ting til nå, så orker jeg ikke mer, men så gjør du jo det likevel da.
~Vimsemor~ Skrevet 17. juni 2007 #7 Skrevet 17. juni 2007 Hei Jeg vet akkurat hva du snakker og - er forferdelig plaget selv, og har etterhvert kommet frem til noen triks som hjelper litt, men som langt fra løser problemet (ikke spise grillet/kraftig/krydret mat, ikke drikke syrlig drikke, små måltider, spise lite timene før jeg legger meg, halvsitter og sover, drikker melk). Men det er helt ille - og det ser ut som det bare blir verre og verre. Jeg bruker Gaviscon, men det hjelper jo ikke mye - dette legger seg bare som en hinne over syren, og endrer man stilling er jo hele effekten ødelagt. Har boken til Gro Nylander. Hun skriver at man ikke skal ta vanlig syrenøytraliserende mer enn en kort periode fordi de kan føre til forstoppelse eller diare. Man skal heller ikke ta medisiner som reduserer dannelsen av magesyre fordi dette passerer morkaken, og man ennå ikke vet om mulige virkninger på barnet. Men jeg har stor forståelse for problemet...
trollet66 Skrevet 18. juni 2007 #8 Skrevet 18. juni 2007 Det er jo umulig å ikke ta vanlig syrenøytraliserende når man er skikkelig plaget........ Gaviscon kan ikke jeg bruke, jeg får brekninger bare av å se flasken....... Dette med å ikke skulle ta produkter som reduserer produskjon av magesyre er jeg med på, det har jeg aldri turt å gjøre selv om fristelsen har vært stor innimellom..... Dette med små måltider og å unngår syrlige drikker har jeg også kommet frem til. Spiser mye frukt og grønt lite tungt fordøylelig mat. Men når alt kommer til alt jenter så er dette bare en midlertidieg periode av livet, og alle plagene er jo veld verdt det, når det kommer til stykke selv om vi må få klage litt underveis da :=)
nicco Skrevet 18. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. juni 2007 Uff, klager litt igjen jeg. Problemet mitt er altså ikke bare litt halsbrann.....jeg er på god vei til å etse hull på spiserøret som følge av oppkast i snart 30 uker. Når så spiserøret er såpass sårt og du i tillegg får halsbrann, så kjennes det ut noen strør salt i åpne sår. Så lenge jeg bare hadde halsbrann, taklet jeg det greit. Problemet nå er rett og slett at jeg ikke tar sjansen på å ikke ta noe.....sår på spiserøret kan få uante følger. Nå lever jeg stort sett på loff og lunka poteter..... Er enig i at det er mye en kan gjøre selv, før en tyr til medisiner, og det har jeg også gjort, men som sagt hjelper ikke det lenger. Men det er absolutt verd det, angrer ikke selv om jeg innimellom føler meg litt uheldig i forhold til mange andre. Men som trøst kan jeg si at de tre første svangerskapene var helt uten ubehag, var ikke borte fra jobben en eneste dag.
trollet66 Skrevet 18. juni 2007 #10 Skrevet 18. juni 2007 Sår på spiserøret høres definitivt ikke særlig godt ut nei!!!!!!
~Vimsemor~ Skrevet 18. juni 2007 #11 Skrevet 18. juni 2007 For å si det sånn - hvis jeg måtte velge mellom sår på spiserøret og mulig diare, så er valget temmelig enkelt.... Håper det bedrer seg, nicco. Det der høres ikke bra ut...
trollet66 Skrevet 19. juni 2007 #12 Skrevet 19. juni 2007 Trodde jeg skulle slippe unna det værste når det gjelder halsbrann denne gangen........ Har ikke vært verre plaget til nå enn at jeg har klart å holde det i sjakk, med å sprise syrenøytraliserende og holde meg unne mat som forverrer plagene og i allefall nattesøvnen har vært inntakt. Nå siste ukene har ungen vokst noe vannvittig, og det kjenner ut som den ligger under brystkorgen. Et stort press på magesekken selvfølgelig, blir småkvalm av bare et glass vann, får følgelig ikke i meg nok væske.....har pustevansker når jeg ligger. Vokner 20 ganger hver natt pga halsbrannsmerter. I kveld må gubben bygge opp sengen som sist, så jeg ligger i oppoverbakke. Det hjalp i allefall en del sist. De neste 5 ukene kommer til å bli laaaange dersom dette skal være trenden... Men jeg har nå i allfall en fast dato å forholde meg til, dette svangerskapet blir faktisk 3 uker kortere enn de to foregående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå