Gå til innhold

1 og 1/2 og tisser på potte, er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har en gutt på snart tre år som vi potte trener nå denne sommeren, men har også ei jente på snart halvannet år som er veldig opptatt av potta si. de har hver sin og pleier begge å sitte samtidig til faste tider. mest for å ha begge på en plass enn for pottetrening av jentungen. Men den som har vist mest resultat og som alltid tisser på potta og som kommer draende med den når hun "må tisse" er alltid henne. Er det vanlig? Har aldri stresset noe med potte trening av guttungen og føler først nå at det er aktuelt å prøve siden han først nå gir uttrykk for å ha forstått hva det går ut på og tar insinativ til å vil sitte selv. do er helt uaktuelt for han siden han er livredd doen. er det noen som har noen erfaringer å dele? er bare så overrasket, ikke at det er noe negativt at hu minste er opptatt av å tisse på potte, bare var ikke helt forberedt. Vi koser oss masser på potta da. synger og ler så kanskje det er latter tiss!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg var dagmamma for en gutt på litt over 2 år og ei jente på 1,5 år. (det var 10 mnd i mellom dem..) Og når gutten hadde gjort seg ferdig på do, ville jenta også prøve, og jeg lot henne få lov, av og til kom det noe, og av og til ikke. Så jeg tror det er det at når de små ser hva de store, men ikke så mye større enn de selv, gjør.. Så vil de det samme.

La henne få lov å sitte der..

Lurer litt på å begynne å sette mi på potte allerede. men hun er bare 14 mnd.. Hehe.. litt i tidligste laget kanskje..

Skrevet

takk for svaret. jeg prøver å være flink til å ikke sette for høy standard og forventninger til hva de skal klare, så jeg ble bare satt ut over henne. mange som sier at det er så stor forskjell på jente og gutt ang akkurat dette. Vell jeg fortsetter og ser om det blir noe som skjer hele tiden og hver gang de er på potta.

Skrevet

Datteren min begynte med potte da hun var rundt 1,5 år. har til nå bare besjet 1 gang der, men tisser 1-3 ganger for dagen på den. Hun er nå 21 mnd.

Skrevet

Har ei prinsesse på 17 mnd, og hun tisser og bæsjer på do hun :-)

Var så interessert når vi var på toalettet så hun har holdt på en stund. Kjøpte sånn toalett"forminsker" fra babybjørn og den er helt super :-) Så snuppa sitter på den og leser bok mens hun er på do. Hun synes det er kjempestas, vi tørker mens hun drar opp og vasker hender etterpå.

Det er vel veldig individuelt når de viser interesse, men snakket med en psykolog i jobbsammenheng nå nettopp og han fortalte at det var fordelaktig å begynne FØR trassalderen med bleie avvenning. Om det stemmer vet jeg ikke.

Gøy uansett med jenta di da :-) Lykke til videre!

Skrevet

jeg hadde sluttet helt med bleie når jeg var på den alderen, men snuppa mi på 14.5 mnd skjønner ikke bæret av potta hehe, hun kommer nok ikke til å være tørr før hun er rundt 2.5 tipper jeg.. Vi setter henne på potten da, og hun sier tiss tiss tiss når hun sitter der, men er sjeldent at det kommer noe :)

Skrevet

Datra mi på 19 mnd både tisser og bæsjer på do hun også! Hun begynte først på potte da hun bare var 15 mnd.Og hun tisset og bæsjet da også hun,ikke så ofte som nå da,hun var for utolmodig til å sitte i ro særlig mange sekundene.Men jeg så hvor interisert hun var og så stolt da hun tisset og/eller bæsjet.At jeg kjøpte toalettforminsker til henne.d var jo ikke akurat meningen at hun skulle slutte med bleie så tidlig,men jeg var jo helt syk,måtte prøve.og siden har vi fortsatt.hver gang vi går mot doen begynner hun å "ta i"og "trykker",vil på do.Som regel kommer d noe,men ikke alltid.Får fortsette så "uskyldig"en liten stund til,så får vi prøve for alvor å få henne helt tørr.men vi har noen faste dotider da,om morgenen går vi rett på do og når hun skal legge seg,både på dagtid og til kvelds.

Skrevet

før i tiden var det veldig vanelig at de ble tørre ved ett års aldreren da....

Deilig at hun viser intr. så slipper dere stresse m det når hun blir eldre :-)

Skrevet

Gullet mitt begynte å tisse og bæsje på potte når han var 9 mnd! Han er veldig stolt når han sitter på potta, og det er ikke noe vi peser med. Han er bare ett år nå, så jeg vet jo ikke om han blir kvitt bleiene før pga dette, men han blir ihvertfall vant med potta, og begynner å "trøkke" når han setter seg der:-)

Skrevet

Lucas begynte også med potte da han var 9 mnd, og tisset hver gang jeg satt han der. Har også tisset i doen ved ca 12 mnd-alder.

Før i tiden var det vel "hardere" prøving med potta pga strevet med å vaske alle tøybleiene...:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...