Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Har arbeidsgivere lov til å bestemme hva driksen skal brukes til? For eksempel lage et arangement eller planlegge en tur e.l.? Har arbeidsgivere lov til å sette deg opp på en vakt som er f.eks. værbetinget (kom hvis det er fint vær, ikke kom hvis det er dårlig vær) uten å betale hvis du ikke skal jobbe? (litt krunglete skrevet kanskje?) Hva er laveste timelønn når man er over 20? Håper noen vet! På forhånd takk:-)
jippii Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Jeg jobbet på en gjestegård, hvor vi fikk driks..hos oss gikk alt i en felles kasse, også var vi ut å spise og koste oss for pengene når vi hadde nok penger. Det var jo selvfølgelig opp til hver enkelt hvor erlige de var å la pengene i kassen, men jeg valgte å gjøre det, for at vi skulle kunne kose, og hygge oss sammens utenfor arbeidstiden. hvis det står i kontrakten din at du kan bli satt opp på f.eks ei "værbestemt" vakt, uten å få betalt for det hvis det skulle bli stygg vær, så må du jo følge det. Men står det ikke om noe slikt i kontrakten din, så kan du altså nekte, siden du ikke får betalt for event.avlystning. (men da kan du ikke si ja til vakten generellt) Laveste timelønn? Hm..er ikke sikker, men rundt 80-90kroner kansje?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Kan gjerne svare på laveste timelønn.. Er du under 18 år er skal lønna være minst 85,- Er du over 18 år er lønna minst 110,- Dette er lover som bedrifter som følger handel og kontor.. Har du 3år studiekompetanse eks at du har vært Russ skal du ha ca 2-3kr mer i timen.. Jobber du umekvemt timer skal du ha tillegg.. Ja er du ansatt i restaurantbransjen og jobber på en uterestaurant så er det lov å si eller sette opp værbestemt vakt.. Da må det selvfølgelig stå i kontrakten.
Lumsk Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Hos oss er all driks personlig og vi tar den med hjem selv om vi veldig skjelden får noe. Driks er penger som gis som en gave til deg personlig som takk for god sevice og er derfor din personlige eiendom. Selvsagt kan ikke arbeidsgiver bestemme hva du skal gjøre med den. Om det er en felleskasse som senere betaler for arrangement e.l. så er det kun et arrangement som er frivillig. Dersom du f.eks ikke har mulighet til å være med på en tur som du vet pengene skal brukes til, så er det litt drøyt å kreve at du skal være med på å betale på den men din driks.
*Isabell* Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Kan ikke svare på så mye av det du spør om for har ikke hele AML i hodet, men en ting som er sikkert er at det er INGENTING som heter minstelønn i Norge med mindre du er organisert /og eller i en bedrift med tariffavtale. Mange bedrifter som f.eks kiosker og mindre butikker har ikke tariffavtale og kan derfor i teorien betale deg 40 kr timen uansett hvor gammel du måtte være. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut Arbeidsmiljøloven, du kan lese i denne på www.lovdata.no Ellers vil jeg råde deg til å organisere deg siden du da har flere rettigheter og noen i ryggen vist det skulle være noe. Ellers kan du ta kontakt med arbeidstilsynet og høre om de har noen råd til deg, eventuelt LO vist du er organisert. Uansett ønsker jeg deg lykke til:)
jippii Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 Da jeg var under 18 år, hadde jeg 66kr timen i servitøryrket. Når jeg ble 18 steg beløpet til 90kr (hvis jeg ikke husker feil), etter noen lønnsoppgjør steg jeg til 112kr. Hadde 20kr i tilegg på søndager. Jeg og sjefen hadde muntlig avtale om at hvis det var arrangement på lørdag/helg (vi hadde egentlig stengt den dagen)), så skulle jeg arbeide når jeg hadde arbeidssøndag(arb.helg). Plutselig en dag skulle de ha arrangemang en fredag og hadde for lite folk...sjefen kom til meg og sa: -på fredag skal du arbeide fordi du har "arbeidshelg". Jeg nektet fordi fredag aldri har vært "helg", fredag er og blir en hverdag. dermed trodde han at han kunne gi meg fyken, fordi jeg "ikke" gjorde jobben min...men jeg hadde mitt på det tørre gitt, så han kunne ikke gi meg sparken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå