Gå til innhold

Spm til en av ammehjelperne, f eks Fjummsi, om puppenekt

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert av alle innleggene om dette temaet i det siste. Min baby hadde dette fra 2 mnd, er nå 10 og har det delvis fortsatt men i mye mindre grad. Kanskje jeg heller skal si vanskelig å amme nå. Han har heller ikke villet ha flaske. Derfor har jeg ammet ham mens han sover i månedsvis. Vi prøvde m flaske en stund, men ga opp da han bare brakk seg og ikke skjønte noe av sugeteknikken.

Så til spm mitt. Jeg har nemlig fått så mange reaksjoner fra venninner som ikke fatter at jeg har giddet å holde på sånn. De mener at hvis han ikke hadde fått noe annet tilbud måtte han til slutt ta flaske og da ville probl vært løst. Jeg tror jo ikke det er så enkelt og det har aldri vært aktuelt for meg, men kunne godt tenkt meg noen innspill på det, noen gode argumenter til neste gang jeg f eks sier nei til å reise bort en helg fordi han ikke tar flaske...

Fortsetter under...

hei!hvordan går det med dere nå da? vi har det på akkurat samme måten, full puppenekt! sjikkelig slitsomt, kan bare amme når han sover. Tar ikke flaske, ikke kopp, ikke skje og IKKE PUPP!! jeg er enig med deg, det er ikke bare bare å tenke at dersom man tar bort puppen blir han nødt å spise fra flaske. Jeg kommer til å fortsette å gi pupp når han sover uansett, og heller øve på å ligge ved puppen i våken tilstand. Men slitsomt; uten tvil!

Hei nurkimagen

Det går mye bedre med ammingen, han spiser mens han er våken nå, men bare på eget rom og helst mens jeg står og rugger ham frem og tilbake. Men det går faktisk helt greit siden det har vært så mye verre. Men vi hadde akkurat sånn som du beskriver i månedsvis, men så gikk det bedre og bedre etterhvert og som jeg sa så har han ikke puppenekt lenger, er bare litt vanskelig å amme.

Hvor gammel er babyen din da? Og hvor lenge har det vart?

Har vært skikkelig godt å kunne lese her at det faktisk er flere som er i samme situasjon for jeg følte meg temmelig ensom en stund. Var liksom ingen som hadde hørt om det, ikke på helsestasjonen heller.

Får håpe det snart går over for deg og sovende amming var virkelig tingen for oss for da slapp vi kampen og jeg var helt avslappet, melken kom fortere og han ble mett. Hvis jeg la ham til våken ble det bare tull, han sint, jeg stressa, melken kom ikke etc, en ond sirkel

Lykke til videre;-)

Hei! Han er nå akkurat 4 mnd, og det har vart i to mnd. Den første mnd var det bare kveldene som var slik, den siste mnd har det vært sånn hele tiden. Det hjelper ikke HVA jeg gjør for å få han til å spise i våken tilstand. I noen dager nå har han våknet mens han spiser. Når han finner ut hva jeg har "lurt" ham til å gjøre blir han hysterisk. Dette har ført til at det en dag gikk 12 timer uten at han fikk mat, neste dag 8 timer, så 6 timer. Slitsomt! Synes også fryktelig synd på ham!

tror muligens det hele kan ha blitt utløst etter en kraftig og langvarig forkjølelse han har hatt. Måtte ligge en uke i respirator, det kan også ha innvirkning. Har du noen teori på hvorfor din gutt har spisevegring?

synes vi er flinke, jeg:)

Hei igjen!

Dette høres veldig likt ut faktisk. Gutten min fikk det også da han var 2 mnd, da hadde han vært innlagt på barneavdeling i 11 dager pga et virus i luftveiene, med masse slim og innhalasjoner på maske. Han reagerte på medisinene med magevondt og det var masse skriking i en periode. Og litt etter at vi kom hjem fra sykehuset begynte brystvegringen.

Nå er han 10 mnd, god og rund og sunn og frisk, men det føles jammen som om jeg har slitt for hvert gram egentlig... Synes det hjalp litt da vi begynte med grøt, ikke at ammingen gikk bedre, men jeg ble litt roligere på at han fikk nok mat.

Du har min største sympati og jeg vet godt hvor slitsomt det er. Prøv å hvile litt mellom ammingene og få avlastning hvis du er så heldig å ha mulighet til det. Ellers hadde jeg litt kontakt m Fjummsi som er ammehjelper og har vært i samme sit selv. Syntes det også hjalp.

Når man står midt i det er det kanskje vanskelig å tenke at det vil gå over, men nå i ettertid føles det som om tiden har gått veldig fort og jeg vet jo at jeg har gjort en stor jobb for babyen min.

Annonse

Rs- virus tenker jeg? Det var det min sønn hadde, men han fikk også en rekke andre alvorlige sykdommer, Måtte ha mat på sonde i to-tre uker, så jeg pumpet meg hele tiden. Han tok brystet fint til å begynne med etter alt dette, men etter en uke begynte det hele...

Hadde han tatt flakse så tror jeg faktisk ikke at jeg hadde holdt ut, men han tar ingenting annet enn "sovende pupp" :-)

MIn lille prins er også god og rund, ser alt annet enn syk ut. Heldigvis! har et barn til på rett over to år hjemme, så det er ikke veldig lett å slappe av mellom øktene. Hun er litt i barnehage da, så prøver å slappe litt av de dagene. (tips til hvordan klare å slappe av å ikke tenke på klesvask, støv og oppvask mottas med takk).

Tusen takk for støtte og hjelp, håper det snart går over. SYnes virkelig at du har gjort en imponerende innsats for babyen din - flink og god mamma er du:-)

Jeg har ikke noe godt svar å parere med, men jeg ville nok bare sagt at jeg er glad at han tar pupp enda, og at jeg ikke ønsker at han bare hadde tatt flaske. Reise fra barna kan man gjøre senere, tida går jo så fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...