Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #1 Skrevet 15. juni 2007 Min lille gutt vil være kun 10 mnd når han starter i barnehage. Trodde jeg skulle få moren til ei venninne (som har vært dagmamma i "100 år") til å passe han, men hun trapper ned. Jeg ønsker ikke å sette inn annonse etter dagmamma, da tross referanser, ikke vil ha noen fremmede til å passe mitt barn uten å ha kontroll på hva som skjer. Da føler jeg meg mye tryggere med plass i en kommunal barnehage hvor det finnes et "overordnet" system... Men jeg vil gjerne høre om noen andre har erfaringer fra barnehagestart med så små barn....
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 15. juni 2007 #2 Skrevet 15. juni 2007 Har du spurt inne på et annet forum? Snulla kommer i alle fall til å være 10 mnd når hun begynner, og jeg tror det kommer til å gå veldig bra. Vi har nå begynt i åpen barnehage som vi skal besøke litt i sommer, så hun blir ikke helt uvant til å ha barn rundt seg, men forskjellen blir jo at det ikke er noen foreldre i den vanlige barnehagen.
Sentralstøvsugeren Skrevet 15. juni 2007 #3 Skrevet 15. juni 2007 Av erfaring går det som regel veldig mye greiere når barna er så små da de begynner. Mye vanskliger med en 3 åring feks. Det som kan være greit når de er så små, er at de har med en ting fra hjemmet. Kosefille, kosebamse o.l......
Ane** Skrevet 15. juni 2007 #4 Skrevet 15. juni 2007 Eldstejenta mi var 10 mnder omtrent på dagen da hun startet i barnehage for noen år siden. Det gikk KJEMPEFINT! Bare ha god tid til tillvenning og ikke "stress" han igjennom det... Jeg var der med hun og satt med hun all den tid hun trengte de første dagene, dro når hun ville dra, og blel itt lenger om hun ville det... På femte dagen skulle jeg prøve å gå og da bare vinket hun til meg... (barnehagen synes sikkert du kan gå på dag tre e.l. men føler du det er for tidlig så vent!) Det kommer helt sikkert til å gå kjempebra! Bare han merker at dette er en ok plass for mamma, og at mamma ikke blir stressa av det så tar han det nok helt fint han også. Lykke til!
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Jenta mi kommer også til å være 10 mnd når hun begynner. Jeg har egentlig ingen erfaring men har begynnt å forberede meg "psykisk". Begynner ikke før etter ul så har tenkt at vi i hele høst skal stikke innom barnehagen sånn at hun blir vant til å være der. Har også fått tips om at når man skal gå fra barnet i barnehagen kan det være lurt at man forsikrer seg at det er noen voksne som tar over i det man skal gå. Du kan jo også avtale med barnehagepersonalet at du ringer dem et par timer etterpå eller en time etterpå og hører hvordan det har gått. Det jeg syns er verst forløbig er alle de som gir meg dårlig samvittighet med kommentarar som "Hæ, skal du ikke være hjemme mer enn 10 mnd?" De forventer at jeg skal være hjemme minst 1-2 år....
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #6 Skrevet 15. juni 2007 De aller fleste av oss må jo tilbake på jobb igjen innen ungen er 12 mnd, og de to mnd skiller ikke så mye.. Min erfaring er at det går helt greit, ungen er egentlig for liten til å bli redd eller forstå hvor lenge du skal være borte. De lever i nuet, og så lenge deres behov blir ivaretatt og de har det bra her og nå er det helt greit. Tror det er værre for oss mammaer som går fra de med klump i halsen, dårlig samvittighet og tårer i øyekroken.. Det går nok kjempebra skal du se, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #7 Skrevet 15. juni 2007 Enig...er også lei av å høre "hæ...skal du ikke være hjemme lenger...eller: at du vil sette han i barnehage sååå tidlig". Det gjør ikke situasjonen noe bedre. Hva skal jeg gjøre? Ikke får jeg en dagmamma jeg 100% vil være trygg på, og inntekt må jeg ha. Synes folk er så tankeløse når de sier sånn. Har en venninne som er veldig kritisk og negativ at jeg skal tilbake i jobb såååå tidlig som hun sier. Greit for henne, hun er gift med en millionær og kan gjøre hva i h...hun vil uten bekymre seg over penger....
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 15. juni 2007 #8 Skrevet 15. juni 2007 Det var godt og lese disse innleggene, jeg har også en sønn som skal begynne i barnehagen til høsten, han er da ca 10 mnd, og jeg har også spekulert en del på hvordan det kommer til og gå... Passer de ekstra godt på de små da? Jeg regner med han ikke kan og gå enda da, så ikke alle de større barna f.eks springer over han?? o.l. Er skikkelig hønemor nå.. men det er jo alt en tenker på da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå