Gå til innhold

Bekymret (samme som på skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat vært hos legen pga at gutta har feber, hoster, røde i kinn og sinnsykt slappe. De sjekket men crp var under 8 og negativ strep A. Likevel ble legen litt betenkt siden lillegutt har bringebærtunge, prikker og hovne mandler. Så jeg skulle komme tilbake over helgen hvis de ikke ble bedre, og ble de verre skulle jeg komme med en gang.

Nå har de om mulig blitt enda sløvere. De våkner i sengen sin, og sovner igjen frivillig. De er åtte måneder og relativt oppegående og aktive gutter. Noen som har erfaring med dette? De har heller ikke spist siden kl 12.

Kan dette "bare" være tenner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke noe erfaring med tenner. Her i huset er det 1.beibi og hun er bare 3,5 mnd, så det eneste her er at det klør.

Men må si at jeg syntes det hørtes litt merkelig ut. Trodde de kom til å være mere våken og skrike mere pga tenner jeg...

Skrevet

bringebærtung er et typisk tegn på skarlagensfeber...helt ufarlig, men er usikker på om det er bakt el vir infeksj.

Skrevet

Skarlagensfeber er forårsaket av streptokokk A, noe de viste negativt på. Men hvor lenge har de vært dårlige? Er jo ikke sikkert at denne strept A testen viser positivt med engang det har slått ut..Er iallefall slik med CRP at den viser ikke stigning med EN GANG..

Skrevet

Sykdomstegn

Sykdommen begynner med vondt i halsen og hovne mandler. Du får feber, ofte opp i 39-40 grader, og hodepine. Du blir slapp og mister matlysten. Utslettet kommer 12-24 timer senere og blir først synlig i armhulene og i lysken. Det består av små, røde, tettsittende prikker som står litt ut fra hudoverflaten. Fordi prikkene er litt opphøyet, kan huden kjennes som et sandpapir å ta på. Utslettet brer seg til overkroppen og eventuelt også utover armer og bein. Huden i ansiktet blir hissig og rød, men det er typisk at området rundt munnen er blekt. Tungen får først et tykt, hvitt belegg og blir senere høyrød med oppsvulmede kjertler ("bringebærtunge"). Utslettet forsvinner etter 4-5 dager. Deretter skaller huden på fotsålene og i håndflatene av i små og store flak.

Skrevet

det var jo flere sympt på skarl.feb. og det er jo rart at verken crp el strep. slo ut. Da er det sikkert noe aent da..

Skrevet

lillegutt fikk feber (veldig brått) i går, og storegutt i dag.

Skrevet

ja, hørtes jo ut som skarlagens..men vet av erfaring at det kan være en inf selv om CRP ikke er forhøyet "ennå", det kan ta litt tid..men ang strept A vet jeg ikke..ikke sikkert den slår ut m en gang da.. hvis det vedvarer til imorgen kan det jo være greit å ta nye målinger av crp og strept A, de trenger antibiotika om det er skarlagensfeber mener jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...