Gå til innhold

Kan jeg snu bilsetet forover før kg-grensa er nådd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Enda et bilsetespørsmål dersom noen vet....

Vi har acta graco cosmic til vår datter på 11 mnd. I vår egen bil bruker vi det selvsagt bakovervendt, problemet er at vi skal reise på besøk til mine foreldre i sommer, og i bilen deres er beltene for korte til å ha setet bakovervendt! Blir dessverre litt bilkjøring på oss når vi er der, da det er 25 min med bil til nærmeste matutikk (langt utpå landet, oppi fjellet).

Og nå kommer det egentlige spørsmålet. på setet står det at dek akn benyttes forovervendt fra 9 kg, problemet er at snuppa er bare 7,7kg. Vet dere om denne kg grensa er helt "bombastisk"?

Jeg tenker som så at noen babyer er jo 9 kg ved 5 mnd, så de skal såklart ikke sitte forovervendt allerede da, men nå er jo snuppa snart ett år, til tross for at hun ikke er 9 kg... Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker som deg at det er mer alderen på barnet som avgjør når setet kan snus.... minstegutten min er vel snart 8 kg og han er 4 mnd. Han ville jeg ikke satt fremovervendt selvfølgelig, men jenta de er jo mye eldre og sterkere i nakken..... Hodet på de små er også så stort i forhold til resten av kroppen men dette jevner seg jo mer og mer ut......

Du bør ringe med forhandleren å spørre , men jeg vil tro det går helt fint.

Men kanskje du kan feste setet i midten bak?? Eller kanskje beltene er lengre i forsetet??

Skrevet

ja, jeg får ringe bort på babybutikken og spørre om de vet noe..

Foreldrene mine har en 11-seters minibuss,, så er desverre ikke noe forsete utenom førersetet.. Og er kun èn plass i bussen hvor beltet er langt nok. Min søster har festa setet il sin sønn der, og det gikk bare akkurat, så ikke sjangs i havet til å få beltet rundt en bakovervendt stol, fikk det ikke rundt den babybalja ho hadde før heller...

Takk for svar, fikk helt motsatt svar på skravle, så det ensete rette er vel å ringe forhandler for avklaring:)

Skrevet

Som sagt så er det forbudt ved lov å ha barn under 9 kg i fremovervendt bilsete i Norge, dette kan du også sjekke på www.tryggtrafikk.no :-) Skriver det her også, til de som leser :-)

Skrevet

Da blir det enkelt og greit masse trim på meg i sommer, godt jeg har kjøpt ny vogn og joggesko:D

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Men har de sånn isofix eller fester til base eller hva nå enn det heter i bilen?

Går også an å kjøpe lengre belte til bilen,- antar at de ikke skal selge denne minibussen de nærmeste åra, så de taper ikke særlig mye på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...