Gå til innhold

hva skal jeg gjøre? =/

Frøken Lakenskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre=/

jeg er 16, snart 17 år og gravid, bare 7 uker på vei, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har hatt en spontanabort for et halv år siden, og det var helt jævlig, jeg sleit i flere uker etter med det, var utrolig lei meg og visste nesten aldri hvor jeg skulle gjøre av meg. Nå har jeg sykt lyst til å beholde dette, men nesten alle andre jeg har snakket med har sagt at jeg burde ta abort, foreldrene mine, kjæresten min og flere venner har sagt at jeg ikke burde beholde det, men jeg er allerede blitt så glad i det som er der til nå. Jeg er ansvarsfull nok til å klare det, og ei annen venninne som fikk barn når hu var 17 sa at hvis jeg bare bestemmer meg for å klare det så klarer jeg det helt fint, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå, og hva jeg skal si til foreldrene mine og kjæresten min om det=(

siigne

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes du burde gjøre det som føles rett for deg, ikke hør på om familie og venner mener du burde ta abort, for det er du som skal leve med avgjørelsen.

Kjenn på hva følelsene dine sier angående graviditeten så kommer du til å vite hva du skal gjøre:) Du kan klare dette fint om du bare vil det som du sier, det vil bli tungt til tider, men om du virkelig vil så er det ingen andre enn deg som kan bestemme det:) Hva du skal si til kjæreste og familie.. det greieste er vel å si sannheten om hva du føler? forklare det hva og hvorfor?:) du vil kanskje oppdage å få støtte fra folk du ikke trodde du skulle få det fra:)

Skrevet

Hei Signe:)

Eg ville ikkje tatt abort vis du føler det er feil. Stol på deg selv. du klarer vis du vil:)

Det at forendrene dine og typen mener du bør ta abort, ikke gjør noe som du tror du kommer til å angre på. Tipper foreldrene dine og typen kommer til å støtte deg kjempe mye uansett hva du gjør. Fortell hva du føler og tenker. Husk det er ditt valg, ikke deres.

ønsker deg lykke til:) uansett hva du velger å gjøre:) å husk at det er mangen på din alder som får barn nå, å de klarer seg fint;) tungt blir det, men det er tungt uansett alder.

Lykke til og håper alt ordner seg;)

p.s dette er hva eg meiner og tror.

Skrevet

lytt til dine egne følelser og tanker.ikke hør på hva alle andre sier!! ingen andre kan ta dette valget for deg....hvis du ønsker å beholde det så gjør du det. de andre tingene ordner seg. det kan bli tøft men allikevel så vil det nok gå veldig bra. forklar foreldrene og kjæresten din hvor galt det føles å skulle ta abort og at du virkelig vil beholde dette barnet. de kan ikke tvinge deg til noen ting.. lykke til

Skrevet

Man angrer aldri på de barna man har... Bare på de man aldri fikk....

Skrevet

Jeg tror helt ærlig du kommer til å slite mer i fremtiden hvis du tar abort pga DE vil det og ikke du. De tar det kanskje med et sjokk først, men jeg tror når de venner seg til tanken så kommer de til å glede seg. Jeg tror at hvis DU vil beholde så kommer du til å klare det helt fint. Min mor fikk eldtsebroren min da hun var 17. Hun har idag 6 barn, 4 barnebarn, er fremdeles gift med mannen hun fikk første sønnen med, og de har det bra;) Uansett om du blir alene eller har kjæresten din så tror jeg du kan klare det HELT fint!

Har også en jeg gikk i klassen med på ungdomsskolen som ble gravid som 14åring. Dattera hennes har det bra:) Hun er ikke sammen med barnefaren, men jenta har det fint for det;)

Vet ikke om noe av dette hjelper deg i din situasjon, men bare til litt oppmuntring kanskje?:)

Skrevet

Lytt til hjertet ditt. Det er det eneste rådet jeg kan gi deg. hvis du virkelig ønsker dette barnet, så vil du klare det helt fint.

Mine foreldre mente også at jeg skulle ta abort (nå er jeg riktignok 24 år), men jeg valgte å beholde. Nå er mama og pappa så fortapte i lillegull, og de skryter så færlt av meg og måten jeg har håndtert situasjonen på. Det er faktisk ikke så vanskelig som mange skal ha det til.

Ønsker deg uansett lykke til med valgte, og håper at alt ordner seg.

www.amathea.no (en innmari bra side)

Skrevet

Hei Signe

Var i akkurat samme situasjon :) er også 16, snart 17 og gravid i uke 15+3 i dag :) plutseli ville typen og foreldra hans jeg skulle ta abort, men jeg nekta å i dag gleder alle seg... De vil jo det ditt beste, men det er bare du som vet hva det er. De kommer til å støtte deg uansett hva du velger...

Gjør det som føles rett for deg, dette er DIN avgjørelse, og det går nok bra uanset.

Skrevet

Om du tar abort, er det nok du som vil ha det med deg resten av livet, ikke de andre. Jeg er for frivillig abort, men da med understreket "frivillig". Synes du skal gjøre det som føles riktig! Er du allerede glad i den lille, vil du sikkert få det vanskelig etter en abort! Mye vanskeligere enn med et barn... Lykke til! -og hold oss oppdatert, om du ønsker...

Skrevet

behold den lille engelen som har valgt deg som mamma :-)

Skrevet

Hadde akkurat samme problemet som deg... ble gravid da jeg var 15, men "dukket under" for presset fra familie og venner.. det gjorde at jeg taklet aborten svært dårlig.. det er mye tyngre å ta en abort dersom du selv egentlig vil beholde!! jeg er jo nettopp blitt 17, og er av samme oppfatning som venninna di: "bestem deg for d, så går d bra!!" jeg skal jo til og med prøve å fortsette skolegangen, OG ha ansvar for mitt eget barn samtidig som vi skal passe ungen til et vennepar, typen min er jo hjemmeværende, så derfor vi bestemte oss for at dette kommer til å gå bra.. det blir mye, men vi klarer det meste med kjærlighet og troen på at det går..

jeg synes du bare burde fortelle kjæresten din og familien din hva du føler, det er faktisk det eneste hensynet du buirde ta.. familien din kommer garantert til å støtte deg, og hva typen din angår så er han absolutt ikke noe å satse på hvis ikke han støtter det valget du har tatt.. litt typisk å si sånt, men det er jo en grunn til at alle sier det;)

bare ta kontakt i postkassen eller lignende dersom du vil prate mer;)

Skrevet

Du må gjøre hva du selv føler er riktig, og ikke hva andre gjør... Selv om det kanskje ikke er den rette til å si det, ettersom jeg ofte gir litt etter press selv. Jeg ble gravid når jeg var veldig ung (13,5) pga. ren og skjær dumhet... Jeg valgte da å ta abort da jeg verken var klar, eller kunne klart å ta vare på et barn... Det var jo såklart noe press fra familie og slikt, men et valg jeg var veldig sikker på seg selv...

Jeg fylte 16 (eller hadde akkurat fylt kanskje) når jeg ble gravid med datteren min... Jeg var verken mer klar da (men da ble jeg gravid på prevensjon...) og tanken på at jeg skulle ta to aborter... Vel, ble litt feil. Jeg tenkte vel som så at en abort burde være en viss grense. Jeg visste at det ville bli tatt SVÆRT dårlig imot av alle om jeg valgte å beholde....Så derfor var jeg litt feigere og holdt det skjult helt frem til jeg var 23 uker på vei.... Var ganske alene og hadde lite støtte i en periode da... Men man kommer seg igjennom det og!

GJØR det du føler er riktig... Hva andre mener kan være revnende likegyldig... Jeg kan ikke si til deg at abort er mest riktig, selv om jeg så skulle mene det. Bare du vet... Selv om de ikke støtter deg nå, blir nok reglen litt annerledes når de vender seg til tanken og slikt:)

Lykke til med valget!

Skrevet

hei=) jeg er og 16. blir 17 i juli og er 10+5 ca i dag. kjæresten min og jeg har hatt følge et år og han vil og beholde barnet men fra foreldre har jeg ikke hørt annet enn abort siden de fikk vite det i mai. er ganske lei for jeg er fast bestemt på å beholde det. abort har aldri streifa meg en gang. synes du ska beholde det om det er det første du egentli "valgte". jeg mener at om du tar abort vil du angre men om du beholder det vil du ALDRI angre. bare ta en titt på datteren/sønnen din. jeg gleder meg masse hvartfall, håper du gjør det du ønsker og ikke det andre vil. er din kropp tross alt!

bor du kanskje i vestfold kanskje?=P

masse lykke klemmer fra Madeleine fra horten=)

Skrevet

hei der.. jeg er like gammel som deg, og klarer jeg klarer hvertfall du..

det går så fint så.. alt ordner seg for snille piker vet du ?

det er mange som har blitt tidlig gravide, mange av oss er her på ung og gravid (nå hører ikke jeg til her lenger men) og det er ingen sak sålenge du går inn for det.. og jeg har vansker for å tro at du noen gang angrer på at du har fått barnet ditt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...