Gå til innhold

Dere som kun får engangstønad, hvordan skal dere klare dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aner ikke hvordan vi skal klare oss, med mindre jeg får praksisplass etter nyttår så pappa'n kan ta perm. Har termin i september.

Hvis du og far til barnet bor sammen, så kan han ta perm med rett til foreldrepenger basert på sin inntekt hvis du ikke har opparbeida deg rett, men da må du være i aktivitet (jobb, studier) eller sykemeldt. (Husk at sykepenger og dagpenger også gir opptjening)

søk på studiplass!!

når du har fått bekreftet plass sender du vanlig søknad om stipend og lån til lånekassen.Deretter sykmelder du deg fra skolen starter frem til fødselen.

Etter fødselen søker du om fødselspenger fra lånekassen.Du vil da få fødselsstipend fra dem i 10 mnd.

Det er ingen krav om at du må fullføre studiene senere.

Hilsen en i samme situasjon som deg og termin i september

Hei hei. Hun må faktiisk rekke å være student i 6 måneder før terminen for at hun skal ha rett til fødselspenger av lånekassa

dersom hun feks har termin i september så rekker hun ikke det.

Annonse

• 4 uker senere...

Hvor står det? Link.

Dette står i allefall på siden deres:

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

at du bor sammen med barnet

at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

• 2 uker senere...

Du må ikke gå ut i permisjon 3 uker før.En kan jobbe legre og heve vanlig lønn.

Dette holder vel neppe for deg som mangler 20 dager, for du kan risikere å jobbe 19 dager og så likevel føde en dag for tidlig til å få fødselspenger dessverre. Men for de som mangler færre dager er det et godt alternativ. En kan dog ikke være sykemeldt i løpet av de tre siste ukene før terminen.

Men de som kun får engagnsstønad har vel ikke noe "forbud" mot å jobbe delvis i løpet av permisjonen, engagnsstønaden blir vel ikke avkortet krone mot krone?

Småjobbing av og til, kan det være et alternativ?

Lykke til iallefall!

I verste fall så kan NAV regne 5 mnd og 26 dager om man mangler litt... så om man mangler 1 dag f.ex. for å få fødselspenger så får man det... Då du som mangler 20 dager, jobb de tre siste ukene før terminen så kan du klare det... med mindre barnet kommer før, men krysser fingrene for at den lille kommer etter:) Går du over så hadde det hjulpet deg da...

man kan jobbe selv om man får en gangsstønad. her fikk jeg det og gikk hjemme i 6 uker etter fødsel. så tok pappan permisjon og jeg sykemeldte meg etter 1 mnd... ja sånn må man faktisk gjøre for å klare seg noen ganger.....

• 3 uker senere...

Annonse

Hei.

Dette skjedde meg med min første. Det trygdekontoret gjorde da , var å flytte permisjonen min 20 dager fremover. Da var alt i orden, og jeg hadde fødselspenger i ett år :) Sjekk en gang til med NAV du, det ordner seg nok!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...