Gå til innhold

Sykepleiere?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må bare komme med et lite hjertesukk... Jeg er så lei av jobben min nå. Spesielt fordi jeg føler at jeg som sykepleier kommer opp i så mange situasjoner som ikke er forenelige med det å være gravid. Da tenker jeg på at man omgis av smitte på alle kanter- ikke alt er like fostervennlig heller. I tillegg kan man ikke hvile/ta pauser når man trenger det fordi pasientene kaller. Ofte er dagene travle og stressende med høyt tempo. Sjefen min har heller ikke vært spesielt opptatt av å legge forholdene til rette for meg på jobben. Heldigvis er det nå kun en dag igjen før ferie, sykemelding og permisjon. Men må si at det har vært en påkjenning å gå gravid i denne jobben. -Desverre.

Fortsetter under...

Hei.

Er spl selv og dette er ting jeg har tenkt endel på. Har nettopp oppdaga at jeg er gravid, men ser for meg at dette kommer til å bli ett problem også i min jobb. Jobber i hjtj og tenker endel på de settingene man kommer i, bla psyk der de fleste er Storrøykere.

utfra hvordan jeg har sett ledelsen har behandla andre gravide, vet jeg at de heller forretrekker at man går ut i full sykemelding. ber du om tilrettelegging risikerer du å fryses ut.

Hei,

Er sykepleier jeg også, på et traaavelt avdeling og et stort sykehus. 100 % stilling . På min avdeling er det så godt som ingenting som man kan tilrettelegge for gravide, ortopedisk sengepost, med mange sengeliggende pasienter, tunge løft osv.. alle dere kjenner til denne jobben, gjelder jo ikke bare ortopeden.

Det som jeg fikk ordnet ( takk og pris for det ) var at jeg fikk vekk nattevakter , og hadde avtale med avd spl at jeg kunne komme senere på jobb disse dagene jeg var dårlig. Hjelper lite når man er dårlig om ettermiddagen, men det var hvert fall noe. Har benyttet denne avtalen en eneste gang, og er nå i uke 25.

Synes jeg var ganske lite borte fra jobben, og det var ikke verst med tanke på full stilling og konstant underbemanning og overbelegg. Var veldig heldig med arbeidskollegaer som er greie og tok hensyn til meg så godt det kunne la seg gjøre. Men da jeg kom til uke 20 følte jeg at det var nok. Når nesten hver dag er det 2 pleiere syke ( skal liksom være 8 på dagvakt i utgangspunktet ), med like mange oppgaver , like mange pasienter og like store forventninger fra alle andre ( dvs ledelse , pasienter og pårørende ), når det ikke er tid å spise en gang, eller sette seg ned 10 minutter ( husker ikke når jeg hadde ordentlig pause sist ), er det for dårlig. Jeg fant ut at jeg ikke kunne fortsette slik, gikk til lege og fikk 40 % sykemelding. Det hjalp så utrolig godt, hverdagen min er så annerledes nå.. Tenkte først at jeg skulle være sykemeldt bare i noen uker for å hente meg igjen, men nå tviler jeg sterk på det, og om bare legen er enig med med så skal jeg fortsette slik helt til termin. Det er dessverre svært lite som man kan tilrettelegge for gravide sykepleiere..

Er også sykepleier i hjemmesykepleien. Har 100% stillingmen ble 50 % sykemeldt rundt uke25. Jeg ble sykemeldt pga "tretthet i svangerskapet". Nå er jeg i uke 35 ca. Min arbeidsgiver og jeg har hele tiden hatt fokus på å unngå helt sykemeldt, så han har strukket seg villig og langt for at jeg skal være der til ferien min begynner i neste uke...og så rett over i permisjon. jeg begynner arbeidsdagen kl. 07.45 og slutter litt før klokken 12.00. Jeg har lister med lette oppgaver, dvs levere medisiner til de narkomane (subutex og metadon), legge i dosetter, tilsyn, enkle dusjer, ringetilsyn,lage mat/frokost til de som bor hjemme og er demente. I min sone sykler vi til pasientene, men jeg får bruke egen bil og får skrive km. jeg behøver heller ikke gå i røykfylte hjem, da jeg ikke får tatt allergi medisiner...jeg reagerer på røykfylte rom.

Ellers er jeg en slags "backup" for de mindre erfarne pleierne som trenger assistanse feks pr. telefon.Så NOEN ledere og kollegaer er innstilt på å hjelpe meg som er gravid til å holde ut på jobben. Når jeg kommer tilbake etter endt perm, så er det kanskje andre jEG kan hjelpe/avlaste...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...