♥ McQueen♥ Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Småen her er 6 dager gammel, og har litt gulsot. Fikk beskjed fra jm å kontakte dem om han fikk mer, ble slapp eller feber. Men sånne små sover jo stort sett hele tiden... Hvordan merker man da om de er slappe???
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Småen hadde snev av gulsott. Jeg fikk beskjed om å følge med om han ble gulere, da skulle jeg kontakte barselsavdelingen. Jeg vil tro at om du ammer så suger de dårligere eller spiser ikke om de er slappe. Dessuten blir de vel mer grinete om formen er dårlig. Men det er bare gjetning fra min side..
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 vi var innom helsestasjonen annenhver dag vi he he, unnskyldningen var å veie, så fikk jeg helsesøster til å sjekke han. Hører med at det er ca 10 minutter gange til hs. Vi måtte på sykehuset etter vi kom hjem vi for å sjekkeom verdiene gikk opp eller ned og siden de flatet ut slappet jeg også litt mer av. Vi fikk uansett beskjed om å komme innom å ta blodprøver dersom vi var bekymret - du kan jo spørre om du kan ta noen ekstra blodprøver ? Følg uansett med på om han blir gulere og småspist. Min var så slapp at han sovnet ved puppen etter to drag.
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Hvis han blir så slapp at han ikke er interessert i å spise burde du kontakte legen. Datteren min hadde gulsot og orket putselig ikke å spise. Vi dro til legen, og hun måtte ha lysbehandling for å bli kvitt gulsoten.
Nemone Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Fikk mine første 2 uker tidligere i år på sykehus med frem og tilbake med lyskasse så har litt erfaring.. Trolig går det over denne uken. Følgende råd: Utnytt dagslyset, legg han ved vindu på dagtid ved amming og stell, la han sove ute i vognen uten tøyteppe foran og amm så ofte du kan. Ikke la det gå mer enn 3,5-4 t mellom hvert måltid selv om han sover. Alt dette bidrar til at bilirubinen brytes raskere ned! Du bør veie han på helsestasjonen og sjekk vekten til tross for at du ikke merker noe galt. De er ganske nøye på hvor mye vektøkning de skal ha første leveukene. Om du er usikker på om du har nok mat kan du en periode trille og veie feks annenhver dag. Dette er nyttig de første ukene når man er usikker på om de er slappe. Tror å huske at de skal ha rundt 70ml pr måltid når de er en uke. Sånt blir man gal av å måtte sjekke... Hvordan du ser han er slapp? Magefølelsen skal du stole på. Bør ha våte bleier etter hver langsoving(mer enn 2t). Beste rådet er å vekke han for pupp om han er en slik som kan sove på timesvis. Jeg ble rådet til å ikke la det gå mer enn 3 t mellom hvert måltid - morsmelk i seg selv hjelper på å bli kvitt gulsotten. Ullevål har 14 dagen "åpen" retur, du kan ringe de og be om å kontrollerer bilirubin prøven. Slipper du å bekymre deg unødig. Fleste retter det seg av seg selv med dagslys og pupp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå