Gå til innhold

Oii, er det sant, barnehage for 600 barn? Hvor mange barn er det i deres barnehage?

Anbefalte innlegg

Jeg så på NRK nyhetene akkurat nå, der en universitetsekspert står frem i forbindelse med Grønmyr barnehagene. Han sier klart og tydelig at det er skadelig for barn å gå i barnehage med mange barn over lang tid. At de får sosiale problemer når de begynner på skolen.

Jaja tenker jeg, mange barn, men hvor går den grensen da, mange? Etter en stund sier den ene styreren som intervjues at det er vel 100 barn i den konkrete barnehagen det snakkes om. Repporteren tilføyer til sist at det finnes mange barnehager med 300 barn, men i Oslo planlegges det barnehager med 600 barn!!!!!!

Oiiiiiii, tenker jeg, jenta mi går i en barnehage med 11 barn. Snakk om forskjell!

Hvor mange barn er det i deres barnehager? Jeg lurer på hva som er vanlig.

Ps selvfølgelig er disse store barnehagehusene profesjonelt oppbygd med egne barnehager inne i barnehagehuset.

Fortsetter under...

Det avhenger jo selvsagt av hvordan barnehagen er lagt opp. Om de er delt inn i mindre avdelinger, spiller det jo ikke så innmari mye rolle om det er mange andre avdelinger i det samme huset!

Vår har gått i en basebarnehage med 40 barn på en base. Vi var kjempefornøyd, personalet var veldig flinke til å dele opp gruppen. Vår gutt koste seg iallfall masse der. De var 9 voksne til disse barna.

Jeg synes nesten det virker som de har mindre tid og oversikt når de er 3 voksne på 18 barn slik det er der han er nå.

Bhg som sønnen min går i er den største småbarns base bhg i trheim og der er det 6 småbarns baser, i storbarnsbase og en søsken base. Bhg er ikke fult opp enda da, men det er vel rundt 14 barn på hver base så da blir det endel barn der når den blir full. Det er en ganske ny bhg dette da med et kjempe fint og stort uteomr.. To og to baser samarbeider.

Tror nok ikke at alle 100 (eller 600) barna løper rundt i et stort rom så der ikke helt problemet. Da de bygde barnehage for 200 barn på Carl Berner ble det mye oppstyr for det gikk da ikke ann med så stor barnehage, men det var jo egentlig bare som mange små barnehager samlet på et sted. De var delt inn i mange avdelinger som hadde sine rom og sitt uteareal. Fordelen med å gjøre det sånn er jo at man kan ha spesialrom som de bruker på omgang som puterom, ballrom, gymsal etc.

I vår bhg er det 60-70 barn. Men det er fordelt på fire avdelinger, 18 store barn eller 14 små.

Det spiller jo ingen rolle hvor mange barn det er tilsammen i bhg. Barna er jo på små avdelinger og ikke i et stort rom liksom. Store bhg er gjerne delt opp i små baser, med forskjellige uteområder til de forskjellige avdelingene. Spiller jo ingen rolle om det er i samme store bygning eller i forskjellige bygninger adskilt av gjerde.

Annonse

Jeg har vært ped. leder i barnehage med 20 barn og i barnehager med 100 barn. Ser helt klart at barna trives og har det mye bedre i mindre enhet. Ser også at foreldrene er mye mere delaktige og mindre stresset i småbarnehager.

Tror det er lettere både for store og små og føle mere nærhet og tilknyttning i en liten barnehage. Det betyr ikke at barn automatisk ikke kan ha det bra i en stor barnehage, men jeg synes det er verdt å ta til etteretning.

Jeg synes det er positivt med store barnehager. Barnehagene har jo masse avdelinger, så det blir som små barnehager med tilknytning til hverandre. Det positive er at det gjerne er ulike rom som kan brukes av alle; formingsrom, gymrom, musikkrom, sløydsal... Dessuten er det gjerne stort faglig miljø blant de ansatte, noe som definitivt kommer ungene til gode.

Har jobbet i en liten barnehage før, og jeg må si at jeg virkelig foretrekker store barnehager. I den lille barnehagen var de ansatte veldig fastgrodd i bestemte mønstre, det pedagogiske grunnsynet (eller mangel på sådan) var horribelt, og det var ikke evne til fornyelse.

Jeg jobber i en av grønmyr barnehagene...Og er dekning for ca 100 unger :) 3 småbarns avdelinger og 2 storbarns....20 unger på hver avdeling :)

Men vi deler dem opp etter alder...jeg jobber på små barns...og der får 0åringene og 1 åringene være sammen..mens 2 åringene er sammen alene..og 3 åringer får være samme...og da er det lagt opp aktiviteter til dere aldersnivå

er ca 30 barn i vår barnehage (hele og delte plasser), fordelt på to avd (1-4 år og 5-6 år)

Har vurdert å bytte til en barnehage rett ved oss som åpner til høsten, men en av grunnene til at vi er litt i tvil er at der blir det over dobbelt så mange barn. Trives egentlig vedlig bra der hun er....

Jeg tenker at det som er avgjørende er hvordan hverdagene blir organisert for ungene. Det er nok ikke slik at de har hundrevis av unger ute samtidig etc. I forhold til skoleforskning er det klart at små skoler ikke er bedre enn store. Dette begrunnes med det psykososiale miljøet og at det for enkelte barn kan være vanskelig å få gode venner når det er få barn å velge mot. I Finland bygger de store barnehager, og har gjort det noen år med gode og spennende resultater. De mener at store bygg og store barnegrupper som er organisert i mindre grupper gir store muligheter for et godt pedagogisk tilbud. Det er menneskene i barnehagen som skaper tilbudet. Det som bekymrer meg om dagen er heller at med stor utbygging og midlertidige løsninger får vi et problem med innhold og kvalitet på grunn av stor førskolelærermangel. Mitt skrekkscenario er flotte bygg uten fagfolk.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...