Gå til innhold

Sukker i urinen selv om jeg ikke spiser søtt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå gir eg snart opp....har sukker i urinen gang på gang...men eg spise ingenting søtt....i går kveld spiste eg eit halvt eple og en kiwi og så drakk eg fruktte uten sukker så klart....kan teen ha gjort dette...hadde 3 i utslag med jordmor.Dei seie at eg ikkje har svangerskapsdiabetis enda men at eg kan utvikle det....så må vere veldig forsiktig med alt som er søtt......men sjønna ikkje korleis eg kan ha sukker i urinen når eg er så forsikti....buhu.

Skrevet

Det er jo en del fruktsukker i frukta du spiste... har mer tro på at det er det som gir utslaget enn at det er teen.

Skrevet

Ja tenkte på sukker i frukta eg og....blir bare så lei meg kosa meg med eit halvt eple liksom....kiwien har eg lov til å spise sier jordmor.

Skrevet

Du trenger ikke å spise søtt for å få sukker i urinen. Jeg har en venninne som er helt fanatisk på kosthold etc. Hun har hatt 3 svangerskap, og i alle 3 hadde hun sukker i urin. Dessuten var alle hennes barn langt over gjennomsnittet i vekt (de sier jo at vekten øker på grunn av at mødre spiser mer sukker...).

Vet ikke hvorfor det gir utslag på sukker i urinen din, men det har noe med utskillingen av krystaller i nyrene å gjøre.

Skrevet

Det er mye sukker i juice, gryn, joghurt og lignende også.

Når jeg hadde sukker i urinen mente noen her på BIM til og med at det var ris og sånt jeg skulle holde meg unna! Men det har jeg ikke fått sjekka om det stemmer da.

Vi fant til slutt ut at det var noen halspastiller som hadde gitt utslag hos meg fra den ene dagen til den andre siden jeg hadde skrekkelig vondt i halsen og ville ikke ta ordentlig medisin siden jeg var jo gravid jo! Og hadde jeg plutselig 2+!

Ellers reagerer noen bare kraftigere og andre mindere tror jeg hvis jeg leser noen tråder her hvor mye godteri noen kan spise uten å få konsekvenser på prøven!

Skrevet

Man skal spise VELDIG mye sukker for at det skal gjøre utslag på urinen. Sukker i urinen får man fordi man har høyt blodsukker, og nyrene ikke klarer å holde igjen sukkeret i blodet.

Synes det er rart at de ikke vil følge dette opp. Har de målt blodsukker på deg og eller tatt glukosebelastning? Det burde jo bli gjort, etter det jeg har lært.

Skrevet

jeg hadde også sukker i urinen en gang når jeg gikk med Sander, og det var pga jeg hadde drikket masse melk kvelden før jeg skulle til jm...

Skrevet

På lommelegen.no stod følgende:

Medisinsk betegnelse: Glukosuri

Hvorfor kommer det glukose i urinen?

Urinen produseres i nyrene ved at blodet filtreres og avfallsstoffer siles ut. Vanligvis blir alt blodsukkeret sugd opp av nyrene slik at det ikke går ut i urinen. I noen tilfeller kan imidlertid glukosen slippe igjennom filteret og gå ut i urinen:'

* ved diabetes/høyt blodsukker. Når blodsukkeret overstiger ca. 15 mmol/liter overskrides nyrenes kapasitet til å suge opp sukkeret. Dette vil føre til at en del av sukkeret går ut i urinen.

* ved lav nyreterskel kan det skje at nyrene slipper ut glukose i urinen uten at blodsukkeret er forhøyet. Dette er ikke et tegn på diabetes!

* Ved inntak av store mengder sukker, for eksempel mye brus, kan det hende at urinen inneholder glukose. Dette er forbigående.

Sukker i urinen - hva gjør jeg?

Glukosuri er ikke en god metode for å spore opp diabetes. Finner man dette betyr det ikke at man har diabetes, og omvendt: manglende sukker i urinen utelukker ikke diabetes! Har man tilfeldigvis oppdaget sukker i urinen er det ikke alltid nødvendig med videre undersøkelse. Noen bør imidlertid kontrolleres for diabetes:

* Gravide skal gjøre en glukosebelastningstest for å utelukke svangerskapsdiabetes

* Hvis du er i riskikogruppen for å få diabetes bør du også sjekke blodsukkeret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...