Gå til innhold

Vond utslett rundt munnen....vet ikke hva jeg skal gjøre snart..trenger hjelp????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 2 år har eksem og allergi....eksemen på kroppen klarer jeg å håndtere men det han har rundt munnen får jeg ikke vekk i det hele tatt....Det er store klaser som er kjempe røde og såre,han klør og klør og hyler når jeg tar på kortison salve for det gjør så vondt.Prøvde for en stund siden å smøre en mild kortison salve morgen og kveld i en uke,det funket ikke.Da sa de på apoteket at man skal være forsiktige med å smøre kortison i ansiktet på barn og han får jo en del av det inn i munnen så jeg skulle dra til legen å sjekke det. Tenkte kanskje det kunne være sopp eller noe han spiser som han ikke tåler.

Legen sier da at det ikke er sopp,det må være eksem å at jeg skal smøre med 2 forskjellige milde kortison salver,morgen og kveld.Hvor lenge spurte jeg da...nei helt til det blir borte sier hun.Så hvis det ikke går bort på 3-4 uker el mer skal jeg bare smøre?Ja det skulle jeg sier hun...blir så irritert jeg altså.....det funker jo ikke i det hele tatt og han ser jo ikke ut stakkars...!Har forresten prøvd det meste av kremer( Aderma fuktighetskrem,Noe repair krem,Krem for smokkutslett...osv osv...

Har noen noe erfaringer eller råd om hva jeg kan bruke på dette?Vil ikke at han skal ha vondt lenger...

Tusen takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kan du se på disse bildene for å se om det likner?

http://www.eksemskolen.no/?page_id=14

Jeg synes det høres ut som om det er infeksjon i eksemet og da vil ikke steroider gjøre samme nytte. Jeg pleier å legge omslag med Burows væske eller Alsol (dette må lege skrive ut siden det er et uregistrert preparat) når datteren min sover. Jeg fukter kompresser (som kjøpes i store pakker på apotek) med Alsol, så lar jeg det ligge på kinnet hennes i ca 15 minutt. Da tørker eksemet inn og vi kan da smøre Apolar i noen dager. Alsol tørker ut huden, så jeg smører ekstra mye fuktighetskrem, Ceridal er fin.

Skrevet

Har dere vært til hudspesialist?

Skrevet

Hei,

Vi har nettopp vært gjennom det samme. Rødt og hissig eksem rundt munn og under haka. I tillegg er min gutt også plaget med eksem på resten av kroppen, men dette er ikke så hissig.

Vi var hos legen på tirsdag pga dett, og nå tre dater etter er han helt fin :)

Grunnen til at det fort blir rødt og hissig rundt munn, er at det lett blir infeksjon her pga mat, fuktighet fra spytt osv. Dersom det er infeksjon, funker ikke kortison like bra.

Vi fulgte følgende behandling:

Vask gutten din godt med grønnsåpe i ansiktet hver kveld. Medisinsk grønnsåpe får du kjøpt på apoteket. Det går også an å bruke vanlig grønnsåpe til gulvvask (vi gjør det og det fungerer veldig bra). Etter vask med grønnsåpe vasker du han med NAF badeolje blandet ut med litt vann. Tørk forsiktig.

Så smører du Mildison to ganger daglig til eksemt er borte.

Etter mildison smører du rikelig med fuktighetskrem.

Etter noen dager med denne behandlingen er eksemet borte :)

Etter at eksemet er borte er det viktig at du jevnlig vasker ansiktet hans med grønnsåpe for å fjerne bakterier. Men det er viktig at du tilfører masse fuktighet etter grønnsåpebadet.

Jeg pleier også å smøre gutten min med Ceridal kuldekrem før hvert måltid. Kuldekremen gjør at ikke maten eller fuktighet klarer å feste seg til huden. Også vasker jeg han rundt munnen etter hvert måltid med NAF badeolje etter hvert måltid.

Dette funket for oss :) I starten av uken så han ut som et monster, men i dag er huden hans i ansiktet helt fin!!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...